Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lukketid/blænde/ISO ved koncertbilleder
Fra : Martin Petersen

Dato : 01-05-05 19:05

Hejsa.

Jeg ynder at tage billeder ved koncerter, men kunne godt bruge nogle
tommelfingerregler omkring subj.

Ved hvilken lukkertid, bliver det svært at knipse håndholdt (motivet bevæger
sig)?

Har jeg ret i at blænden skal være så lav som muligt for at lukke mest lys
ind?

Mit kamera går op til ISO400 (Sony W12). Objektivet er et
2,8-5,2/7,9-23,7(?). Vil det overhovedet være muligt at lave gode
koncertbilleder med det uden blitz, eller skal jeg se mig om efter en
afløser?. Jeg har taget en del på auto, men størstedelen er lige til at
smide ud, da det bliver for sløret. ISO låser jeg gerne på 400 og lader
kameraet om resten, men hvis der er en gylden regel for blænde/lukkertid
hører jeg gerne om den. :)

På forhånd tak!

--
Martin Petersen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-05-05 19:23

Martin Petersen wrote:
> Jeg ynder at tage billeder ved koncerter, men kunne godt bruge nogle
> tommelfingerregler omkring subj.
> Ved hvilken lukkertid, bliver det svært at knipse håndholdt (motivet bevæger
> sig)?

1/100-1/200, afhænger af hvor meget bevægelse der er.

> Har jeg ret i at blænden skal være så lav som muligt for at lukke mest lys
> ind?

blænden skal være så stor som mulig, og stor er = et lav tal.. :)

> [...]
> smide ud, da det bliver for sløret. ISO låser jeg gerne på 400 og lader
> kameraet om resten, men hvis der er en gylden regel for blænde/lukkertid

Jeg tror det vil knibe, jeg har kun en enkelt gang oplevet en
koncert der tillod mig at skyde iso400 uden blitz.

// Hans
psst, Knipserier af koncert med Rent Mel:
http://nathue.dk/concerts/2005/2005-04-28/
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-05-05 19:29

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse

> Ved hvilken lukkertid, bliver det svært at knipse håndholdt (motivet
> bevæger sig)?

Man bruger normalt en tommelfingerregel, der siger, man kan håndholde ved 1
divideret med brændvidden. Altså kan du håndholde en 100mm tele ved 1/100
sekund. Nogle har meget rolig hånd, og kan derfor håndholde ved langsommere
lukketider; andre har behov for hurtigere lukketider for at undgå rystede
billeder.

> Har jeg ret i at blænden skal være så lav som muligt for at lukke
> mest lys ind?

Tallet skal være så lille som muligt for at lukke mest muligt lys ind.

> [...]
> 2,8-5,2/7,9-23,7(?). Vil det overhovedet være muligt at lave gode
> koncertbilleder med det uden blitz, eller skal jeg se mig om efter en

Du skal se dig om efter en afløser. Det er sjældent en god idé at bruge
blitz ved koncertoptagelser, og uden blitz kræver koncertbilleder meget
lysstærke objektiver og høj ISO. Dit kameras f/2.8 ved ISO 400 rækker ikke
langt - og så er den endda kun, når du har zoomet helt ud. Zoomer du ind,
ender dit blændetal på f/5.2, hvilket lukker aaaalt for lidt lys ind ved den
type billeder.

> [...]
> lader kameraet om resten, men hvis der er en gylden regel for
> blænde/lukkertid hører jeg gerne om den. :)

Det er en god idé at låse din ISO på 400, men du skal nok op i noget dSLR,
hvis du virkelig brænder efter at tage koncertbilleder. Du burde kunne få en
brugt Canon EOS 300D inkl. en lysstærk EF 50mm f/1.8 til under 5.000, og så
er du faktisk ganske godt kørende. Det vil give dig mulighed for ISO 1600.
Vil du ofre lidt mere, kan du overveje et 85mm f/1.8, der er ganske velegnet
til koncertbilleder.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : Martin Petersen

Dato : 02-05-05 16:11

Jeg takker for svarene. Må se hvad økonomien siger. Regner med at beholde
Sonyen under alle omstændigheder, da det er lidt nemmer at have med = flere
billeder. :)

- Martin

--
Martin Petersen