Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mellemringe til objektiver. Hvorfor?
Fra : Lars Hjortø

Dato : 16-03-05 20:58

Hej

Jeg har set/hørt noget om nogen mellemringe man kan sætte mellem hus og
objektiv på et SLR kamera. Hvorfor gør man det?

--
Hilsen Lars Hjortø

Husk at fjerne nospam fra min adresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 16-03-05 21:20

Lars Hjortø skrev:

>Jeg har set/hørt noget om nogen mellemringe man kan sætte mellem hus og
>objektiv på et SLR kamera. Hvorfor gør man det?

Det gør man for at kunne lave macrooptagelser, altså fotografere
på en kortere afstand end den objektivet kan indstilles til.
--
Knud

Fra : Michael Bothager

Dato : 16-03-05 21:23

Lars Hjortø wrote:
> Hej
>
> Jeg har set/hørt noget om nogen mellemringe man kan sætte mellem hus og
> objektiv på et SLR kamera. Hvorfor gør man det?

Så man kan fokusere tættere på, og dermed få et lille objekt til at
blive større på filmen/sensoren.

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : Lars Hjortø

Dato : 16-03-05 22:13

Hejsa.

> Så man kan fokusere tættere på, og dermed få et lille objekt til at blive
> større på filmen/sensoren.

Tak for svaret til jer begge. Hvordan bruges de i praksis, og hvad
indvirkning har de på blænde og brændvidde? (har et Nikon D70) Er det noget
der er dyrt, synes ikke rigtigt at jeg kan finde priser på det nogen steder.

Lars

Fra : KNL DtP

Dato : 16-03-05 22:55

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan bruges de i praksis

Du kan teste virkningen ved at pille objektivet af dit D70 og holde det foran
åbningen på huset. Jo længere du flytter objektivet fra kamerahuset (jo større
mellemring), desto tættere kan du fokusere på et objekt.

Mellemringen er blot en simpel metalring, som overfører signalerne til og fra
objektivet. Ved at have et objektiv af god kvalitet og anvende en mellemring,
kan man pludselig komme så tæt på, som kun rigtige makroobjektiver tillader.

> og hvad
> indvirkning har de på blænde og brændvidde?

Da en mellemring ikke indeholder glas, kan den ikke ændre på brændevidden. Den
gør blot objektivet i stand til at fokusere tættere på, hvorved forstørrelsen
forøges.

Evt. lystab ved brug af mellemringen tager lysmåleren i kameraet højde for.
Ellers er der lidt læsning her:
http://www.usefilm.com/photo_forum/12/638889/

> Er det noget
> der er dyrt, synes ikke rigtigt at jeg kan finde priser på det nogen steder.

Kan se at en Kenko 25 mm mellemring til Nikon koster cirka 500 kr. + porto hos
TechnikDirekt i Tyskland.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-03-05 00:26

KNL DtP wrote:
> Kan se at en Kenko 25 mm mellemring til Nikon koster cirka 500 kr. + porto hos
> TechnikDirekt i Tyskland.

Man burde kunne få et sæt Kenko med hhv. 12, 20 og 36mm for lidt over en
tusse.. det kan man ihvertfra få til Canon, og så vidt jeg ved laver
Kenko de samme rør med andre mounts.

Det virker ganske effiktivt:
http://gallery.nathue.dk/tingsager/test/tubes/CRW_2787.jpg

Og samme motiv med 3 tubes på EF 50 f1.4 (så vidt jeg husker):
http://gallery.nathue.dk/tingsager/test/tubes/CRW_2752.jpg

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Nyrup

Dato : 17-03-05 09:41

Jeg købte et sæt Kenko mellemringe til mit D70 for et par måneder siden. Jeg
gav ca. 1200 kr incl. porto ved www.warehouseexpress.com i England. Men de
har et mystisk krav om, at de skal have en fax med en "Creditcard Clearence"
før de kan gennemføre Visa-betalingen... Det affødte en del mailen frem og
tilbage mellem undertegnede og Warehouseexpress inden jeg havde fundet ind
til hvad det gik ud på og fået min bank til at lave det dokument de havde
brug for! - Da jeg så ville faxe til dem så virkede det ikke... Så måtte jeg
ringe over til dem og snakke med dem og så fandt de ud af at deres
fax-maskine manglede papir!
Jo, det var festligt - og jeg fik brug for mit engelsk!...
Men flinke var de - hele vejen igennem og meget "samarbejdsvillige".

Mellemringene fungerer i øvrigt fint med D70 og mine objektiver. Lysmålingen
bliver bevaret og AF også. Men det er nu egentligt mindre relevant ved makro
da man der flytter kameraet frem og tilbage for at fokusere pga. mindre
dybdeskarphed. Det skal lige føjes til at Nikon IKKE laver originale nye
mellemringe med hverken overførsel af AF eller elektronisk blænde. De virker
altså ikke med lysmåling på en D70!

mvh,
Nyrup

Fra : Lars Hjortø

Dato : 17-03-05 19:58

Hej Nyrup

"Nyrup" <pnyrup@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg købte et sæt Kenko mellemringe til mit D70 for et par måneder siden.
> Jeg
> gav ca. 1200 kr incl. porto ved www.warehouseexpress.com i England. Men de

Så er det nok sådan et sæt jeg skal have. Vil dog lige se om jeg ikke kan
finde noget brugt inden jeg køber.

> [...]
> Jo, det var festligt - og jeg fik brug for mit engelsk!...
> Men flinke var de - hele vejen igennem og meget "samarbejdsvillige".

Århhh, her var min tålmodighed sluppet op længe inden jeg stod med
varerne....

> [...]
> dybdeskarphed. Det skal lige føjes til at Nikon IKKE laver originale nye
> mellemringe med hverken overførsel af AF eller elektronisk blænde. De

Altså er det Kenko jeg skal have fat i hvis lysmåling skal virke? Har du
nogen erfaring i at bruge en ringflash sammen med D70?

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 19-03-05 20:07

"Michael Bothager" <not@valid.com> skrev i en meddelelse
> Lars Hjortø wrote:
>>
> Så man kan fokusere tættere på, og dermed få et lille objekt til at blive
> [...]
++++++++++++++++++

Hej.

Hvad er så bedst til makro, en mellemring eller en closeup linse ?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-03-05 11:22

Jørgen Nielsen wrote:

> Hvad er så bedst til makro, en mellemring eller en closeup linse ?

Normalt vil rækkefølgen med bedst først være: Makroobjektiv, mellemringe og
closeuplinse.

Med det forbehold at der er enorm forskel på kvaliteterne af de enkelte
komponenter.
Jeg kender en, der sværger til mellemringe+omvendering+ et
Rodenstockobjektiv til et forstørrelsesapp. Det skulle være det absolut
sublime til optagelse af planter og svampes kønsliv .

Med mellemringene vil du typisk kunne gå tættere på med f.eks. 50mm + 100 mm
mellemringe opnår du 2 * forstørrelse (1:2), mens de fleste makroobjektiver
stopper ved mellem en halv gange (2:1) og 1 gange (1:1).
Vil du endnu tættere på hedder det en bælg - der fungerer på samme måde som
mellemringene, men er temmelig besværlig at arbejde med.

Closeuplinsen har den fordel at den ikke fylder noget og er billig.
Kvaliteten behøver ikke at være ringe selvom den ikke kommer op på de andre
alternativer, når disse er gode.
Personligt ville jeg hellere have et godt objektiv + gode closeuplinser i
stedet for et ringe makroobjektiv.
Men jeg ville endnu hellere have et sæt billige mellemringe end dyre
closeuplinser til det samme objektiv.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 27/2/2004) ynkelige knipserier kan findes på

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-03-05 14:04

Jan Bøgh skrev:

>Normalt vil rækkefølgen med bedst først være: Makroobjektiv, mellemringe og
>closeuplinse.

Hvorfor nævner du ikke også en bælg?

Det er da i mange tilfælde det mest fleksible.
--
Knud

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-03-05 14:20

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Hvorfor nævner du ikke også en bælg?
>
> Det er da i mange tilfælde det mest fleksible.

Hvis du nu læste /hele/ indlægget, så ville du kunne se, at jeg har medtaget
bælg.
Men spørgeren spurgte meget specifikt og det svarede jeg på. Er det ikke en
god ide, synes du?

vh
Jan

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-03-05 14:33

Jan Bøgh skrev:

>Hvis du nu læste /hele/ indlægget, så ville du kunne se, at jeg har medtaget
>bælg.

Ups - undskyld.
--
Knud

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 20-03-05 19:20

> [...]
>
> --
> - amatør af Guds nåde.
> PS: Nye (opdateret 27/2/2004) ynkelige knipserier kan findes på
++++++++++++++++++++++++

Hej Jan.

Tak for det gode svar. Jeg har selv 3 closeup linser, men de stjæler noget
lys (måske de ikke er gode nok). Det ser ikke ud til at mellemringe gør det.
Du skriver "Med mellemringene vil du typisk kunne gå tættere på med f.eks.
50mm + 100 mm" men det kan man vel også med closeup linser, ik?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-03-05 20:25

Jørgen Nielsen wrote:

> Tak for det gode svar. Jeg har selv 3 closeup linser, men de stjæler
> noget lys (måske de ikke er gode nok). Det ser ikke ud til at
> mellemringe gør det.

Jamen, det gør de skam. Det er stort set sådan, at det er forstørrelsen, der
bestemmer hvor meget lys, der spises uanset om det er optik eller
mellemringe, der benyttes.

> Du skriver "Med mellemringene vil du typisk
> kunne gå tættere på med f.eks. 50mm + 100 mm" men det kan man vel
> også med closeup linser, ik?

Jo, det er blot mine (meget gamle og derfor måske ikke specielt brugelige)
erfaringer, at kvaliteten bliver hurtigt dårligere med close-ups når man
passerer 1:1.

vh
Jan

Fra : ;o\)-max-

Dato : 20-03-05 20:45

"Jørgen Nielsen"
> [...]
> Du skriver "Med mellemringene vil du typisk kunne gå tættere på med f.eks.
> 50mm + 100 mm" men det kan man vel også med closeup linser, ik?

Closeup fortsatser stjæler lys.????-max-

Fra : ;o\)-max-

Dato : 20-03-05 11:49

"Lars Hjortø"
> [...]
>
> Jeg har set/hørt noget om nogen mellemringe man kan sætte mellem hus og
> objektiv på et SLR kamera. Hvorfor gør man det?

Jeg har "tit" brug for at kunne komme lidt tættere på med
mine lange objektiver, en mellemring gør det muligt. -max-