Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D 70 - RAW
Fra : Jesper

Dato : 18-03-05 20:24

Hej.

Med hvilket program (og hvor finders det) kan jeg se de RAW optagelser som
jeg tager med et Nikon D - 70?

Synes ikke umiddelbart at jeg kan se dem med nogle af de programmer der
fulgte med kameraet...

God week-end.

mvh

Jesper.

Fra : HKJ

Dato : 18-03-05 20:30

Jesper wrote:
> Med hvilket program (og hvor finders det) kan jeg se de RAW optagelser som
> jeg tager med et Nikon D - 70?

Nikon view og Nikon Capture kan bruges, der findes også en del andre raw
convertere som kan bruges.

Hvis du bare skal se hvad en raw fil indeholder, så kan
http://www.irfanview.com/ bruges.

> Synes ikke umiddelbart at jeg kan se dem med nogle af de programmer der
> fulgte med kameraet...

Nikon view kan hentes gratis fra Nikon og fulgte faktisk med kameraet i
starten.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 18-03-05 20:42

Jesper wrote:
> Med hvilket program (og hvor finders det) kan jeg se de RAW optagelser som
> jeg tager med et Nikon D - 70?

Picasa på www.picasa.com er et glimrende freeware program der kan læse
de fleste formater - inkl. de fleste typer raw.

Udover at kunne læse raw, er Picasa i mine øjne det absolut bedste
program til at browse filer, og lave "alm." småændringer på billeder.

Fatter slet ikke, at sådan et godt program er gratis.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Lars [6710]

Dato : 19-03-05 00:16

Thomas Schreiber wrote:

> [...]
> program til at browse filer, og lave "alm." småændringer på billeder.
>
> Fatter slet ikke, at sådan et godt program er gratis.

Du har da 112 % ret

jeg havde aldrig hørt om det program, og det er da bare helt kanon at
anvende.

/Lars

Fra : Dan Andersen

Dato : 19-03-05 10:00

"Lars [6710]" <lars@hoerFJERNDETTElyck.dk> skrev i en meddelelse

> Du har da 112 % ret
>
> jeg havde aldrig hørt om det program, og det er da bare helt kanon at
> anvende.
>
> /Lars

Jeg har slettet det prg....
Det har den store fejl, at slettede billeder ikke fysisk er slettet, men
kun
slettet i Picvasa index fil...
Til gengæld har jeg købt Microsoft Digital Image Suite 10... Det er kanon
til at holde styr på ens billeder. Desuden er der 3200 templates med ! -
hvis man er til det..(det er jeg dog ikke) - desuden kan det lave
bevægelige
billeder ud af stilbilleder..
Link: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=99171
Mvh. Dan Andersen - www.dbamott.dk

Fra : Morten Wartou

Dato : 19-03-05 10:20

Dan Andersen wrote:
> [...]
> Jeg har slettet det prg....
> Det har den store fejl, at slettede billeder ikke fysisk er slettet,

Så har du nok gjort noget forkert. Billeder jeg sletter i Picasa, slettes
også fysisk. Måske du bare har "slettet" dem fra en "label"?

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"...danske amatørfotografer er så dumme, at de under alle omstændighedder
anbefaler og køber Canon's produkter." - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 19-03-05 10:40

Morten Wartou wrote:
> Så har du nok gjort noget forkert. Billeder jeg sletter i Picasa, slettes
> også fysisk. Måske du bare har "slettet" dem fra en "label"?

Også her.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Steen

Dato : 19-03-05 11:53

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til at holde styr på ens billeder. Desuden er der 3200 templates med ! -
> hvis man er til det..(det er jeg dog ikke) - desuden kan det lave

Kan det læse og behandle Nikon .NEF raw-filer?

/Steen

Fra : Steen

Dato : 19-03-05 09:22

"Thomas Schreiber" <removenews@schreiber.se> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Udover at kunne læse raw, er Picasa i mine øjne det absolut bedste program
> til at browse filer, og lave "alm." småændringer på billeder.

Mine D70 .NEF'er bliver noget brunlige at se på i Picasa. Jeg ved ikke
rigtigt hvad der er galt, men jeg er næsten sikker på, at en eller anden har
en forklaring/løsning.

/Steen

Fra : Torben

Dato : 19-03-05 00:31

"Jesper" <christop@***post1.dknet.dk> skrev i en meddelelse

> Med hvilket program (og hvor finders det) kan jeg se de RAW optagelser
> som jeg tager med et Nikon D - 70?

Hej -
Et ganske nyt, ganske gratis og ganske godt program til at bearbejde RAW med
er RawShooter, som kan hentes via www.corel.com - programmet er iøvrigt
også ganske dansk produceret.
v.h. Torben