/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
[Gør-det-selv] X-Drive II batteri pack
Fra : KNL DtP


Dato : 05-05-05 19:17

Hej!

Som flere andre i denne nyhedsgruppe har jeg en Vosonic X-Drive II-billedbank
til backup af digitale billeder, når jeg er på farten. En glimrende og stabil,
om end noget primitiv anordning.

Levetiden på det indbyggede batteri er cirka 90 min., men efterhånden som den
bliver ældre, er denne faldet betydeligt. Derfor besluttede jeg at kigge på
muligheden for selv at lave en forsyning, som kunne holde X-Drive kørende - også
når man er væk fra stikkontakter.

Løsningen er en gør-det-selv batteri pack, som indeholder otte stk. alm. 1,5
volts AA-batterier. De er serieforbundet i en battericontainer, og leverer
dermed de påkrævede 12 volt. Via af et DC-stik forbindes batterierne til
X-Drive's eksterne forsyningsport, som normalt bruges til laderen.

Billeder af prototypen: www.knl-dtp.dk/temp/xdrive-batteripack.htm


Dagens burn-in test gik ud på at kopiere et 1 GB kort fyldt med RAW-billeder
over på harddisken, udelukkende forsynet af batteri pack'en, efter at det
indbyggede batteri var kørt fladt.

Under kopieringen af det 11. kort slukkede X-Drive, da den samlede
batterispænding var faldet til 9,1 volt.

Det lykkedes dermed at få kopieret 10 stk. 1 GB CF-kort over, hvilket giver 9,7
GB data - svarende til cirka 1.600 billeder i RAW-format. Den samlede online tid
var på over tre timer (mod max. 1½ time på det indbyggede batteri). Alt sammen
på otte almindelige AA-batterier, som skulle kunne erhverves overalt på Kloden!

Skulle nogen X-Drive-ejere have lyst til selv at bygge en batteri pack, kan jeg
lige smide en lidt mere detaljeret styk-liste og samlevejledning.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk



 
 
Jens Bruun (05-05-2005)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 05-05-05 19:23

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:427a6333$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk

[klip]

Fremragende ide.

> Løsningen er en gør-det-selv batteri pack, som indeholder otte stk.
> alm. 1,5 volts AA-batterier. De er serieforbundet i en
> battericontainer, og leverer dermed de påkrævede 12 volt. Via af et
> DC-stik forbindes batterierne til X-Drive's eksterne forsyningsport,
> som normalt bruges til laderen.

Du skal måske advare om, at man ved brug af genopladelige batterier kun har
en spænding på ca. 9,6V.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)
http://gallery.bruun.com/index.php?cat=10003 - My photo gallery



KNL DtP (05-05-2005)
Kommentar
Fra : KNL DtP


Dato : 05-05-05 19:27

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:427a6472$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Fremragende ide.

Takker! Jeg tænkte, at der nok var andre der kunne bruge idéen.


> Du skal måske advare om, at man ved brug af genopladelige batterier kun har
> en spænding på ca. 9,6V.

Ja, det glemte jeg lige at skrive. Det skal naturligvis være engangs
alkaline-batterier på 1,5 volt.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk



Nyrup (06-05-2005)
Kommentar
Fra : Nyrup


Dato : 06-05-05 08:31


"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:427a658c$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> "Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:427a6472$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> > Fremragende ide.
>
> Takker! Jeg tænkte, at der nok var andre der kunne bruge idéen.
>
>
> > Du skal måske advare om, at man ved brug af genopladelige batterier kun
har
> > en spænding på ca. 9,6V.
>
> Ja, det glemte jeg lige at skrive. Det skal naturligvis være engangs
> alkaline-batterier på 1,5 volt.
>
> MVH
>
> Kristian
> www.knl-dtp.dk
>
>

Hvad med at sætte et par batterier mere i, så den kører på opladelige i
stedet?
Kan den ikke kobles på et bilbatteri (hvis man har en bil)? Jeg har for
længst anskaffet en biladapter til min Apace Disc Steno 200, så jeg ikke
behøver bekymre mig om strømforsyning.




KNL DtP (06-05-2005)
Kommentar
Fra : KNL DtP


Dato : 06-05-05 08:45

"Nyrup" <p(spam-fjerner)nyrup@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:427b1d45$0$720$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Hvad med at sætte et par batterier mere i, så den kører på opladelige i
> stedet?

Jo, hvis man sluttter 10 genopladelige 1,2 volts batterier i serie, så giver det
jo de ønskede 12 volt. Det kan måske godt blive et problem at finde en
battericontainer med 10 pladser. Genopladelige Ni-MH har også en stor kapacitet.


> Kan den ikke kobles på et bilbatteri (hvis man har en bil)?

Man kan flere steder købe en biladapter, men jeg var meget interesseret i en
løsning, som kunne bruges når man være væk fra alt teknologi. Her tror jeg, at
to pakker AA-batterier stadig være den bedste løsning. De vejer betydeligt
mindre end en bil :)

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk




Bo Andersen (06-05-2005)
Kommentar
Fra : Bo Andersen


Dato : 06-05-05 09:27

> Jo, hvis man sluttter 10 genopladelige 1,2 volts batterier i serie, så
> giver det
> jo de ønskede 12 volt. Det kan måske godt blive et problem at finde en
> battericontainer med 10 pladser.
---CUT---

Hvis ikke din lokale elektronik-pusher har dem, kan
de købes her:
http://www.vejle-rc.dk/katalogbestilling.asp?file=17 (4,5 MB)

Se nederst side 32.
Batteripak til 10 stk AA batterier. 15,50 kr
Battericlips (9 V) 3,50 kr

-Venligst, Bo Andersen-



Bo Andersen (06-05-2005)
Kommentar
Fra : Bo Andersen


Dato : 06-05-05 09:34

> Hvis ikke din lokale elektronik-pusher har dem, kan
> de købes her:

Eller deres web-shop.
http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showItem=6058
(priser er ex. moms)

-Venligst, Bo Andersen-



Brian Lund (07-05-2005)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 07-05-05 05:30

> Kan den ikke kobles på et bilbatteri (hvis man har en bil)? Jeg har for
> længst anskaffet en biladapter til min Apace Disc Steno 200, så jeg ikke
> behøver bekymre mig om strømforsyning.

Vær opmærksom på at et bilbatteri faktisk har en spænding på 13,6V fuldt
opladet (mener jeg), og hvis bilen er tændt så er du vist oppe på omkring
15V!

Men med en loddekolbe og dimser for 20 kr kan du nemt begrænse det ;)


Brian



Bo Andersen (06-05-2005)
Kommentar
Fra : Bo Andersen


Dato : 06-05-05 09:19

>> Du skal måske advare om, at man ved brug af genopladelige batterier kun
>> har
>> en spænding på ca. 9,6V.
>
> Ja, det glemte jeg lige at skrive. Det skal naturligvis være engangs
> alkaline-batterier på 1,5 volt.
>

Hvis man ønsker at benytte genopladelige batterier, så skal man
bruge 10 stk batterier. (Da genopladelige kun er på 1,2 V)
Jeg har en tilsvarende løsning til min iPac med en 10stk og en 8 stk
batteripakke.
Begge batteripakker har en "9 V batteri-blok" tilslutning , i ved
den_der_clips_ting.
Ledningen passer så på begge batteripakker så jeg kan skifte mellem de to.
Så nu kan jeg vælge begge dele. Genopladelige til hverdags brug og
alkaline hvis nu jeg er gået "tør"
Venligst, Bo Andersen.



Jens Christensen (08-05-2005)
Kommentar
Fra : Jens Christensen


Dato : 08-05-05 21:28

> Ja, det glemte jeg lige at skrive. Det skal naturligvis være engangs
> alkaline-batterier på 1,5 volt.

Eller brug en holder med plads til 10-12 batterier og smid en 12 V
spændingsregulator på (og en kølerplade på samme), så virker den til alm.
batterier samt genopladelige med lavere batterispænding...
En 12 V spændingsregulator kan findes i en hver elektronik-biks... og kan
sikkert også bestilles som sample på nettet...

--
Mvh.
Jens Christensen



Jens Christensen (08-05-2005)
Kommentar
Fra : Jens Christensen


Dato : 08-05-05 21:44

> Eller brug en holder med plads til 10-12 batterier og smid en 12 V
> spændingsregulator på (og en kølerplade på samme), så virker den til alm.

Lad mig lige tilføje :
Hellere 12 end 10 batterier, da der ligger et spændingsfald over
regulatoren...

--
Mvh.
Jens Christensen



Jens Christensen (08-05-2005)
Kommentar
Fra : Jens Christensen


Dato : 08-05-05 21:46

> Eller brug en holder med plads til 10-12 batterier og smid en 12 V
> spændingsregulator på (og en kølerplade på samme), så virker den til alm.

Lad mig lige tilføje :
Hellere 12 end 10 batterier, da der er et spændingsfald over
regulatoren...

--
Mvh.
Jens Christensen



Ukendt (08-05-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-05-05 08:45

> [klip]
>
> Fremragende ide.
>
>> Løsningen er en gør-det-selv batteri pack, som indeholder otte stk.
>> alm. 1,5 volts AA-batterier. De er serieforbundet i en
>> battericontainer, og leverer dermed de påkrævede 12 volt. Via af et
>> DC-stik forbindes batterierne til X-Drive's eksterne forsyningsport,
>> som normalt bruges til laderen.
>
> Du skal måske advare om, at man ved brug af genopladelige batterier kun
> har en spænding på ca. 9,6V.
>

Er der nogen der har forsøgt sig med en motorcykel-akumulator? De fås i
"tør" udgave, så de kan tåle at stå på hovedet osv.

M.v.h. Claus Petersen



Niels Riis Ebbesen (06-05-2005)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 06-05-05 10:31


KNL DtP wrote:

> Løsningen er en gør-det-selv batteri pack, som indeholder otte stk. alm. 1,5
> volts AA-batterier. De er serieforbundet i en battericontainer, og leverer
> dermed de påkrævede 12 volt. Via af et DC-stik forbindes batterierne til
> X-Drive's eksterne forsyningsport, som normalt bruges til laderen.


Det har ingen praktisk betydning om du anvender 8 stk. 1,5 volt
alkaline eller 8 stk. 1,2 volt Ni-MH batterier.

Når batterier belastes med et forbrug, så falder voltstyrken, men
Ni-MH batterier kan tåle en kraftigere belastning, så deres
voltstyrke falder mindre.

Du kan læse om det på http://www.photo-gallery.dk/side-08.htm

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner


Jacob (06-05-2005)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 06-05-05 21:22


"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse
news:427B393C.9090606@niels-ebbesen.net...
>
> KNL DtP wrote:
>
> > Løsningen er en gør-det-selv batteri pack, som indeholder otte stk. alm.
1,5
> > volts AA-batterier. De er serieforbundet i en battericontainer, og
leverer
> > dermed de påkrævede 12 volt. Via af et DC-stik forbindes batterierne til
> > X-Drive's eksterne forsyningsport, som normalt bruges til laderen.
>
>
> Det har ingen praktisk betydning om du anvender 8 stk. 1,5 volt
> alkaline eller 8 stk. 1,2 volt Ni-MH batterier.
>
> Når batterier belastes med et forbrug, så falder voltstyrken, men
> Ni-MH batterier kan tåle en kraftigere belastning, så deres
> voltstyrke falder mindre.
>
> Du kan læse om det på http://www.photo-gallery.dk/side-08.htm
>
> --
> Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
> http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
> http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
> http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner
>
Når et genopladeligt batteri er ny opladet kan det have væsentligt højere
spænding end godt er. det skal man lige være opmærksom på. de batteripakker
jeg har på 8 celler ligger oftest på 12-13V når de er friskopladet. Men så
er de også ladet op hurtigt.



Brian Lund (07-05-2005)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 07-05-05 05:28

> Når et genopladeligt batteri er ny opladet kan det have væsentligt højere
> spænding end godt er. det skal man lige være opmærksom på. de
batteripakker
> jeg har på 8 celler ligger oftest på 12-13V når de er friskopladet. Men så
> er de også ladet op hurtigt.

Det er vel målt uden belastning? Så snart du begynder at tappe bare lidt
strøm af dem er jeg ret sikker på at spændingen falder til omkring 1,2-1,3V
/ celle! :)


Brian



Jacob (08-05-2005)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 08-05-05 00:46


"Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
news:427c43bc$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > Når et genopladeligt batteri er ny opladet kan det have væsentligt
højere
> > spænding end godt er. det skal man lige være opmærksom på. de
> batteripakker
> > jeg har på 8 celler ligger oftest på 12-13V når de er friskopladet. Men

> > er de også ladet op hurtigt.
>
> Det er vel målt uden belastning? Så snart du begynder at tappe bare lidt
> strøm af dem er jeg ret sikker på at spændingen falder til omkring
1,2-1,3V
> / celle! :)
>
>
> Brian
>
>
Det håber jeg da ikke. den skulle kun falde til 2-2.2V per celle. en LM7812
er en spændingsregulator der begrænser spændingen til 12V. de koster ca 3kr.
eller 20kr i en hobby elektronik butik.



Brian Lund (08-05-2005)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 08-05-05 12:12

> > Det er vel målt uden belastning? Så snart du begynder at tappe bare lidt
> > strøm af dem er jeg ret sikker på at spændingen falder til omkring
> 1,2-1,3V
> > / celle! :)
> >
> >
> > Brian
> >
> >
> Det håber jeg da ikke. den skulle kun falde til 2-2.2V per celle.

Ikke når vi snakker NiMH og NiCd! - Ihvertfald ikke så vidt jeg er
informeret...
~1,25V fuldt opladet og ~1V afladet...

> en LM7812
> er en spændingsregulator der begrænser spændingen til 12V. de koster ca
3kr.
> eller 20kr i en hobby elektronik butik.

Kender godt LM 78xx, 79xx, 317 osv. :)
Man skal dog huske at tænke på spændingsfaldet og strømforbruget, og dermed
huske at tænke på varmeudviklingen, sådan en kan ikke tåle at blive alt for
varm!


Brian



Jacob (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 09-05-05 00:04


"Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
news:427df404$0$170$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > > Det er vel målt uden belastning? Så snart du begynder at tappe bare
lidt
> > > strøm af dem er jeg ret sikker på at spændingen falder til omkring
> > 1,2-1,3V
> > > / celle! :)
> > >
> > >
> > > Brian
> > >
> > >
> > Det håber jeg da ikke. den skulle kun falde til 2-2.2V per celle.
>
> Ikke når vi snakker NiMH og NiCd! - Ihvertfald ikke så vidt jeg er
> informeret...
> ~1,25V fuldt opladet og ~1V afladet...
>
> > en LM7812
> > er en spændingsregulator der begrænser spændingen til 12V. de koster ca
> 3kr.
> > eller 20kr i en hobby elektronik butik.
>
> Kender godt LM 78xx, 79xx, 317 osv. :)
> Man skal dog huske at tænke på spændingsfaldet og strømforbruget, og
dermed
> huske at tænke på varmeudviklingen, sådan en kan ikke tåle at blive alt
for
> varm!
>
>
> Brian
>
>
Hvorfor sidder jeg og tænker bly celler ??
spændingsregulatorne laver termisk shutdown hvis de bliver for varme. de kan
næsten ikke slås ihjæl. en køleplade er en fin ide.



Brian Lund (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 10-05-05 08:55

> > Kender godt LM 78xx, 79xx, 317 osv. :)
> > Man skal dog huske at tænke på spændingsfaldet og strømforbruget, og
> dermed
> > huske at tænke på varmeudviklingen, sådan en kan ikke tåle at blive alt
> for
> > varm!
> >
> spændingsregulatorne laver termisk shutdown hvis de bliver for varme. de
kan
> næsten ikke slås ihjæl. en køleplade er en fin ide.

Det er også rigtigt, men det betyder så at kredsløbet ikke virker ret længe
ad gangen hvis man glemmer kølepladen ;)

Men nu er vi vist langt nok off topic!


Brian



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste