Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
råd fra D70/ EOS300D ejere ønskes
Fra : ph

Dato : 26-03-05 09:20

Halløj

Har netop købt et Nikon D70 som min fotokammerat er blevet rimelig
misundelig på, eftersom han "kun" har et digitalkamera der ikke er
spejlrefleks.

Imidlertid står vi for at skulle købe en gave til ham, og da han er
Canon-fan og derfor vant til at betjene Canon bedst, har vi jo øjnene på
EOS300D som vist er kommet helt ned under kr. 6000,- Lige præcis en
overkommelig pris for os.

Men da jeg intet ved om Canon har jeg brug for jer der kender deres digitale
spejlreflekser.

Spørgsmålet går simpelthen på om EOS300D er et kamera der stemmer meget godt
overens med D70'eren. Vi ved godt at EOS350'eren netop er kommet frem, men
den bliver for dyr i vores gavebudget. Men vi frygter lidt at EOS300 som jo
ligger en ca. 3500 kr. under D70 prismæssigt også er D70'eren underlegen.

Det hele handler om at når ens kammerat savler over teknologien i et Nikon
D70, er det jo ikke nogen pæn gestus at give ham et Canon som ikke kan lige
så meget som D70'eren, hvis I forstår.

Kan vi sidestille EOS300'eren med D70'eren - eller er det et betydeligt
mindre køb rent funktionsmæssigt?

Mange hilsner ph

Fra : HKJ

Dato : 26-03-05 09:48

ph wrote:
> [...]
> ligger en ca. 3500 kr. under D70 prismæssigt også er D70'eren underlegen.

D70 var Nikons svar på 300D, dvs. den er bedre på mange punkter.

350D er Canons svar på D70

Nogle af forskellene på 350D og D70 er

Hastighed, D70 er altid hurtigt. F.eks. tager det kun en brøkdel af
sekundt at tænde et D70 og skyde et billede.

Funktioner, D70 har et par ekstra muligheder, der kan 300D forbedres ved
at lægge en pirat software i den.

Canon bruger blitz når der skal focuseres i lavt lys, Nikon bruger en lampe.

Du kan læse mere om dem her:
http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?method=sidebyside&cameras=canon_eos300d%2Ccanon_eos350d%2Cnikon_d70&show=all

Fra : ph

Dato : 26-03-05 10:03

> D70 var Nikons svar på 300D, dvs. den er bedre på mange punkter.
>
> 350D er Canons svar på D70

Nej, hvor pudsigt - så har jeg en meget bedere idé om hvor de tre kameraer
ligger i forhold til hinanden.

> [...]
> at lægge en pirat software i den.
>
> Canon bruger blitz når der skal focuseres i lavt lys, Nikon bruger en

Det ser spændende ud - det vil jeg læse nærmere på.

Mange tak ph

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-03-05 09:58

ph wrote:
> [...]
> så meget som D70'eren, hvis I forstår.
>
> Kan vi sidestille EOS300'eren med D70'eren - eller er det et betydeligt

Hvad angår billedkvalitet har den ene vist ikke meget at lade den anden
høre.
D 70 er imho nem og intuitiv i den basale betjening og har en
fremragende blitsfunktion + et godt kit-obj.(18-70´eren)
Skulle jeg købe i dag, med den pris en 300D har nu, valgte jeg måske
den. Men, jeg ville nok vælge andet end Canons kit-obj., og så er
besparelsen op til D70 vist forlængst væk.

Men køber i en 300 D til ham, vil han altid være misundelig

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt design og nye billeder på:

Fra : ph

Dato : 26-03-05 10:06

> [...]
> blitsfunktion + et godt kit-obj.(18-70´eren)
> Skulle jeg købe i dag, med den pris en 300D har nu, valgte jeg måske den.

Ja, det er godt nok også billigt for en digital spejlrefleks. Nogle steder
fås det til kr. 5600,-

Men, jeg ville nok vælge andet end Canons kit-obj., og så er
> besparelsen op til D70 vist forlængst væk.

Point taken

> Men køber i en 300 D til ham, vil han altid være misundelig

Ja, LOL, sådan har jeg det jo også selv som Nikon ejer! Jeg er så glad for
D70'eren at jeg ikke engang kunne tænke mig 350'eren. Men gu' ved om han som
"Canon-mand" føler det samme!?

mvh PH

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-03-05 10:23

ph wrote:

> Ja, LOL, sådan har jeg det jo også selv som Nikon ejer! Jeg er så glad for
> D70'eren at jeg ikke engang kunne tænke mig 350'eren. Men gu' ved om han som
> "Canon-mand" føler det samme!?

Ja, det er sjovt, nogle er meget mærketro (-fanatiske vil nogen nok
mene) Der er dog det praktiske i det, at har man eks. en god optik i et
mærke, og det kan køre på den digitale udgave, har man gratis en god
optik med ca. 1,6 x oprindelige brændvidde på digi´en. Det kunne være en
normaloptik, der så bliver en rigtig fin brændvidde til portræt.

Fra : Thomas

Dato : 26-03-05 10:05

"ph" <sneglefartnospam@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> D70'eren underlegen.
>
> Kan vi sidestille EOS300'eren med D70'eren - eller er det et betydeligt

D70 er på alle områder et 300D langt overlegent. Selv med et firmware hack
(og hvem gider spilde tiden på den slags) er der stadig et kæmpe spring fra
300D til D70. Da jeg sidste gang havde fat i et 300D blev jeg chokeret over
hvor langsomt det er. Opstart tager 2-3 sek. og det føles som en evighed når
man bladre imellem billeder på CF-kortet.

Du skal min. op i et 350D før det begynder at lugte af D70. Er din kammerat
en jysk svend på +190 cm. vil han dog med stor sandsynlighed blive skuffet
over ergonomien i 350D. Det er meget lille og føles desværre lidt
legetøjsagtigt i forhold til både D70 og 20D.

Hvad med at købe et D70 hus til fyren? Det fås til lidt over 6000 kr.

Du kan se en sammenligning af D70 og 350D her:
http://www.digitalreview.ca/cams/NikonD70versusRebelXT.shtml

.... men test det lige i en butik inden du evt. køber online. Der er meget
stor forskel på de to kameraer i både samlekvalitet og ergonomi.

Thomas

Fra : ph

Dato : 26-03-05 17:54

> [...]
> over hvor langsomt det er. Opstart tager 2-3 sek. og det føles som en
> evighed når man bladre imellem billeder på CF-kortet.

ok, det lyder jo ikke specielt spændende - ventetid er noget af det
værste...

> [...]
> lidt legetøjsagtigt i forhold til både D70 og 20D.
>

> Hvad med at købe et D70 hus til fyren? Det fås til lidt over 6000 kr.

joh, men det lugter bare lidt af at forære folk en vippe til svømmepølen de
så selv må grave ud eller betale

> Du kan se en sammenligning af D70 og 350D her:
> http://www.digitalreview.ca/cams/NikonD70versusRebelXT.shtml

tak

> ... men test det lige i en butik inden du evt. køber online. Der er meget
> stor forskel på de to kameraer i både samlekvalitet og ergonomi.
>
> Thomas

Ok, I will, thx! Ph

Fra : ;o\)-max-

Dato : 26-03-05 10:30

"ph"

> [...]
> så meget som D70'eren, hvis I forstår.
>
> Kan vi sidestille EOS300'eren med D70'eren - eller er det et betydeligt

Hehe, ja ma må gå ud fra de kan det samme, såen stort set,
men de råd der er givet om lige at holde dem i hånden og
lave et par prøve skud det skulle i virklig gøre.
Nikon er meget meget meget mere brugervenligt, set fra
en fotografs synspunkt - er men lidt computer nørdet så
er Canon måske sagen.. Ikke een dag gå uden jeg ryster på
hovedet over min MarkII indretning i forhold til D1X og
S2Pro.. Menuer og under menuer og tryk på flere knapper
mens man skal dreje på forskellige hjul - ja da man finder
ud af det hen a vejen, men når man har haft en Nikon i
hånden så er det ligsom man har giftet sig med den forkerte
søster at stå med markII'ern, jeg går ud fra de andre modeller
i Canon sortimentet er designet af de samme folk - Så det er
nok en god ide lige at prøve inden man køber.. -max-

Fra : ph

Dato : 26-03-05 17:59

> [...]
> ud af det hen a vejen, men når man har haft en Nikon i
> hånden så er det ligsom man har giftet sig med den forkerte

lol!

at stå med markII'ern, jeg går ud fra de andre modeller
> i Canon sortimentet er designet af de samme folk - Så det er
> nok en god ide lige at prøve inden man køber.. -max-

Tak for svaret og ja, du kan jo have ret. Men da jeg selv er Nikon fan er
det faktisk ret svært at stå i en butik og blive forelsket i et Canon, som
min ven jo helst vil have. For lige meget hvad føler jeg nok at han få et
kamera der er mit underlegen for jeg har ikke selv lyst til at eje det,
så det var derfor jeg ville prøve at høre ved et Canon tilhænger syntes.

mvh Ph

Fra : JH

Dato : 26-03-05 10:37

Bare jeg havde en ven som dig!!!
Jeg skiftede fra Canon til D70, det var ikke svært - kameraet er meget
logisk og nemt at bruge, så det skal du ikke være bange for.
JH

Fra : ph

Dato : 26-03-05 18:03

"JH" <nospam@nospam.nospam> skrev i en meddelelse
> Bare jeg havde en ven som dig!!!
> Jeg skiftede fra Canon til D70, det var ikke svært - kameraet er meget
> logisk og nemt at bruge, så det skal du ikke være bange for.
> JH

Jamen tak for komplimentet!

Jeg tror egentlig også godt at han kunne vænne sig hurtigt til Nikon.
Problemet er bare lige de 3-4 tusinde ekstra D70'eren koster frem for
EOS300 - men der er tilsyneladende en grund til prisforskellen rent teknisk.
Jeg havde lidt en forhåbning om at Nikon kun var dyrere pga. det måske lige
er fotomærke nr. 1 og Canon er nr.2. (men det er selvfølgelig også en
holdning der skifter fra person til person). Men det er tilsyneladende ikke
kun mærket det gør Nikon dyrere.

mvh Ph

Fra : Holst

Dato : 26-03-05 18:25

ph wrote:

> [...]
> er fotomærke nr. 1 og Canon er nr.2. (men det er selvfølgelig også en
> holdning der skifter fra person til person). Men det er tilsyneladende ikke

Har han Canon i forvejen, kan det være en fordel at købe Canon igen, da
han så sikkert kan genbruge sine objektiver med det nye kamera. Det har
jeg i hvert fald fået at vide, og derfor jeg har bestilt et EOS 350D til
erstatning for mig EOS 1000F.

Fra : ph

Dato : 26-03-05 18:52

> [...]
> han så sikkert kan genbruge sine objektiver med det nye kamera. Det har
> jeg i hvert fald fået at vide, og derfor jeg har bestilt et EOS 350D til

Jep, det skulle være korrekt. Mine gamle Nikon objektiver til mit F80 skyder
i hvert tilfælde bedre på mit nye D70, end den medfølgende 18-70 zoom.

Fra : AS

Dato : 26-03-05 18:59

Hvis man allerede har nogle rimmelige Canon's objektiver, så er der
no-brainer løsning om mærket. Diskussionen er kun om model. (300d eller
350d)

Fra : Ole Sahl

Dato : 26-03-05 10:52

> [...]
> Halløj
>
> Kan vi sidestille EOS300'eren med D70'eren - eller er det et betydeligt

Der er også en helt anden løsning...

Hvad med at give ham et gavekort eller en check så han selv kan bestemme om
han vil have det lidt dyrre D70 eller 350D
Eller om han vil have den billige udgave nemlig 300D

Jeg har aldrig fortrudt mit køb af 300D heller ikke selv om jeg har prøvet
D70 men tror mest det har noget med temprement at gøre. Også lige det at jeg
ikke havde en god følelse med D70'eren i mellem mine hænder. Ikke alt drejer
sig om mærker og hastigheder, et kamera der ikke ligger godt i hånden bliver
bare ikke brugt så meget som det måske ellers ville blive.

Hvis du har tid inden han har fødslesdag så kunne du jo også slæbe ham med
på "indkøbs tur" og kikke kamera *S* bare sådan helt tilfældigt.

Mvh. Ole Sahl

Fra : ph

Dato : 26-03-05 18:11

> Der er også en helt anden løsning...
>
> Hvad med at give ham et gavekort eller en check så han selv kan bestemme
> om han vil have det lidt dyrre D70 eller 350D
> Eller om han vil have den billige udgave nemlig 300D

Joh, det er lidt kedligere at troppe op med gavekort som gave, men idéen er
hermed modtaget med tak.

> [...]
> drejer sig om mærker og hastigheder, et kamera der ikke ligger godt i
> hånden bliver bare ikke brugt så meget som det måske ellers ville blive.

Nej, det er helt korrekt. Faktisk vil jeg gå så langt til at sige at et
kamera der ligger dårligt i hånden aldrig bliver brugt. Jeg syntes også at
D70'eren var lidt klodset i starten, men da jeg så fik sat et lettere
objektiv på er der ingen problemer længere.

> Hvis du har tid inden han har fødslesdag så kunne du jo også slæbe ham med
> på "indkøbs tur" og kikke kamera *S* bare sådan helt tilfældigt.
>
> Mvh. Ole Sahl

Jo bestemt, men ligesom jeg også kan savle længe foran fotohandlerens
vindue, har han faktisk allerede været inde og kigge (med fingrene) og han
siger stadig Canon selv om han har prøvet mit D70. Jeg tror han tænder på
350'eren, men da jeg så sammenligningen til 300'eren synes jeg bare ikke der
var den store forskel på de to kameraer - derfor overvejede vi 300'eren da
den passede ind i gavebudgetet.

Mange hilsner og tak for svaret, Ph

Fra : AS

Dato : 26-03-05 13:47

Hvis jeg var din ven, der skal få et kamera fra dig og vist, at der bliver
300D, vil jeg helst give forskel i prisen mellem 300D og 350D. Medmindre,
din ven er ikke så meget i fotoprocessen og bruger kun i smart P&S mode.
Hvis der skulle være D70, har jeg ikke noget imod.

Generalt, når man begynder at snakker om Nikon og Canon, er der tit en
religiøs diskussion.

Fra : ph

Dato : 26-03-05 18:18

"AS" <ars@TrasH.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> din ven er ikke så meget i fotoprocessen og bruger kun i smart P&S mode.
> Hvis der skulle være D70, har jeg ikke noget imod.

Hvis jeg skal forstå dig ret mener du, at du som "vennen" hellere selv
ville spæde de sidste par tusinde kroner op til 350'eren eller D70'eren
istedet for at få en 300 som man aldrig rigtig bliver tilfreds med?

> Generalt, når man begynder at snakker om Nikon og Canon, er der tit en
> religiøs diskussion.

Det er korrekt, men jeg tror nu også sagtens at folk her i gruppen helt
objektivt kan sammenligne hvilke kameramodeller der svarer til hinanden hos
hhv. Nikon og Canon, uden at det nødvendigvis bliver farvet af deres egene
præferencer.

Men du har ret, det er en smaggsag - det er også derfor det er så (komisk)
svært for mig at købe et Canon, når jeg selv er til Nikon

Mange hilsner ph

Fra : AS

Dato : 26-03-05 18:39

> [...]
> ville spæde de sidste par tusinde kroner op til 350'eren eller D70'eren
> istedet for at få en 300 som man aldrig rigtig bliver tilfreds med?

Jep. Jeg vil helst akceptere "støtte" fra siden til en bedre model i stedet
for at bide en sten og skyde med 300D. Hvis der var jeg, jeg bliver
utilfreds/skuffet med samme, når jeg åbner pakken (ikke nødvendigvis siger
det højt). MEN jeg vil helst selv styrre hvad mit kamera laver. Du ved bedre
hvordan er din virkelig ven. Ellers, man kan godt prøve at spørre
forsigtigt.

> [...]
hos
> hhv. Nikon og Canon, uden at det nødvendigvis bliver farvet af deres egene

300D er IMHO en P&S i DSLR tøj. 350D og D70 ligner hinanden (men de er også
lidt forskelige), dog den største forskel er i objektiver, som de bruger.

> Men du har ret, det er en smaggsag - det er også derfor det er så (komisk)
> svært for mig at købe et Canon, når jeg selv er til Nikon

Der er ikke bare svært, det kan man aldrig gøre

Fra : AS

Dato : 26-03-05 19:05

"AS" <ars@TrasH.net> wrote in message

> [...]
> utilfreds/skuffet med samme, når jeg åbner pakken (ikke nødvendigvis siger
> det højt). MEN jeg vil helst selv styrre hvad mit kamera laver.

Bagefter, muligvis går jeg i butikken med 300D og kvitering, hvis det er
inden 14 dage Men muligvis er der kun mig...