Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
S/H-konvertering fra RAW
Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-05-05 18:03

Denne link
http://www.russellbrown.com/tips_tech.html
indeholder nogle Photoshopstutorial - bl.a. der viser hvordan man
konverterer allerede i RAW-processen. Prøv at se den nysselige lille
'film' - der godt nok viser skærmbillede fra en eller anden frugtavlers
maskine med et besynderligt GUI (nok en eller anden billig
Windows-efterabning), men Dr. Browns tutorials er nu ikke så dumme. Og så
leverer han kvit og frit de viste scripts til Photoshop CS.
Men tag en kig.

- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-05-05 18:28

In article <4277aed6$0$89871$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Jan Bøgh wrote:
> [...]
> Windows-efterabning), men Dr. Browns tutorials er nu ikke så dumme. Og så
> leverer han kvit og frit de viste scripts til Photoshop CS.

GUI'et kan du lige så godt vænne sig til. Microsoft har sagt at
de kæmper for at få Longhorn til at være mest muligt det
styresystem der er deres store forbillede. Microsoft mangler dog
at finde ud af, at det er helt hen i skoven at tasturgenvejene hopper
rundt fra program til program. Eksempler:
Ctrl-F = Find men i nogle programmer: Fede bogstaver
Ctrl-B = Bold (fede bogstaver) men andre steder = Orblinde Find

Jeg synes Dr.Brown er rigeligt irriterende at høre på.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-05-05 07:26

Povl H. Pedersen wrote:

> Jeg synes Dr.Brown er rigeligt irriterende at høre på.

Han er bare hamrende amerikansk - de har det med at udtrykke sig i et lingo,
der ikke ligner vores. Men substansen er nu meget god, og man kan hente
noget, hvis man som undertegnede gerne vil lære noget mere om Photoshop.

vh
jan

Fra : KNL DtP

Dato : 04-05-05 13:48

> Jeg synes Dr.Brown er rigeligt irriterende at høre på.

Ja, hans idé med at gentage menu-punkterne laaaaangsomt og med helt korrekt
udtale, kan nemt blive for meget i længden! Det kan derfor anbefales at spole
lidt frem, og så blot kigge hvad han trykker på.

Jeg synes forøvrigt, at han slap lidt for nemt om ved sort/hvid-konverteringen
ved blot at lave det om til L*a*b og så vælge Lightness-kanalen. I min egen
action til den smarte bruntoning, har jeg valgt at køre min egen 'Kodak T-MAX
høj kontrast' først, og så derefter bruge billedet som Layer Mask til det brune
lag. Forøvrigt synes jeg, at Blend Mode sat til Soft Light giver en knap så
dyster toning.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-05-05 16:59

KNL DtP wrote:
> [...]
> korrekt udtale, kan nemt blive for meget i længden! Det kan derfor
> anbefales at spole lidt frem, og så blot kigge hvad han trykker på.

Nu kan man jo overveje hvem, disse tutorials er lavet til - enten nogle
personer, der ikke er trænede Photoshopbrugere eller en flok
jeg-ved-bedre-eksperter.
For undertegnede, der ikke er så vældig fantastisk, er det meget fedt, at få
en forståelig og rimelig langsom gennemgang, som jeg har en mulighed for at
forstå.
I virkeligheden fatter jeg så langsomt, at jeg havde et enkelt spørgsmål,
jeg godt ville have afklaret - men det skal jeg nok undlade

> [...]
> så derefter bruge billedet som Layer Mask til det brune lag.
> Forøvrigt synes jeg, at Blend Mode sat til Soft Light giver en knap

Sikkert - jeg fatter bare ikke en pind af ovenstående, hvorimod jeg rimeligt
let kunne følge de viste tutorials.

vh
Jan

--