Ligusterhæk, hvor høje fås de ?
Fra : Ukendt

Dato : 10-05-05 19:54

Hej

Vi har plantet 20 meter hæk mod naboen. Utålmodigheden har desværre meldt
sig hos naboen, da hækken endnu kun har stået 1,5 måned og først skyder nu.
Den er under en meter høj og naboen vil meget gerne have dækket sin have af.

* Hvor høj en liguster kan man købe til at plante og hvor meget koster de
høje hækplanter ?
* Hvor kan man købe dem, gerne i Københavnsområdet ?
* Hvis der findes høje hække (2 meter omtrent), hvor tætte er det muligt at
lave dem hurtigt ?

Mvh, en lidt ærgelig nabo der har knoklet for bare at få den lille hæk på
plads.
Jakob

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 10-05-05 21:08

".:J:." <MONKEYselskab-at-bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> at lave dem hurtigt ?
>

> Mvh, en lidt ærgelig nabo der har knoklet for bare at få den lille hæk på

Fat mod, og sæt dig ned og slap af. De høje hække -- har jeg hørt -- giver
ikke så tætæ en hæk, som de lave. Der er jo ikke nogen grene i bunden af
hækken, og derfor vil den være mere åben i bunden, selv om den måske kan
dække udsynet til din nabo. Hvor lang tid det tager for en hæk at vokse sig
stor ved jeg ikke, men de skyder da ret godt i vejret på et enkelt år.

Jesper

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 10-05-05 21:13

> [...]
> * Hvor kan man købe dem, gerne i Københavnsområdet ?
> * Hvis der findes høje hække (2 meter omtrent), hvor tætte er det muligt

Er problemet ikke hans????

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-05 19:31

"Andersen (3650)" <virkerikke@nospam.dk> wrote in message

> Er problemet ikke hans????

Jo det kan man vel godt sige. Jeg vil bare gerne undgå at de presser på med
et plankeværk, så jeg er ude og søge :)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-05-05 21:31

On Tue, 10 May 2005 20:53:42 +0200, ".:J:."
<MONKEYselskab-at-bigfoot.com> wrote:

> [...]
>
>* Hvor høj en liguster kan man købe til at plante og hvor meget koster de

Man kan købe såkaldt færdighæk. Den er 150 cm høj, den har været klippet
i siderne et par år, så den også ligner en 'rigtig' hæk, så snart den er
sat. (Ikke helt så tæt som en hæk på 5-6 år, men det er tæt ved).
Vejledende udsalg på sådan en er omkring 190 kr pr stk - og der skal
plantes 2,5 plante pr. løbende meter.

De kan også fåes i 180 cms højde, så koster de ... endnu mere (kan ikke
huske det præcise tal, men jeg tror det er omkring 230 kr).

Prisen er så incl. fragt, dvs. planterne leveres på din adresse.

>* Hvor kan man købe dem, gerne i Københavnsområdet ?

Min københavnske geografi-viden er ikke så stor igen, men der er en
Grønne-danmarkhavecenter i ballerup - de kan i hvert fald skaffe dem.
Men enhver velassorteret planteskole/havecenter bør kunne hjælpe dig.

>* Hvis der findes høje hække (2 meter omtrent), hvor tætte er det muligt at
>lave dem hurtigt ?

Færdighæk er rimelig tæt allerede når man får dem. Efter et eller højst
to år mere, er de rigtig tætte.

Almindelige hækplanter skal du ikke regne med at kunne finde højere end
omkring 120 cm.

>Mvh, en lidt ærgelig nabo der har knoklet for bare at få den lille hæk på
>plads.

Liguster gror ret hurtigt, især hvis man sørger for vand og gødning nok.
Mellem 50 og 80 cm kan de snildt gro på et år. Men der vil selvfølgelig
stadig gå et par år inden den er 2 meter høj.

Fra : TG4600

Dato : 11-05-05 13:36

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> [...]
> sat. (Ikke helt så tæt som en hæk på 5-6 år, men det er tæt ved).
> Vejledende udsalg på sådan en er omkring 190 kr pr stk - og der skal

Lidt hovedregning siger så omkring 9500,- for 20 m. hæk

Til sammenligning købte jeg for et par uger siden liguster til 24 m, jeg
købte 100 planter á 13 kr/stk. Højden var 80-100 cm og kvaliteten "let
busket", allerede nu ligner det en hæk, selvom den selvfølgelig ikke har
højden endnu, men den har da langt overhalet de "Bilka-stiklinger" som flere
af naboerne har kastet i jorden for et par år siden..

> Liguster gror ret hurtigt, især hvis man sørger for vand og gødning nok.
> Mellem 50 og 80 cm kan de snildt gro på et år. Men der vil selvfølgelig
> stadig gå et par år inden den er 2 meter høj.

Hvor lidt og hvormeget kan/skal man vande gøde en ny hæk?

Jeg har sat hækken i en godt gennemarbejdet jord, vandet grundigt i de
første dage og efterfølgende dækket med bark-flis. Jeg kan se at flisen
holder rigtigt godt på fugtigheden, der er i hvert tilfælde meget fugtigt
lige under flisen. Jeg har en siveslange liggende under flisen, men har ikke
brugt den siden jeg lagde flis på. Umiddelbart tror jeg ikke at det er
nødvendigt at vande, men hvis det gør en forskel så vil jeg da ikke spare
det par kroner..

Men et andet spørgsmål, sådan en ny hæk, hvornår og hvormeget skal den
gødes??
Jeg har, da jeg gravede jorden igennem, givet den lidt kompost fra
genbrugspladsen (= ukendt kvalitet/sammensætning) men bør jeg give noget
NPK, eller skal jeg vente til næste sæson?

/TG

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-05-05 20:32

On Wed, 11 May 2005 14:36:14 +0200, "TG4600" <no @ where . dk> wrote:

>Lidt hovedregning siger så omkring 9500,- for 20 m. hæk

Ja, det er mange penge ....

> [...]
>højden endnu, men den har da langt overhalet de "Bilka-stiklinger" som flere
>af naboerne har kastet i jorden for et par år siden..

Det er også den størrelse vi sælger på mit arbejde. Og jeg forstår ærlig
talt ikke dem som siger det er dyrt..... vist kan man da købe mindre
hækplanter billigere, måske endda for kun det halve af hvad vi skal have
hvis man er rigtig heldig. Men så går der til gengæld i hvert fald 2 år
inden hækken bare når op i den størrelse som vores hækplanter har nu.

Man får nu engang hvad man betaler for ......

>Hvor lidt og hvormeget kan/skal man vande gøde en ny hæk?

Jeg vil sige en enkelt gang om året er nok - det er jo heller ikke sjovt
at klippe hæk i tide og utide
Jeg har bare fornemmelsen af at de fleste glemmer at en hæk også skal
have noget at leve af, før den bliver rigtig pæn.

> [...]
>brugt den siden jeg lagde flis på. Umiddelbart tror jeg ikke at det er
>nødvendigt at vande, men hvis det gør en forskel så vil jeg da ikke spare

Man skal jo ikke vande tit og ofte - man skla gennemvande jorden hvis
der er udsigt til perioder med tørke. Har det været 20 grader varmt i en
uge og der ikke er kommet regn og vejrudsigten siger det bliver 25
grader i den kommende uge, stadig uden regn, så er det man skal vande.
Og der skal gennemvandes, dvs. 20-30 mm (20-30 liter vand pr.
kvadratmeter). Det handler altså mest om at være lidt forudseende.

>Men et andet spørgsmål, sådan en ny hæk, hvornår og hvormeget skal den
>gødes??

Se længere oppe.
Tidspunktet er foråret, april, starten af maj. Omtrent når væksten er
godt i gang og alle bladene er sprunget ud.

>Jeg har, da jeg gravede jorden igennem, givet den lidt kompost fra
>genbrugspladsen (= ukendt kvalitet/sammensætning) men bør jeg give noget
>NPK, eller skal jeg vente til næste sæson?

Hvis den er sat i år (eller sidste efterår) og har fået kompost, så
tror jeg ikke det er nødvendigt med gødning før næste forår.

Jeg kan selv (bilder jeg mig ind se om væksten er ok eller om den
trænger til gødning. Men det er lidt svært at forklare.

Fra : TG4600

Dato : 12-05-05 10:27

> [...]
> Og der skal gennemvandes, dvs. 20-30 mm (20-30 liter vand pr.
> kvadratmeter). Det handler altså mest om at være lidt forudseende.

OK, det lyder jo meget fornuftigt...

> [...]
>
> Jeg kan selv (bilder jeg mig ind se om væksten er ok eller om den
> trænger til gødning. Men det er lidt svært at forklare.

Har du et hint, er det noget med bladfarven? Da jeg havde landbrug, var det
meget tydeligt at se på farven af hvede og byg, om det havde fået nok N! Og
græsplænens farve varierer jo også med "gødnings-tilstanden"...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-05-05 12:56

On Thu, 12 May 2005 11:26:52 +0200, "TG4600" <no @ where . dk> wrote:

>Har du et hint, er det noget med bladfarven? Da jeg havde landbrug, var det
>meget tydeligt at se på farven af hvede og byg, om det havde fået nok N! Og
>græsplænens farve varierer jo også med "gødnings-tilstanden"...

Det er bl.a noget med bladfarven - den skal være mørkegrøn/grøn, ikke
lysegrøn/gullig.

Hvis du har været landmand, så kan du helt sikkert se det.

Fra : Calle.

Dato : 12-05-05 19:20

Mads Lie Jensen wrote:

> Det er bl.a noget med bladfarven - den skal være mørkegrøn/grøn, ikke
> lysegrøn/gullig.
>
> Hvis du har været landmand, så kan du helt sikkert se det.

Jeps, men gyllen bør han undlade i haven, for ikke at få
husspetakkel/nabostrid ud af det

--
Calle.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 12-05-05 19:59

> Jeg kan selv (bilder jeg mig ind se om væksten er ok eller om den
> trænger til gødning. Men det er lidt svært at forklare.

Enig.
Men hvis en plante ligner én med forkølelse eller tømmermænd, skal den ha en
håndfuld fra posen (eller en skovlfuld fra møddingen)...
Er det mere tydeligt - eller er det osse kun for dem, der i forvejen godt
kan se det?

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-05-05 22:24

On Thu, 12 May 2005 20:58:49 +0200, "Inger Pedersen"
<inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

> [...]
>håndfuld fra posen (eller en skovlfuld fra møddingen)...
>Er det mere tydeligt - eller er det osse kun for dem, der i forvejen godt

Det er vel en god forklaring

Jeg kan ikke helt forklare hvad man skal se efter - og jeg har været ude
for flere, som overhovedet ikke har den fjerneste anelse om hvornår en
plante mangler gødning.

Det værste eksempel var en kunde på arbejdet som ikke kunne forstå at
vores sommerfuglebuske havde store flotte grønne blade, når nu den han
netop havde købt for 4-5 uger siden kun havde små lyse blade..... når nu
han havde givet den gødning een gang (kompost, fra genbrugspladsen.) Han
ville have sin plante byttet. Det fik han nu også, men allerede 3 uger
efter, var den mishandlede plante han kom retur med, stor og flot igen.
Fordi vi selvfølgelig gav den det gødning den så tydeligt manglede.....

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-05 19:33

> [...]
> Mellem 50 og 80 cm kan de snildt gro på et år. Men der vil selvfølgelig
> stadig gå et par år inden den er 2 meter høj.

Desværre er der frit udsyn fra vores hus lige ind i deres stue. Hvilket jeg
forstår er lidt surt. 180 cm a 230,-/planten og 2,5 per meter, ca 11.500 for
20 meter. Også en slags penge. Men hvis naboen betaler, er det vel en hurtig
måde at få fred på.