Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
? Støv på linsen, hvad gør jeg nu ? (Sigma~
Fra : Bo Andersen

Dato : 25-03-05 22:10

Hvordan dælen det er kommet derind undrer mig,
men det sidder altså på en af linserne. Ligner mest et hår....

Kan jeg selv forsøge noget ? Puste med noget tørt luft (R134a) ?
Eller skal den sendes til en fotohander et sted ? Evt i Aalborg ?

Da denne sigma kan have problemer med focus, kan jeg så få
det fixet samme sted ?

Venligst, Bo Andersen

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Tommy Fer

Dato : 25-03-05 22:29

Bo Andersen wrote:
> [...]
> Eller skal den sendes til en fotohander et sted ? Evt i Aalborg ?
>
> Da denne sigma kan have problemer med focus, kan jeg så få

Hej Bo..

Kan du se støvet på dine billeder? Ellers ville jeg lade det være. Jeg
VILLE ABSOLUT ikke begynde at sprøjte et KØLEMIDDEL (H2FC-CF3 ;
Tetrafluoroethane-1,1,1,2 (R134A) ) ind i det, om ikke andet så for
drivhuseffektens skyld

Kan til de nysgerrige fortælle (ikke som visse andre i denne gruppe har
jeg lyst til at sprede min viden istedet for at kyptere denne) At R134a
er en erstatning for R12 (CFC kraftig ozon nedbrydende) R134a påvirker
drivhus effekten 1300 gange mere end CO2.

Jeg ville sende mit objektiv til service mht. focus, og få ordnet det
støv problem samtidig.

Mvh Tommy Fer

Fra : Bo Andersen

Dato : 25-03-05 23:15

---zap---
> Hej Bo..
>
> Kan du se støvet på dine billeder? Ellers ville jeg lade det være.

Vil tage nogle afslørende billeder imorgen, og vudere-

> Jeg VILLE ABSOLUT ikke begynde at sprøjte et KØLEMIDDEL (H2FC-CF3 ;
> Tetrafluoroethane-1,1,1,2 (R134A) ) ind i det, om ikke andet så for
> drivhuseffektens skyld

Jeg brugte ordet puste, (dampformig) og ikke høvle kilovis R134a ind i
objektivet på væskeform.
Den er jo netop tør og støvfri, og var derfor oplagt.
Hvis nu man kunne liste en linse ud, eller puste et bestemt sted, eller hvad
ved jeg.
Så kunne jeg jo spare lidt penge.

> [...]
> en erstatning for R12 (CFC kraftig ozon nedbrydende) R134a påvirker
> drivhus effekten 1300 gange mere end CO2.

Ja, et kilo R134a, forurener (svarende til) 1300 kilo CO2.
og 400mL (ved ikke hvor mange gram det er) koster 79,70 incl. moms.
Men ødelægger netop ikke ozon [O3]

> Jeg ville sende mit objektiv til service mht. focus, og få ordnet det støv
> problem samtidig.
>
> Mvh Tommy Fer

OK.
Venligst, Bo Andersen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 26-03-05 01:22

"Bo Andersen" <qwertydotcom@hotmail.com> wrote in message
> ---zap---

> Vil tage nogle afslørende billeder imorgen, og vudere-

Er det kun det objektiv for det kan jo også være på censor (går ud fra at
det er DSLR kamera du har). Men hvis det er så send det til reperation og få
ordnet fokus, det er klart det bedste end selv at begynde at rode med noget.

Mvh
Simon

Fra : Leif Elsborg

Dato : 26-03-05 07:13

"Simon Nielsen" <news@siho.dk> skrev i en meddelelse

> "Bo Andersen" <qwertydotcom@hotmail.com> wrote in message

Hej

Du kan evt. sende direkte til service hos Sigma i Tyskland, man får et
skriftlig tilbud inden rep.

http://www.sigma-foto.de/cms/front_content.php

Leif Elsborg
www.elsborg1.dk