Digital video overførsel til Mac ?????
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 28-05-01 12:37

Hej

Jeg har en ca. 42 minutter lang digital video (DVCasette), som skal
indspilles på CD, så både PC og Mac brugere kan se den på deres
computer.

Hvormeget HD plads kræver hele den uredigerede film ?

Jeg regner med at der skal skæres ca. 10 - 15 minutter væk, så det
færdige produkt fylder 30 miuntter.

Kan jeg få et acceptabelt resultat som QuickTime format eller er der en
smartere løsning ?

Det hele skal kunne være på een CD.

--
Cordiali saluti Jesper

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 28-05-01 18:10

> [...]
> færdige produkt fylder 30 miuntter.
>
> Kan jeg få et acceptabelt resultat som QuickTime format eller er der en

for at regne ud hvormeget den fylder bruger du flg. formel:

højde(pixels) * bredde(pixels) * fps * bits farve
__________________________________________________ = Mbyte pr. sek
8388608

Formelen gælder for ukomprimeret film. Lyden oveni i CD stereokvalitet
føjer 176,4 KByte/s

Jeg vil anbefale at du laver det som MPEG 1 VideoCD, 30Min vil fylde ca.
300 MB , du kan bruge Astarte MPEG Exporter der er shareware til at lave
MPEG filmen.
--
Jesper Oersted. My mailaccount is spamfiltered by ORBS.
http://www.orbs.org.

Fra : Franz Berliner

Dato : 28-05-01 20:48

> Hvormeget HD plads kræver hele den uredigerede film ?

Når du har den som DV, går jeg ud fra at du hiver det over gennem
firewire porten i komprimeret DV format, det fylder ca. 200mb pr. minut.

> Kan jeg få et acceptabelt resultat som QuickTime format eller er der en
> smartere løsning ?
>
> Det hele skal kunne være på een CD.

MPEG1 er en glimrende løsning, kan læses på stort set alle platforme.

Alternativt kan du bruge Sorensen, eller Real, men det stiller større
krav til at brugeren har en bestemt afspiller.

--
Mvh | mimer@iname.com
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 28-05-01 21:29

Franz Berliner <mimer@iname.com> wrote:

> [...]
>
> Alternativt kan du bruge Sorensen, eller Real, men det stiller større
> krav til at brugeren har en bestemt afspiller.

Da jeg er den eneste Mac bruger skal resultatet være lige til at bruge
for alle. Hvis mpeg1 kan afspilles i både RealPlayer, Windows
MediaPlayer samt QuickTime, er det det format det skal ende med.

--
Cordiali saluti Jesper

Fra : Franz Berliner

Dato : 28-05-01 21:48

> Da jeg er den eneste Mac bruger skal resultatet være lige til at bruge
> for alle. Hvis mpeg1 kan afspilles i både RealPlayer, Windows
> MediaPlayer samt QuickTime, er det det format det skal ende med.

ok, det lyder som en plan.

Forhåbentligt går det også snart den vej med streaming i MPEG4 format.

--
Mvh | mimer@iname.com
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 28-05-01 22:23

> ok, det lyder som en plan.
>
> Forhåbentligt går det også snart den vej med streaming i MPEG4 format.

Ikke forstået. )

--
Cordiali saluti Jesper