Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
DM i Taekwondo
Fra : Jens Bruun

Dato : 21-03-05 12:36

Jeg var til DM i Taekwondo i lørdags i Østerbro Idrætshus. Spændende
oplevelse. Indendørs sport er hundesvært at fotografere, synes jeg, men her
er mit bud:

http://gallery.bruun.com/thumbnails.php?album=121

Alle skudt med 24-70 f/2.8 pivåben, da jeg stadig ikke har modtaget min
meget savnede 85 f/1.8. ISO 1600, RAW, PS CS, NeatImage og FocalBlade.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 03/19/05)

Fra : KNL DtP

Dato : 21-03-05 14:47

> Jeg var til DM i Taekwondo i lørdags i Østerbro Idrætshus. Spændende
> oplevelse. Indendørs sport er hundesvært at fotografere, synes jeg, men
her
> er mit bud:

Jeg synes, at du - omstændighederne taget i betragtning - har klaret det
fint. Der er fin skarphed og detaljer i billederne - uden de dog kommer vil
at virke kedelige. Støj synes jeg ikke er et problem, så 1600 ISO har været
den rigtige beslutning fremfor rystede billeder på 400 ISO.

Det største problem er nok brændevidden på 70 mm. Selvom du skyder på f/2.8
mangler jeg den der isolering som et teleobjektiv kan give - jeg tror 85 mm
vil være rigtigt god - evt. med en 1,4x teleconverter (120 mm f/2.5):

http://gallery.bruun.com/albums/userpics/10003/_T0C6882.jpg

Det er lækkert at se, at du (sandsynligvis i post production) har fundet den
rigtige hvidtebalance, sådan at alle billederne har den samme, nautrale
farvetone. Det have været træls at skulle igennem en serie, som led under
halbelysningens specielle farvesammensætning.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-03-05 15:17

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg synes, at du - omstændighederne taget i betragtning - har klaret
> det fint.

Tak.

> Det største problem er nok brændevidden på 70 mm. Selvom du skyder på
> f/2.8 mangler jeg den der isolering som et teleobjektiv kan give -

Enig.

> jeg tror 85 mm vil være rigtigt god

Det satser jeg på. Den er indkøbt netop til indendørs sport.

> - evt. med en 1,4x teleconverter
> (120 mm f/2.5):

Desværre er 85 mm f/1.8 ikke kompatibel med Canons 1.4x TC. Jeg sparer
sammen, og forventer at mit næste objektiv skal være em 135mm f/2.0L, der
ganske enkelt skulle være helt fremragende. Den er forresten TC-kompatibel.

> [...]
> samme, nautrale farvetone. Det have været træls at skulle igennem en
> serie, som led under halbelysningens specielle farvesammensætning.

Ja. Jeg ville aldrig turde skyde under den slags forhold uden at benytte
RAW. Selvom farvetemperaturen er nogenlunde konstant, skifter den alligevel
afhængig af placering og det indfaldne, naturlige lys. Jeg har brugt
farvetemperaturer i intervallet 3200K-4200K under konverteringern, så der er
et pænt interval. Mit kameras auto-balance har stort set ikke ramt rigtigt
på denne serie, hvilket mere er reglen end undtagelsen, når jeg fotograferer
indendørs sport.

Fra : KNL DtP

Dato : 21-03-05 15:37

> Desværre er 85 mm f/1.8 ikke kompatibel med Canons 1.4x TC.

Har du overvejet et billigere alternativ? Jeg købte en Tamron 1.4x'er til en
500-mand, og den har virket overraskende godt på en Sigma EX 100-300 mm f/4.

> Jeg sparer
> sammen, og forventer at mit næste objektiv skal være em 135mm f/2.0L, der
> ganske enkelt skulle være helt fremragende. Den er forresten
TC-kompatibel.

Jeg har også set, at den skulle befinde sig helt i toppen. Det er også en
glimrende brændevidde kombineret med meget god lysstyrke. Med 1.4x
teleconveter har du jo en 190 mm f/2.8 i L-kvalitet.

> Jeg ville aldrig turde skyde under den slags forhold uden at benytte
> RAW.

Nej, her er RAW virkelig overlegen. Selvom man kan skyde et gråkort eller
andet neutralt, og så sætte hvidbalancen ud fra dette, så er der alligevel
bedre at gøre det i ro og mag på computeren.

> Mit kameras auto-balance har stort set ikke ramt rigtigt
> på denne serie, hvilket mere er reglen end undtagelsen, når jeg
fotograferer
> indendørs sport.

Det kan godt undre mig, at kameraerproducenterne ikke kan lave en
Auto-setting, som kan ramme rigtigt.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 21-03-05 23:22

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> writes:

> Jeg var til DM i Taekwondo i lørdags i Østerbro Idrætshus. Spændende
> oplevelse. Indendørs sport er hundesvært at fotografere, synes jeg, men her
> [...]

Gode forsøg, når man tager i betragtning at det er hyle svært at time
skudene rigtigt. Specielt med kampsport, hvor angrebene går
lynhurtigt. Jeg tog nogle billeder af et TKD stævne i Oslo for snart
7 år siden (med film), og dér var det en stor hjælp at jeg trænede TKD
selv, så jeg bedre kunne forudsige hvornår kæmperne ville forsøge med
angreb.

Var der ikke mesterskab i Poomse (teknik-øvelser) samtidig? Der ville
du have mulighed for at få billeder af spark/slag som er meget flotte
og stilrene.

Kai, 6.gup (blåt bælte)

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-03-05 23:27

> [...]
> 7 år siden (med film), og dér var det en stor hjælp at jeg trænede TKD
> selv, så jeg bedre kunne forudsige hvornår kæmperne ville forsøge med

Er detr ikke et spørgsmål om at sætte kameraet i maskingeværmode? Og så
bagefter udvælge de rigtige situationer. Det er jo helt umuligt at time et
enkelt billede ad gangen. Det er jo ligesom at fotografere fugle

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 21-03-05 23:46

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> writes:

> Er detr ikke et spørgsmål om at sætte kameraet i maskingeværmode?

Hvis du vil have billeder at netop dét splitsekund hvor træfferne
rammer, så er svaret nej. Efter min mening *skal* det times.

> Og så
> bagefter udvælge de rigtige situationer. Det er jo helt umuligt at time et
> enkelt billede ad gangen. Det er jo ligesom at fotografere fugle

Du kan da godt bruge auto-moden, men så fylder du bare først bufferen
og derefter kortet op med junk-billeder. Og så står du der med
talenterne, når der sker noget mere 2 split-sekund senere.

Kai

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-03-05 06:01

Kai Harrekilde-Petersen wrote:
> Hvis du vil have billeder at netop dét splitsekund hvor træfferne
> rammer, så er svaret nej. Efter min mening *skal* det times.

Du er godt klar over at vi snakker 8fps her ik?

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 22-03-05 07:34

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> writes:

> Du er godt klar over at vi snakker 8fps her ik?

Jo

Og bufferen er på hvad, ca 40 billeder? Tænk så lige over hvor
hurtigt kameraet kan gemme billederne på CF kortet, og dermed hvor
ofte du kan lave de 8fps sekvenser.

Til gengæld kan jeg vist trygt love dig at udøverne ikke brokker sig
over kameralarmen

Kai

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-03-05 09:26

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse

> Og bufferen er på hvad, ca 40 billeder?

20 i RAW.

> Tænk så lige over hvor
> hurtigt kameraet kan gemme billederne på CF kortet, og dermed hvor
> ofte du kan lave de 8fps sekvenser.

Jeg skyder fire-fem billeder ad gangen, så det kan faktisk blive til en del.
Holder jeg en kort pause, begynder kameraet straks at gemme på kortet, så
jeg har faktisk aldrig oplevet at stå med en fyldt buffer.

> Til gengæld kan jeg vist trygt love dig at udøverne ikke brokker sig
> over kameralarmen

Ja, tak for kaffe. Kampråb er åbenbart en stor del af sporten. Selv de
mindste piger skriger, så man tror det er løgn

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-03-05 21:55

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> wrote in message
> [...]

[8<8<8<]
> Tænk så lige over hvor
> hurtigt kameraet kan gemme billederne på CF kortet,

Med et hurtigt CF kort (og nyeste firmware version) skriver den knap 1 RAW
billede i sekundet.
Der skal gåes til makronerne for at fylde bufferen.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 22-03-05 13:18

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> writes:

> "Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse

> 20 i RAW.

OK, jeg tænker stadig i JPG. Same-same, little different.

> Ja, tak for kaffe. Kampråb er åbenbart en stor del af sporten. Selv de
> mindste piger skriger, så man tror det er løgn

Ja, men de har så også tillært sig. Jeg kan ikke tælle hvor mange
gange jeg har råbt "spark nu igennem!" til hvid/gul-bælte piger, under
træning. Et spark skal være som når en hest sparker, ikke som hvis
hun ville nusse kæresten med foden :)

Kai

Fra : Lars Troels

Dato : 23-03-05 13:42

men her
> [...]
>
> Alle skudt med 24-70 f/2.8 pivåben, da jeg stadig ikke har modtaget min
> meget savnede 85 f/1.8. ISO 1600, RAW, PS CS, NeatImage og FocalBlade.

Hej Jens

Der er godt nok et par fine skud i mellem. Det er lige før du skulle have
været oppe i 3200 iso på mange af dem for at få lidt mere lukkerhastighed.

Flot arbejde.

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-03-05 20:45

Jens Bruun wrote:

> Jeg var til DM i Taekwondo i lørdags i Østerbro Idrætshus. Spændende
> oplevelse. Indendørs sport er hundesvært at fotografere, synes jeg, men her
> er mit bud:

Og du er ikke sluppet særlig godt fra at lege sportsfotograf, der er
ikke et eneste af billederne, som er bare en lille smule interessant
og se-værdigt - så ska' vi ikke bare kalde det for en omgang
talentløst knipseri...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen