/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Da der er dømt store fugledag...
Fra : Tommy Hjorth


Dato : 06-03-05 21:36
 
 
Niels Riis Ebbesen (06-03-2005)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 06-03-05 23:43


Tommy Hjorth wrote:

> Vil jeg lige bidrage med nogle billeder af en rovfugl.


Hvordan bærer du dig ad med at komme så tæt på, for min erfaring
siger, at rovfugle er ekstremt sky, og at de med det samme flyver
meget langt væk, hvis de bare ser antydningen af menneske...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner


Tommy Hjorth (07-03-2005)
Kommentar
Fra : Tommy Hjorth


Dato : 07-03-05 07:38

Niels Riis Ebbesen wrote:

>
> Tommy Hjorth wrote:
>
>> Vil jeg lige bidrage med nogle billeder af en rovfugl.
>
>
>
> Hvordan bærer du dig ad med at komme så tæt på, for min erfaring siger,
> at rovfugle er ekstremt sky, og at de med det samme flyver meget langt
> væk, hvis de bare ser antydningen af menneske...
>

Her i området hvor jeg bor er der masser af rovfugle især musvåger men
også en del tårnfalke og duehøge.

Her om vinteren er det ikke svært at spotte hvor de sidder, og så er det
bare at kører rundt i sin bil og finde dem, jeg ved efterhånden hvor de
holder til, så ned med vinduet og ud med objektivet og så skyd mens du
kører 3-4 km timen, det skal så lige siges at det er på meget små veje
her i det vestjydske uden megen trafik.

Til sommer vil jeg lave mig et fugleskjul.


Hilsen Tommy


Niels Riis Ebbesen (07-03-2005)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 07-03-05 08:36


Tommy Hjorth wrote:

> Her om vinteren er det ikke svært at spotte hvor de sidder, og så er det
> bare at kører rundt i sin bil og finde dem, ...cut...


Ok.... du bruger en bil som mobilt fotoskjul, det er jo engenlig ret
spøjst, at de fleste dyr ikke er særligt bange for biler og traktorer.

Men det handler også om sædvanlig og usædvanlig opførsel, for jeg
har flere gange oplevet musvåger, der sidder på en pæl eller i et
træ kun få meter fra Frederikssundsvej, som der er meget trafik på,
men hvis man sagtner farten eller stopper op, så flygter de straks...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner


Tommy Hjorth (07-03-2005)
Kommentar
Fra : Tommy Hjorth


Dato : 07-03-05 09:12

Niels Riis Ebbesen wrote:

>
> Tommy Hjorth wrote:
>
>> Her om vinteren er det ikke svært at spotte hvor de sidder, og så er
>> det bare at kører rundt i sin bil og finde dem, ...cut...
>
>
>
> Ok.... du bruger en bil som mobilt fotoskjul, det er jo engenlig ret
> spøjst, at de fleste dyr ikke er særligt bange for biler og traktorer.

Ja de er skruet lidt sjov sammen oven i hovdet, en bil er en bil og der
sker ikke noget ved at sådan en passere, er det som de tænker.

>
> Men det handler også om sædvanlig og usædvanlig opførsel, for jeg har
> flere gange oplevet musvåger, der sidder på en pæl eller i et træ kun få
> meter fra Frederikssundsvej, som der er meget trafik på, men hvis man
> sagtner farten eller stopper op, så flygter de straks...
>

Ja de er meget sky, de er nemmere hvis de står stille i luften, det er
som om de koncentrer sig om jagten og ikke er helt så opmærksom på andet.


Tommy

Bo Bjerre (07-03-2005)
Kommentar
Fra : Bo Bjerre


Dato : 07-03-05 09:20


"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message
news:422C0466.1090203@niels-ebbesen.net...

> Men det handler også om sædvanlig og usædvanlig opførsel, for jeg har
> flere gange oplevet musvåger, der sidder på en pæl eller i et træ kun få
> meter fra Frederikssundsvej, som der er meget trafik på, men hvis man
> sagtner farten eller stopper op, så flygter de straks...

Også mn erfaring: standser man, så stikker de af. Jeg har ofte haft een til
at køre for mig, med meget langsom hastighed, mens jeg har kunnet
koncentrere mig om at fotografere.

Bo //



KNL DtP (06-03-2005)
Kommentar
Fra : KNL DtP


Dato : 06-03-05 23:54

"Tommy Hjorth" <tommy@linuxgeek.digicity.dk> skrev i en meddelelse
news:422b69ab$0$29272$14726298@news.sunsite.dk...

> og så lige en bagfra.
> http://www.digitalpho2.dk/displayimage.php?album=2&pos=52

Denne er klart den bedste!

De udslåede vinger er lidt show-off fra rovfuglens side af : )

Jeg synes dog, at den virker noget grynet - hvilken ISO har du kørt på? Er det
tæt på 100% crop?

Nå, flot er den og kontrasten mellem den blå baggrund og det gule græs giver
billedet masser af energi.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk



Tommy Hjorth (07-03-2005)
Kommentar
Fra : Tommy Hjorth


Dato : 07-03-05 08:22

KNL DtP wrote:

> "Tommy Hjorth" <tommy@linuxgeek.digicity.dk> skrev i en meddelelse
> news:422b69ab$0$29272$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
>>og så lige en bagfra.
>>http://www.digitalpho2.dk/displayimage.php?album=2&pos=52
>
>
> Denne er klart den bedste!
>
> De udslåede vinger er lidt show-off fra rovfuglens side af : )
>
> Jeg synes dog, at den virker noget grynet - hvilken ISO har du kørt på? Er det
> tæt på 100% crop?

Iso 200 f/5.6 1/2500 100% crop

Tommy



Hans Kruse (07-03-2005)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 07-03-05 08:55

> Iso 200 f/5.6 1/2500 100% crop

Ja, de er lidt uskarpe og det ser ikke kønt ud, desværre. Du må vist spytte
i kassen til et længere objektiv.

--
Kind Regards,
Hans Kruse
http://www.pbase.com/hkruse




Tommy Hjorth (07-03-2005)
Kommentar
Fra : Tommy Hjorth


Dato : 07-03-05 09:04

Hans Kruse wrote:

>>Iso 200 f/5.6 1/2500 100% crop
>
>
> Ja, de er lidt uskarpe og det ser ikke kønt ud, desværre. Du må vist spytte
> i kassen til et længere objektiv.
>

Ja vi snakker jo ikke ænder og andre københavnske tamfugle, som er
nemmere at have med og gøre.

Tommy

Hans Kruse (07-03-2005)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 07-03-05 14:25

> Ja vi snakker jo ikke ænder og andre københavnske tamfugle, som er
> nemmere at have med og gøre.

Jeg er klar over at disse rovfugle nok ikke er så nemme, det har jeg ingen
erfaring i. Men du har vel samme problem, som jeg, nemlig at i mit tilfælde
så er en 300mm med 1.4x ikke lang nok. Jeg tog en del billeder af svaner i
flugt i går, men de var som regel for langt væk. Selv denne her som kom
flyvende under en bro og lige dukkede op og som jeg var heldig at fange er
også croppet en del (1748x1356), men da havde jeg heller ikke fået monteret
min 1.4x

http://www.pbase.com/hkruse/image/40533948/original

--
Kind Regards,
Hans Kruse
http://www.pbase.com/hkruse






Niels Riis Ebbesen (07-03-2005)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 07-03-05 14:56


Hans Kruse wrote:

> http://www.pbase.com/hkruse/image/40533948/original


Lyset gennem svingfjerne er bare uforskammet flot...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner


Hans Kruse (07-03-2005)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 07-03-05 15:09

> Lyset gennem svingfjerne er bare uforskammet flot...

Tak, jeg tog imod din opfordring og svanen fløj under broen ved
Frederikssund. Indtil flere gange kom der en flok flyvende som jeg missede,
da det var forbandet koldt og måtte søge ly

--
Kind Regards,
Hans Kruse
http://www.pbase.com/hkruse




Niels Riis Ebbesen (07-03-2005)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 07-03-05 15:58


Hans Kruse wrote:

> Tak, jeg tog imod din opfordring og svanen fløj under broen ved
> Frederikssund. Indtil flere gange kom der en flok flyvende som jeg missede,
> da det var forbandet koldt og måtte søge ly


Ja men du må indrømme, at der var rigtig mange fugle, og at der
næsten hele tiden var nogle, som var i bevægelse, og at det var et
godt sted at prøve fuglefotografering, hvis man ikke er så øvet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner


Jan Bøgh (08-03-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 08-03-05 08:21

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Hans Kruse wrote:
>
>> http://www.pbase.com/hkruse/image/40533948/original
>
>
> Lyset gennem svingfjerne er bare uforskammet flot...

Yes.
Jeg synes bare billedet skæmmes af et eller andet omkring hovedet.
Er det nogle kompressionsartefakter?
Og så synes jeg ikke voldsomt om den halo, der er omkring hals/hoved.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 27/2/2004) ynkelige knipserier kan findes på
http://jan.boegh.net/foto.htm



Hans Kruse (07-03-2005)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 07-03-05 15:19

> Ja vi snakker jo ikke ænder og andre københavnske tamfugle, som er
> nemmere at have med og gøre.

Det her er måske et bedre eksempel på at mangle rækkevidde
http://www.pbase.com/hkruse/image/40477030/original, hvor jeg er endt op i
en 1:1 crop og derfor mangler noget skarphed. En 500mm ville have været ok.

--
Kind Regards,
Hans Kruse
http://www.pbase.com/hkruse




Niels Riis Ebbesen (07-03-2005)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 07-03-05 17:22



Hans Kruse wrote:

> Det her er måske et bedre eksempel på at mangle rækkevidde
> http://www.pbase.com/hkruse/image/40477030/original, hvor jeg er endt op i
> en 1:1 crop og derfor mangler noget skarphed. En 500mm ville have været ok.


Jeg synes ikke det gør noget, for det er et aktionbillede, hvor der
virkelig sker noget, og det opvejer rigeligt den manglende skarphed,
og hvis det skal printes eller trykkes i stor størrelse, så kan der
sagtens laves noget hut-li-hut...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner


Ole (07-03-2005)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 07-03-05 17:48

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Jeg synes ikke det gør noget, for det er et aktionbillede, hvor der
> virkelig sker noget, og det opvejer rigeligt den manglende skarphed, og
> hvis det skal printes eller trykkes i stor størrelse, så kan der sagtens
> laves noget hut-li-hut...

For de fuglenørder tæller kun det bedste, og det er det næstbedstes
værste fjende.


--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt design og nye billeder på:
http://home.tiscali.dk/muggler

Jan Bøgh (08-03-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 08-03-05 08:25

Ole wrote:

> For de fuglenørder tæller kun det bedste, og det er det næstbedstes
> værste fjende.

Og antallet af fuglebilleder og ditto fotografer taget i betragtning, er det
næstbedste det samme som overflødigt - bortset fra at man selvfølgeligt skal
øve sig.

vh
Jan
ramt af akut og sikkert forbigående ornifobi (eller hvad så'n noget nu
hedder).

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 27/2/2004) ynkelige knipserier kan findes på
http://jan.boegh.net/foto.htm



Hans Kruse (08-03-2005)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 08-03-05 10:02

> Og antallet af fuglebilleder og ditto fotografer taget i betragtning, er
det
> næstbedste det samme som overflødigt - bortset fra at man selvfølgeligt
skal
> øve sig.

Hvis du mener mit billede var overflødigt, så kan man selvfølgelig diskutere
det, men hvis det er kriteriet for at poste i denne NG, så der der temmelig
meget der er overflødigt efter min ringe mening
Mvh,
Hans



Jan Bøgh (08-03-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 08-03-05 18:14

Hans Kruse wrote:

> Hvis du mener mit billede var overflødigt, så kan man selvfølgelig
> diskutere det, men hvis det er kriteriet for at poste i denne NG, så
> der der temmelig meget der er overflødigt efter min ringe mening

Nej bliv endeligt ved. Men jeg er bange for at fugleriet er ved at brede sig
helt vildt. Jeg synes vi har set masser af gode billeder fra bl.a. dig - men
efterhånden er alt andet end fuglerierne forsvundet. Og jeg ærger mig over
de billeder vi så IKKE får at se.
Selv stafetten er IMHO blevet ganske trist.
Se f.eks. det billede der vandt denne gang.
Jeg ved godt, at det er god tone at holde kæft, hvis man ikke har noget pænt
at sige. Men det havde da været sjovere, hvis alle de, der futter rundt og
knipser parkfugle gik ud i byen og fandt nogle andre spændende motiver. Og
hvis man gør det for øvelsens skyld, er stafetten jo et glimrende sted.
Jeg savner ganske simpelt alle de andre gode billeder.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 27/2/2004) ynkelige knipserier kan findes på
http://jan.boegh.net/foto.htm



Anders Lund (06-03-2005)
Kommentar
Fra : Anders Lund


Dato : 06-03-05 23:59

"Tommy Hjorth" <tommy@linuxgeek.digicity.dk> skrev i en meddelelse
news:422b69ab$0$29272$14726298@news.sunsite.dk...
> http://www.digitalpho2.dk/displayimage.php?album=2&pos=52
Denne her kan jeg rigtig godt lide. Men ville dog nok, skære lidt af bunden.
well done

Mvh
Anders Lund



John Friis Løndal (07-03-2005)
Kommentar
Fra : John Friis Løndal


Dato : 07-03-05 09:46


Også min hobby.

Her hvor vi bor er der mange rovfugle tæt på vejen. Jeg lader konen
kører og skyder ud af vinduet med 40-50 km/t.

De bedste fra de sidste dage:
http://honor.fotopic.net/p12448554.html

http://honor.fotopic.net/p12448550.html

http://honor.fotopic.net/p12448553.html

og når de ikke samarbejder:
http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=111363

Svaner:
http://honor.fotopic.net/p12448551.html

Mvh
John
www.honor.dk

Tommy Hjorth (07-03-2005)
Kommentar
Fra : Tommy Hjorth


Dato : 07-03-05 09:56

John Friis Løndal wrote:

> Også min hobby.
>
> Her hvor vi bor er der mange rovfugle tæt på vejen. Jeg lader konen
> kører og skyder ud af vinduet med 40-50 km/t.
>
> De bedste fra de sidste dage:
> http://honor.fotopic.net/p12448554.html
>
> http://honor.fotopic.net/p12448550.html
>
> http://honor.fotopic.net/p12448553.html
>


Måske skulle man overtale konen til at kører, så man bedre kan
koncentrer sig om fuglene.


Tommy

;o\)-max- (07-03-2005)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 07-03-05 12:30


"John Friis Løndal"
>
> Også min hobby.
>
> Her hvor vi bor er der mange rovfugle tæt på vejen. Jeg lader konen
> kører og skyder ud af vinduet med 40-50 km/t.
>
> De bedste fra de sidste dage:
> http://honor.fotopic.net/p12448554.html
>
> http://honor.fotopic.net/p12448550.html
>
> http://honor.fotopic.net/p12448553.html
>
> og når de ikke samarbejder:
> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=111363
>
> Svaner:
> http://honor.fotopic.net/p12448551.html
>
> Mvh
> John

Det er flotte billeder hvad skyder du med - syns 40-50km/t
lyder ret voldsomt, men resultaterne er der jo, bruger du IS-
Eller hvordan faen kan det lade sig gøre -max-



John Friis Løndal (07-03-2005)
Kommentar
Fra : John Friis Løndal


Dato : 07-03-05 13:15


>Det er flotte billeder hvad skyder du med - syns 40-50km/t
>lyder ret voldsomt, men resultaterne er der jo, bruger du IS-
>Eller hvordan faen kan det lade sig gøre -max-

Jeps, IS level 2, dvs kun IS på vertikale rystelser.

Canon 300mm f/4.0L IS USM, AV, f/4.5 og masser af sol lys.
Farten er ikke noget problem, men acceleationer er!

Mvh
John


>


Hans Kruse (07-03-2005)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 07-03-05 15:15

Flotte, men synd at nogle af dem mangler noget lys. Har du overvejet fill
flash med f.eks. better beamer?

--
Kind Regards,
Hans Kruse
http://www.pbase.com/hkruse


"John Friis Løndal" <londal@mail.dk> wrote in message
news:ku4o211nr6v51ldv55lmeo28aom7djjnt9@4ax.com...
>
> Også min hobby.
>
> Her hvor vi bor er der mange rovfugle tæt på vejen. Jeg lader konen
> kører og skyder ud af vinduet med 40-50 km/t.
>
> De bedste fra de sidste dage:
> http://honor.fotopic.net/p12448554.html
>
> http://honor.fotopic.net/p12448550.html
>
> http://honor.fotopic.net/p12448553.html
>
> og når de ikke samarbejder:
> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=111363
>
> Svaner:
> http://honor.fotopic.net/p12448551.html
>
> Mvh
> John
> www.honor.dk



;o\)-max- (07-03-2005)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 07-03-05 12:21


"Tommy Hjorth"
> Vil jeg lige bidrage med nogle billeder af en rovfugl.
>
> http://www.digitalpho2.dk/displayimage.php?album=2&pos=104
>
> http://www.digitalpho2.dk/displayimage.php?album=2&pos=47
>
> og så lige en bagfra.
>
> http://www.digitalpho2.dk/displayimage.php?album=2&pos=52
>
>
> Tommy

Hej Tommy gode forsøg, ku' ikke forstå de var så uskarpe -
indtil jeg så hvilket kamera du havde brugt - LOL - Canon
fotografer er bedre end andre fotografer, det blir de simpelt-
hen nødt til at være, haha (det er en joke)
Seføli er canon bedst, haha (det er også en joke)
MarkII larmer ret meget når den kører i highspeed, det skræmmer
fuglene, D2X er meget mere stille, tilgengæld er der så meget støj i
billederne at det skræmmer kunderne, hehehe (det er ikke en joke)
Nå det var et lille sidespring, jeg har et par gæs på is - her:
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1471177
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1471170





Hans Kruse (07-03-2005)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 07-03-05 15:11

> Nå det var et lille sidespring, jeg har et par gæs på is - her:
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1471177
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1471170

Flotte, jeg kan jo se, at der nok ikke er nogen vej udenom en 500mm på et
tidspunkt Hvor tog du de der grågæs?

--
Kind Regards,
Hans Kruse
http://www.pbase.com/hkruse




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste