Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kan disse fotos reddes?
Fra : Lene

Dato : 21-03-05 23:19

Hej i gruppen,
Jeg har lidt problemer, med nogle fotos af glechere. De er taget "forkert",
da jeg er kommet til at vende rundt på lyskorrektion så jeg har underbelyst
(suuuk).
Er der nogen, som har et forslag på hvordan jeg kan gøre disse billeder
bedre (lysere) uden at gøre dem totalt flade og udbrændte? Eller kan det
ikke lade sig gøre?
De kan ses her:

www.makrofoto.dk

Samme problem har jeg med et foto af saltudvinding i en saltørken:
http://www.makrofoto.dk/Boliviaweb/pages/P1290182.htm

Forslag?

Mvh. Lene

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-03-05 23:38

Lene wrote:

> Er der nogen, som har et forslag på hvordan jeg kan gøre disse billeder
> bedre (lysere) uden at gøre dem totalt flade og udbrændte? Eller kan det
> ikke lade sig gøre?

De skal jo ikke justeres ret meget, så det er uendlig nemt i
PhotoShop, og du skal jo bare være glad for, at det ikke er omvendt,
for udbrændt højlys kan ikke reddes...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : mwesth

Dato : 22-03-05 00:02

> De skal jo ikke justeres ret meget, så det er uendlig nemt i PhotoShop, og
> du skal jo bare være glad for, at det ikke er omvendt, for udbrændt højlys
> kan ikke reddes...

Og hvis du ikke lige har Photoshop, så prøv med f.ex. Picasa2.
Digitalmagasinet har lige haft en artikel, der vist kan hjælpe dig,
http://www.digitalmagasinet.dk/show.asp?ID=508

Held og lykke!

Morten

Fra : Lene

Dato : 22-03-05 07:20

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev

> De skal jo ikke justeres ret meget, så det er uendlig nemt i PhotoShop, og
> du skal jo bare være glad for, at det ikke er omvendt, for udbrændt højlys
> kan ikke reddes...

Ja, jeg var meget nervøs for at de blev udbrændte, for lyset var så stærkt,
at det var meget svært at holde øjnene åbne selv med solbriller.
Jeg synes ikke det er nemt, men det er måske fordi jeg kender Photoshop for
dårligt. Jeg har vers. 7 og har prøvet med levels, og med lys/konstrast, men
synes de bliver for flade og livløse når jeg gør dem lysere. Har du en idé
hvilken funktion der kunne virke godt/bedre her?
Mvh. Lene

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 22-03-05 10:33

"Lene" <baartsfjerndet@12move.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lys/konstrast, men synes de bliver for flade og livløse når jeg gør dem
> lysere. Har du en idé hvilken funktion der kunne virke godt/bedre her?

Hej

Jeg tror du ved det, men husk at gemme en kopi af originalerne, så du kan
vende tilbage til dem når du får styr på redigeringen, og derved få det
"look" på billederne som du ønsker.

Skønne steder du har været, jeg er helt misundelig.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Lene

Dato : 22-03-05 13:30

"Langgaard Bærbar" skrev

> Jeg tror du ved det....

Du mener, at der ikke er nogen anden måde end levels og lys/kontrast??

> Skønne steder du har været, jeg er helt misundelig.

Ja, den tur glemmer jeg aldrig! Det var noget af det mest fantastiske
landskab jeg har set. Mvh. Lene

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 22-03-05 19:26

> "Langgaard Bærbar" skrev

> Du mener, at der ikke er nogen anden måde end levels og lys/kontrast??

Nej, der er uendelig mange muligheder, jeg er selv lige begyndt med
Photoshop, så jeg vil lade andre rådgive dig om dette.
Det jeg mente var at du jo nok viste at du skal gemme en kopi af de
originale filer, så du altid kan arbejde videre med dem, kopiere, redigere
mm.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Lene

Dato : 22-03-05 20:25

"Langgaard Bærbar" skrev

> Det jeg mente var at du jo nok viste at du skal gemme en kopi af de
> originale filer, så du altid kan arbejde videre med dem, kopiere, redigere

Der kan man bare se hvor let det er at misforstå noget. Jo, jeg brænder
normalt altid først en CD med originalerne inden jeg går i gang med at
arbejde med mine fotos.
Men tak alligevel

Mvh. Lene

Fra : Kenneth K.

Dato : 22-03-05 20:58

On Tue, 22 Mar 2005 13:29:58 +0100, Lene <baartsfjerndet@12move.dk> wrote:

> "Langgaard Bærbar" skrev

> Du mener, at der ikke er nogen anden måde end levels og lys/kontrast??

Lene, prøv at bruge curves istedet. Jeg lavede et hurtigt forsøg på et af
dine gletsjer-billeder og fik et ret godt resultat. Sig til hvis det skal
udbydes.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Lene

Dato : 23-03-05 12:42

Hej Kenneth, hej Jacob,

"Kenneth K." skrev

> Lene, prøv at bruge curves istedet. Jeg lavede et hurtigt forsøg på et af
> dine gletsjer-billeder og fik et ret godt resultat. Sig til hvis det skal
> udbydes.
Tak for jeres forslag, jeg er i fuld gang med at kigge på sagerne, og det
går i hvert fald bedre end før!
Udbydes, det har jeg vist ikke råd til - der er mindst et par 1000 billeder

Men kender du et kursus i Photoshop eller en der privatunderviser efter
behov, så vil jeg da være glad for et hint
God påske,
Mvh. Lene

Fra : Emil

Dato : 23-03-05 14:46

On Wed, 23 Mar 2005 12:41:59 +0100, Lene wrote:

>Men kender du et kursus i Photoshop eller en der privatunderviser efter
>behov, så vil jeg da være glad for et hint

Der findes masser af gode sider på nettet. F.eks dette fra min
linksamling:
http://myjanee.home.insightbb.com/tutorials.htm

Adobe har udgivet "Adobe Photoshop 7.0 Classroom in a Book". Den
findes også som en samling PDF-filer; men de fylder knap 100 Mb.
Jeg hentede engang filerne fra Adobe´s hjemmeside; men linket
virker ikke mere.

m.v.h. Emil

Fra : Kenneth K.

Dato : 23-03-05 21:49

On Wed, 23 Mar 2005 12:41:59 +0100, Lene <baartsfjerndet@12move.dk> wrote:

> [...]
>
> Men kender du et kursus i Photoshop eller en der privatunderviser efter
> behov, så vil jeg da være glad for et hint

Hej Lene, der skulle selvfølgelig have stået _uddybes_ :)

Jeg har lavet et par eksempler:

http://pinx.dk/tmp/files/curves1.jpg - en ligetil justering på hele
billedet.
http://pinx.dk/tmp/files/curves2.jpg - lidt mere avanceret med maske og
curves som adjustment layer

Som udgangspunkt har jeg bare hevet fat midt på kurven et sted og
tilpasset det til hvad jeg syntes så bedst ud. Bliver det for meget i
toppen, kan du tage fat i toppen af kurven og dæmpe de lyse toner lidt.
Synes du det bliver for fladt kan du prøve at tage fat i bunden af kurven
og flytte punktet lidt ind af mod midten og få mere kontrast.

Et lille tip: Mens curves-vinduet er åbent kan du køre musen ind over
billedet og holde venstre musetast nede, du kan så se hvor på kurven de
forskellige farver ligger i lystyrke. Hvis du ctrl-klikker et sted i
billedet vil du få et punkt svarende til den lysstyrke hvor du klikkede.
På den måde kan man meget præcis hæve/sænke lyset lige der hvor man ønsker
det.

En artikel som gennemgår brugen af curves i hovedtræk:
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/command_primer.shtml

Mht. at lære mere vil jeg anbefale at du søger på nettet. Der er virkelig
mange tutorials derude, nogle bedre end andre, men det er perfekt til
selvstudie. Og man lærer det helt klart bedst hvis man selv leger. Jeg
kender ikke noget til dvs. kurser. Skal jeg anbefale noget skulle det være
Total Training cd'erne med Deke McClelland til PS 7. De er gode og billige
nu da ver. 7 ikke er det hotteste mere.

http://www.totaltraining.com/prod/adobe/photoshop7.asp?mscsid=

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Lene

Dato : 26-03-05 16:31

Hej Kenneth,

Kenneth K skrev

> Jeg har lavet et par eksempler:
>
> http://pinx.dk/tmp/files/curves1.jpg - en ligetil justering på hele
> billedet. http://pinx.dk/tmp/files/curves2.jpg - lidt mere avanceret med
> maske og curves som adjustment layer

Det må jeg nok sige, det er i hvert fald kraftig motivation til at lære mere
photoshop!!! 1000 tak skal du have for at du har givet dig tid - også til
forklaringerne, som jeg synes er super!!! Og genialt at gemme kurverne, nu
kan jeg selv prøve om jeg kan få det til at ligne.

> Mht. at lære mere vil jeg anbefale at du søger på nettet. Der er virkelig
> mange tutorials derude, nogle bedre end andre, men det er perfekt til
> selvstudie. Og man lærer det helt klart bedst hvis man selv leger.

Det er jeg til dels enig i, jeg mangler bare en sparringspartner og sådan en
kunne man måske nemmere finde på et kursus )
Men det er også mest for at komme i gang og kunne stille spørgsmål når man
går i stå...

Mvh. Lene

Fra : Jacob

Dato : 22-03-05 21:40

er det ikke gamma korektionen der skal pilles lidt ved ? 1.05 måske ?

Fra : Erik W.

Dato : 22-03-05 00:10

"Lene" skrev i news:423f4838$0$242$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
underbelyst
> (suuuk).
>
> Samme problem har jeg med et foto af saltudvinding i en saltørken:

De kan sikkert forbedres i photoshop, prøv dig frem der er masser af
muligheder. Når det er sagt så synes jeg virkeligt godt om ovenstående
billede af saltbunkerne, som det er. Det har noget helt særligt. Du har et
godt øje Lene.

Mvh Erik

Fra : Lene

Dato : 22-03-05 07:22

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev

> [...]
> muligheder. Når det er sagt så synes jeg virkeligt godt om ovenstående
> billede af saltbunkerne, som det er. Det har noget helt særligt. Du har et

Takker for ordene Erik
Mvh. Lene

Fra : Claria

Dato : 22-03-05 08:02

"Lene" <baartsfjerndet@12move.dk> wrote in message
> [...]
> De kan ses her:
>
> www.makrofoto.dk
>
> Samme problem har jeg med et foto af saltudvinding i en saltørken:

Hejsa Lene

Der skal ikke ret meget justering til i photoshop så har du dine billeder
som du vil have dem.

Jeg har prøvet at justere dit billede af saltørkenen, og har sendt dig en
kopi heraf. Det tog mig små 15 min at justere dette billede.

Det billedeaf denne saltørken....Waaaaaaauuuuu....det er virkelig flot og
jeg vil give Erik ret i at du har øje for disse motiver.
Det var en fryd at se dine billeder hertil morgen, jeg blev helt i godt
humør af dem.

Mvh
Claudia

Fra : Lene

Dato : 22-03-05 09:09

"Claria" <paradis.dk@claria> skrev i

> Jeg har prøvet at justere dit billede af saltørkenen, og har sendt dig en
> kopi heraf. Det tog mig små 15 min at justere dette billede.

1000 tak, det blev godt nok meget, meget bedre end mine forsøg. Jeg vil
eksperimentere og se om jeg kan nå samme resultat som du.

Tak Mere kan man ikke ønske sig

Mvh. Lene

Fra : Jens Lundtofte

Dato : 22-03-05 11:30

> [...]
> De kan ses her:
>
> www.makrofoto.dk
>
> Samme problem har jeg med et foto af saltudvinding i en saltørken:

Har ikke nogen forslag til hvordan du kan "rette" op på dine billeder.
Jeg vil bare sige tak for synet, og hvilket. Sikke nogle flotte fotos du
har taget, jeg tror lige jeg skal se dem et par gange mere.
/Jens

Fra : Lene

Dato : 22-03-05 13:33

Hej Jens,
"Jens Lundtofte" skrev

> Har ikke nogen forslag til hvordan du kan "rette" op på dine billeder.
> Jeg vil bare sige tak for synet, og hvilket. Sikke nogle flotte fotos du
> har taget, jeg tror lige jeg skal se dem et par gange mere.

Tak for ordene
Mvh. Lene