rensning af udstødning
Fra : Morten Olsson

Dato : 27-05-01 22:29

Hej folkens,

som nogen af jer måske husker er jeg igang med at renovere en fin gammel
honda express. Min oprindelige ide var at sætte
en eller anden tun-udstødning på den (nu har jeg jo fået fjernet plomben) -
men nu ved jeg alligevel ikke rigtig. Det generer
mig ikke synderligt at køre lovligt så længe jeg alligevel blot kører korte
ture i byen.

MEN - den udstødning der er på er fulstændig stoppet til - og jeg vil tro
expressen kunne køre en anelse bedre hvis jeg på
en eller anden måde kunne rense den. Nu er det bare sådan at skidtet ikke
kan adskilles.

Er der nogen der har nogen gode råd til hvad jeg kan gøre for at fjerne alt
det gamle olie, koks eller hvad det nu er der stopper
den til ?

Én (mekaniker) sagde jeg kunne prøve at fylde den med motor-rens, sætte prop
i , og lade den ligge natten over.
En anden jeg har talt med mente man kunne sprøjte danskvand i karburatorens
luft-indtag med en fortynder mens den kørte -
det skulle, efter hans udsagn, lave nogle små eksplosionsagtige tændiger som
skulle blæse skidtet ud. Kan det passe, og er
det sikkert for mig og min lille knallert ? Det ville jo være skidt hvis
potten eksploderede eller noget

På forhånd tak

venlig hilsen
Morten Olsson

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-05-01 22:49

> Er der nogen der har nogen gode råd til hvad jeg kan gøre for at fjerne
alt
> det gamle olie, koks eller hvad det nu er der stopper
> den til ?

Værkstedhåndbogen til min FS-1 skriver:

-------
The exhaust pipe and silencer are one unit and if a large amount of carbon
has built up inside it is necessary to fill the silencer with a solution of
caustic soda after blocking up one end. If possible, leave the caustic soda
solution within the silencer overnight before draining off and washing out
thoroughly with water.

Caustic soda is highly corrosive and every care should be taken when mixing
and handling the solution. Keep the solution away from the skin and more
particularly the eyes. The wearing of rubber gloves is advised whilst the
solution is being mixed and used.

The solution is prepared by adding 3 lbs of caustic soda to 1 gallon of COLD
water, whilst stirring. Add the caustic soda a little at the time and NEVER
add the water to the chemical. The solution will become hot during the
mixing process, which is why cold water must be used.

Make sure the used caustic soda solution is disposed of safely, preferably
by diluting with a large amount of water. Do not allow the solution to come
into contact with aluminium castings because it will react violently with
this metal.
------

Det skulle beskrive, hvordan det gøres, også for dem, der ikke har prøvet
det før.

Note: 3 lb kaustisk soda til 1 gallon vand er det samme som 1360g kaustisk
soda til 3.8 liter vand. Det kan jo nemt regnes om til f.eks. 1790g soda til
5 liter vand.

Det skulle efter sigende være ret effektivt.

signing off.. demolition

Fra : Morten Olsson

Dato : 27-05-01 23:22

"Martin Sørensen" <demolition@laxity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
til
> 5 liter vand.
>
> Det skulle efter sigende være ret effektivt.

Det lyder ikke rart - slet ikke, da jeg kunne forestille mig, at en del af
det jeg forsøger
at hælde i vil flyde ud igen. Røret inden i udstødningen går ikke lige
igennem - men tager
et smut frem og tilbage derinde - hvis den forklaring er til at forstå
Hvis det er den eneste praktiske løsning er jeg måske alligevel mere til den
proma lowboy

Men tak for hjælpen du !

venlig hilsen
Morten Olsson

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-05-01 01:19

> [...]
> igennem - men tager
> et smut frem og tilbage derinde - hvis den forklaring er til at forstå

Tjo.. Men ellers kan man også brænde det ud, skulle dog ikke være helt så
effektivt, men alligevel ret brugbart.

signing off.. demolition