Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
fuji finepix E550
Fra : Anita

Dato : 14-03-05 09:11

Jeg håber på lidt hjælp her.

Jeg har købt et fuji finepix E550, og det skulle kunne tage billeder i
bevægelse. Men når jeg tager et billede er det meget sløret. Hvad er det
lige jeg gør forkert?

På forhånd tak

venlig hilsen

Anita

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 14-03-05 09:40

Anita wrote:
> Jeg har købt et fuji finepix E550, og det skulle kunne tage billeder i
> bevægelse. Men når jeg tager et billede er det meget sløret. Hvad er det
> lige jeg gør forkert?

Hvad mener du med billeder i bevægelse? Levende billeder som i film
eller at kunne "fryse" eksempelvis en bil der kører på vejen? Hvis det
er det sidste, skal du sætte din lukketid til minimum 1/250 (og gerne
mere det dobbelte)

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Jakob

Dato : 14-03-05 09:43

In article <42354648$0$301$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
anitaosk"fjern"@"hund"hotmail.com says...
> Jeg håber på lidt hjælp her.
>
> Jeg har købt et fuji finepix E550, og det skulle kunne tage billeder i
> bevægelse. Men når jeg tager et billede er det meget sløret. Hvad er det
> lige jeg gør forkert?

Hvad mener du med at det skulle tage billeder i bevægelse ?? Har det
nogle specielle funktioner til det ?

Det lyder jo som om du bruger for lang lukkertid. Så vidt jeg kan har du
mulighed for manuelt at vælge lukketid på dit kamera. Hvis der er nok
lys der hvor du fotografere så vælg en passende høj lukketid, prøv med
fra 1/250 sek. til 1/2000 sek afhængig af hvor meget lys der er og
eksperimenter lidt med det.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 14-03-05 09:45

> [...]
>
> Jeg har købt et fuji finepix E550, og det skulle kunne tage billeder i
> bevægelse. Men når jeg tager et billede er det meget sløret. Hvad er det

Afhængig af hvordan du tager billederne kan det jo også være et
fokuseringproblem. Er det billeder i specielle situationer der kikser
eller hvad ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 14-03-05 09:48

Jakob wrote:
> Afhængig af hvordan du tager billederne kan det jo også være et
> fokuseringproblem.

Man må formode, at hun trykker udløserknapen halvt ned inden hun skyder?!?!

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Jakob

Dato : 14-03-05 10:08

In article <42354fc1$0$29276$14726298@news.sunsite.dk>,
removenews@schreiber.se says...

> Man må formode, at hun trykker udløserknapen halvt ned inden hun skyder?!?!

Det jeg tænkte på var hvis der er tale om motiver i hurtig bevægelse er
det vel ikke sikker at autofokus kan følge med.
--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Anita

Dato : 14-03-05 10:33

[...]

Tak indtil videre.
Ja det er hurtige bevægelser, vi havde et cheerleader hold som skulle
fotograferes, men ikke alle billederne blev gode. Der er en "sports knap" på
appratet, og jeg har indstillet den til continuos AF. Men det bliver ikke
bedre end hvis jeg bare stiller kameraet på Auto, og så er der jo ikke så
meget ved at have et kamera der skulle kunne lidt mere.

Venlig hilsen

Anita

Fra : Jakob

Dato : 14-03-05 11:50

In article <42355989$0$191$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
anitaosk"fjern"@"hund"hotmail.com says...
> Tak indtil videre.
> Ja det er hurtige bevægelser, vi havde et cheerleader hold som skulle
> fotograferes,

Så er det da muligt at du kan finde nogle frivillige til at hjælpe dig
med at tage billederne ;0)

> appratet, og jeg har indstillet den til continuos AF. Men det bliver ikke
> bedre end hvis jeg bare stiller kameraet på Auto, og så er der jo ikke så
> meget ved at have et kamera der skulle kunne lidt mere.

Bevæger personerne væk fra dig eller hen mod dig når du skal tage
billederne, eller er de i samme afstand fra dig når du tager billeder.
Så kan du jo fokusere på noget andet i samme afstand og så tage
billederne. Jeg synes du skal prøve manuelt at indstille kameraet på en
hurtig lukketid og så se hvad der sker.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Erik W.

Dato : 14-03-05 12:07

"Anita" skrev i news:42355989$0$191$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Tak indtil videre.
> Ja det er hurtige bevægelser, vi havde et cheerleader hold som skulle
> fotograferes, men ikke alle billederne blev gode.

Okay - men der mangler stadig lidt oplysninger. Hvordan var
lyset -indendørs/udendørs? - brugte du blitz? hvad var blænde, lukkertider
og ISO? Det kunne også være rart at se nogen exif oplysninger - kan du
poste et cheerleaderbillede vi må se? - gerne et af de mislykkede.

> [...]
> bedre end hvis jeg bare stiller kameraet på Auto, og så er der jo ikke så
> meget ved at have et kamera der skulle kunne lidt mere.

Det at kameraet "kan lidt mere" kræver desværre også at fotografen "kan lidt
mere" for at udnytte det. Det er ikke sikkert at sportsprogrammet er det
ideelle, hvis dine problemer skyldes mangel på lys. Det at dit kamera "kan
lidt mere" kommer især til din ret hvis du bruger "A", "S" eller "M" på
programhjulet
http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/e550/e550_controls_top.jpg
Hvis du sætter hjulet til "A" og vælger blænde 2.8 så kommer der rigtigt
meget lys igennem optikken. Så skal du bare vælge en tilstrækkelig høj ISO
værdi indtil du får nogle gode lukkertider, og dine billeder ikke længere er
slørede. Vær dog opmærksom på at en høj iso værdi kan give grynede billeder.

Mvh Erik

Fra : Anita

Dato : 15-03-05 13:29

> [...]
> og ISO? Det kunne også være rart at se nogen exif oplysninger - kan du
> poste et cheerleaderbillede vi må se? - gerne et af de mislykkede.

Du kan se et par af billederne her, der kommer flere på senere

http://www.efasyd.dk/cheerleaders.htm

> Det at kameraet "kan lidt mere" kræver desværre også at fotografen "kan
> lidt
> mere" for at udnytte det. >

Ja det er jeg klar over, jeg er ved at lære det (håber jeg)
Jeg har købt et par bøger, og så leger jeg lidt med kameraet, så jeg håber
da at jeg kommer til at blive god engang.

venlig hilsen

Anita

Fra : Jakob

Dato : 15-03-05 13:45

In article <4236d43d$0$267$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
anitaosk"fjern"@"hund"hotmail.com says...

> Ja det er jeg klar over, jeg er ved at lære det (håber jeg)
> Jeg har købt et par bøger, og så leger jeg lidt med kameraet, så jeg håber
> da at jeg kommer til at blive god engang.

OK så er der et par alarmlamper der lyser (den første var pga den
foreste chealeader :0)

Når det er taget indenfor ved halbelysning på afstand af motivet, er det
ret sikkert et spørgsmål om at kameraet har valgt en lang lukkertid pga
mangel på lys. Det hjælper ikke noget at der er en sportsindstilling,
hvis der ikke samtidig er tilstrækkeligt med lys.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Erik W.

Dato : 20-03-05 15:38

"Anita" skrev i news:4236d43d$0$267$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Du kan se et par af billederne her, der kommer flere på senere
> http://www.efasyd.dk/cheerleaders.htm

Hej igen Anita her kommer så min lettere forsinkede opfølgning...

Jeg har været inde og hente exif oplysningerner i det nederste billede på
siden. Det betyder jeg kan se hvad det program du har brugt har valgt af
indstillinger. Jg har valgt de vigtigste ud:

Exposure program: Normal
Focal length [mm]: 28,8
ISO value: 80
Shutter speed [s]: 1/9
Aperture: F5,7
Max. aperture: F2,8
Flash: Not fired, compulsory flash mode, return light not detected

Ud af oplysningerne kan jeg se at lukketiden er uhyggeligt langsom. Det er
det der gør at billedet bliver rystet. Der er to ting der bestemmer
lukketiderne:
For det første blænden (Aperture) som bestemmer hvor meget lys der slipper
igennem blænden.
For det andet Iso-værdien som er lysfølsomheden.
Din Iso værdi på 80 er alt for lav til indendøre uden blitz. Her skulle den
have været f.eks 400.
Det lidt tricky ved blændeværdier er at de er vendt på hovedet. Det vil
sige at den blænde 5.7 som billedet er taget med er ret lille i forhold til
den blænde 2.8 som er den største blænde (max aperture).
Som jeg nævnte tidligere ville det program på hjulet, der hedder A
(blænde-prioriteret), være det bedste valg i din situation med den
mangelfulde belysning. Sæt programvælgeren på A og kig i manualen, hvordan
du vælger blænde (aperture) og ISO. Sæt blænden på 2.8 eller lavest mulige
tal for at få størst mulige blænde, og sæt ISO til 400. Så burde du kunne
får nogle rimelige lukketider, så dine billeder ikke bliver rystede. Hvis
lukketiderne alligevel er under 1/500s kan du med fordel støtte dine hænder
eller kameraet mod et gelænder eller en væg, for at få skarpere billeder.

Du skal dog kun bruge ISO 400 indendørs uden blitz, for høje ISO værdier
giver støj og kan gøre billederne grynede. Udendørs i solskin eller
indendørs med blitz er ISO 80 det rigtige valg.

> Jeg har købt et par bøger, og så leger jeg lidt med kameraet, så jeg håber
> da at jeg kommer til at blive god engang.

Lyder godt Jeg håber også jeg har hjulpet lidt.

Mvh Erik

Fra : Anita

Dato : 21-03-05 23:46

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det rigtige valg.

> Lyder godt Jeg håber også jeg har hjulpet lidt.

Hejsa

Bedre sent end aldrig
Har haft konfirmation i søndags, så jeg ikke haft så meget tid til at kigge
her.
Men jeg siger tusind tak, og prøver det af.

Venlig hilsen

Anita