/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Mere sort/hvid
Fra : Michael Bothager


Dato : 22-02-05 20:55

Hej alle

Diverse lærebøger om kompositioin siger at man ikke skal centrere
motivet, men i dette billede syntes jeg det lykkes meget godt at bryde
den regel.

http://www.michaelbothager.dk/da/people/200412DA00369_BW.html

Det er et "gammelt" billede, som jeg syntes fungerer bedst i sort/hvid.
Jeg syntes at jeg er begyndt at få styr på Tri-X tonaliteten, men jeg
kan ikke få lavet korn der er sexede, så det må undværes

Tag et kig hvis I vil, og kom gerne med kritik og forslag til forandringer.

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager
http://www.michaelbothager.dk/
mibo [at] post6 [dot] tele [dot] dk

 
 
Thomas Schreiber (22-02-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Schreiber


Dato : 22-02-05 21:01

Michael Bothager wrote:
> Hej alle
>
> http://www.michaelbothager.dk/da/people/200412DA00369_BW.html

Lige dette specifikke billede finder jeg lidt kedeligt, men langt
størstedelen af dine andre skud er virkelig gode imho. Har du nogle før
/ efter eksempler på nogle af de billeder hvor der virkelig er smæk på
farverne?

Hatten af for dine færdigheder indenfor fotografi herfra


--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Michael Bothager (22-02-2005)
Kommentar
Fra : Michael Bothager


Dato : 22-02-05 21:19

Thomas Schreiber wrote:
> Michael Bothager wrote:
>
>> Hej alle
>>
>> http://www.michaelbothager.dk/da/people/200412DA00369_BW.html
>
>
> Lige dette specifikke billede finder jeg lidt kedeligt, men langt
> størstedelen af dine andre skud er virkelig gode imho. Har du nogle før
> / efter eksempler på nogle af de billeder hvor der virkelig er smæk på
> farverne?
>

Hej Thomas

Det kedelige, er det centreringen af de gutter i døråbningen?

Før/efter eksempler, det har jeg ikke. Men jeg skrev en laaang mail
igår/forgårs ang. photoshop arbejde, men for at få punch i farverne, så
en god s-kurve til at styre kontrasten, evt. uden at vælge højlysene.
Saturation i enten raw-converteren, eller i photoshop hjælpe også.

Endelig dodge/burn vha. af et lag (sat til overlay) indeholdende en
vectormaske som man maler på med sort eller hvid. Det er det i ps der
minder mest rigtig mørkekammer arbejde.


> Hatten af for dine færdigheder indenfor fotografi herfra
>
>

Tak

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager
http://www.michaelbothager.dk/
mibo [at] post6 [dot] tele [dot] dk

Thomas Schreiber (23-02-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Schreiber


Dato : 23-02-05 08:21

Michael Bothager wrote:
> Hej Thomas
>
> Det kedelige, er det centreringen af de gutter i døråbningen?

Nej bestemt ikke. Jeg er billedkunstteoretisk analfabet - Heldigvis
Så centreringen gør mig slet intet. I forhold til dine andre billeder,
så mangler dette billede bare "det" som der i dine andre billeder. Måske
virker billedet bedre hvis det var 2x størrelsen. Synes det er synd der
ikke er flere synlige detaljer med. Billedet i sig selv er gansk fint,
men der som om der er for meget på´for lidt plads. For lidt luft om man
vil. Har du en udgave der er 1220plx bred?

> Før/efter eksempler, det har jeg ikke. Men jeg skrev en laaang mail
> igår/forgårs ang. photoshop arbejde, men for at få punch i farverne, så
> en god s-kurve til at styre kontrasten, evt. uden at vælge højlysene.
> Saturation i enten raw-converteren, eller i photoshop hjælpe også.

I know, men det blev jeg ikke meget klogere af. S kurve hvor? I hvilket
"filter"? Er det i "curves"? Jeg bruger stort set kun PS til at resize
og croppe. Overkill hva'?

> Endelig dodge/burn vha. af et lag (sat til overlay) indeholdende en
> vectormaske som man maler på med sort eller hvid. Det er det i ps der
> minder mest rigtig mørkekammer arbejde.

Lyder spændende.

>
>> Hatten af for dine færdigheder indenfor fotografi herfra
>>
>>
>
> Tak

Det var så lidt. Du fortjener det.


--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Michael Bothager (24-02-2005)
Kommentar
Fra : Michael Bothager


Dato : 24-02-05 07:50

Thomas Schreiber wrote:

Hej Thomas
> Michael Bothager wrote:
>
>>
>> Det kedelige, er det centreringen af de gutter i døråbningen?
>
>
> Nej bestemt ikke. Jeg er billedkunstteoretisk analfabet - Heldigvis
> Så centreringen gør mig slet intet. I forhold til dine andre billeder,
> så mangler dette billede bare "det" som der i dine andre billeder. Måske
> virker billedet bedre hvis det var 2x størrelsen. Synes det er synd der
> ikke er flere synlige detaljer med. Billedet i sig selv er gansk fint,
> men der som om der er for meget på´for lidt plads. For lidt luft om man
> vil. Har du en udgave der er 1220plx bred?

Jeg vil ikke mene at du er "billedkunstteoretisk analfabet", du har dine
meningers mod, og et personligt billedsyn som gør at du er i stand til
at sige "disse er gode, disse er mindre gode". Og det er en egenskab jeg
respektere, selvom man ikke altid er enig (hvor ville verden være et
kedeligt sted hvis alle var enige (-: )

Lidt større :
http://www.michaelbothager.dk/img/people/200502DA00735_BW_L.jpg


>
>> Før/efter eksempler, det har jeg ikke. Men jeg skrev en laaang mail
>> igår/forgårs ang. photoshop arbejde, men for at få punch i farverne,
>> så en god s-kurve til at styre kontrasten, evt. uden at vælge
>> højlysene. Saturation i enten raw-converteren, eller i photoshop
>> hjælpe også.
>
>
> I know, men det blev jeg ikke meget klogere af. S kurve hvor? I hvilket
> "filter"? Er det i "curves"? Jeg bruger stort set kun PS til at resize
> og croppe. Overkill hva'?
>

I PS vælger du Curves (Kurver), så får du en dialogboks frem med et
gitter og en "streg" fra nederst til venstre til øverts til højre. Det
er denne "streg" som man kan manipulere. Hvis man f.eks. på den nederste
fjerdedel af "stregen tager fat med cursoren og trækker lidt til højre
og slipper, så sætter man det første punkt, som ændre hvordan billedet
vises i skyggerne, de bliver lidt tættere. Og tilsvarende på den øverste
fjerdedel af "stregen", her trækker man lidt til venstre, dette gøre at
højlysene bliver mere markante. Endelig er kurven imellem de 2 punkter
vi har trukket blevet mere lodret, hvilket gør at mellemtonerne har fået
større seperation og dynamik.

Alt dette sker selvfølgelig på bekostning af hvor mange små trin
farevforløbet har, men som regel bliver billedet mere dynamisk og
farvemættet.

Endelig så kan man øge farvemætninge med "Saturation"

Både Curves og Saturation finde i menuen Image, Edit i PhotoShop, og kan
også laves som layers.


>> Endelig dodge/burn vha. af et lag (sat til overlay) indeholdende en
>> vectormaske som man maler på med sort eller hvid. Det er det i ps der
>> minder mest rigtig mørkekammer arbejde.
>

Jeg har lavet en beskrivelse i anden post i gruppen, men kan ikke lige
huske den. Ellers kan du i DPReview forums søge på "Paint with LIght"
eller "pwl", her findes der mange der også har beskrevet den.

>
> Lyder spændende.
>

Endelig kan jeg anbefale MArtin Evenings bog Photoshop for Photographers.

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager
http://www.michaelbothager.dk/
mibo [at] post6 [dot] tele [dot] dk

Michael Bothager (24-02-2005)
Kommentar
Fra : Michael Bothager


Dato : 24-02-05 08:24

Michael Bothager wrote:
> Thomas Schreiber wrote:
>
> Hej Thomas
>
>> Michael Bothager wrote:
>>
>>>
>>> Det kedelige, er det centreringen af de gutter i døråbningen?
>>
>>
>>
>> Nej bestemt ikke. Jeg er billedkunstteoretisk analfabet - Heldigvis
>> Så centreringen gør mig slet intet. I forhold til dine andre
>> billeder, så mangler dette billede bare "det" som der i dine andre
>> billeder. Måske virker billedet bedre hvis det var 2x størrelsen.
>> Synes det er synd der ikke er flere synlige detaljer med. Billedet i
>> sig selv er gansk fint, men der som om der er for meget på´for lidt
>> plads. For lidt luft om man vil. Har du en udgave der er 1220plx bred?
>
>
> Jeg vil ikke mene at du er "billedkunstteoretisk analfabet", du har dine
> meningers mod, og et personligt billedsyn som gør at du er i stand til
> at sige "disse er gode, disse er mindre gode". Og det er en egenskab jeg
> respektere, selvom man ikke altid er enig (hvor ville verden være et
> kedeligt sted hvis alle var enige (-: )
>
> Lidt større :

Rettelse, det var et forkert billede, det rigtige er her:
<http://www.michaelbothager.dk/img/people/200412DA00369_BW_L.jpg>

Sorry
>
>
>
>>
>>> Før/efter eksempler, det har jeg ikke. Men jeg skrev en laaang mail
>>> igår/forgårs ang. photoshop arbejde, men for at få punch i farverne,
>>> så en god s-kurve til at styre kontrasten, evt. uden at vælge
>>> højlysene. Saturation i enten raw-converteren, eller i photoshop
>>> hjælpe også.
>>
>>
>>
>> I know, men det blev jeg ikke meget klogere af. S kurve hvor? I
>> hvilket "filter"? Er det i "curves"? Jeg bruger stort set kun PS til
>> at resize og croppe. Overkill hva'?
>>
>
> I PS vælger du Curves (Kurver), så får du en dialogboks frem med et
> gitter og en "streg" fra nederst til venstre til øverts til højre. Det
> er denne "streg" som man kan manipulere. Hvis man f.eks. på den nederste
> fjerdedel af "stregen tager fat med cursoren og trækker lidt til højre
> og slipper, så sætter man det første punkt, som ændre hvordan billedet
> vises i skyggerne, de bliver lidt tættere. Og tilsvarende på den øverste
> fjerdedel af "stregen", her trækker man lidt til venstre, dette gøre at
> højlysene bliver mere markante. Endelig er kurven imellem de 2 punkter
> vi har trukket blevet mere lodret, hvilket gør at mellemtonerne har fået
> større seperation og dynamik.
>
> Alt dette sker selvfølgelig på bekostning af hvor mange små trin
> farevforløbet har, men som regel bliver billedet mere dynamisk og
> farvemættet.
>
> Endelig så kan man øge farvemætninge med "Saturation"
>
> Både Curves og Saturation finde i menuen Image, Edit i PhotoShop, og kan
> også laves som layers.
>
>
>>> Endelig dodge/burn vha. af et lag (sat til overlay) indeholdende en
>>> vectormaske som man maler på med sort eller hvid. Det er det i ps der
>>> minder mest rigtig mørkekammer arbejde.
>>
>>
>
> Jeg har lavet en beskrivelse i anden post i gruppen, men kan ikke lige
> huske den. Ellers kan du i DPReview forums søge på "Paint with LIght"
> eller "pwl", her findes der mange der også har beskrevet den.
>
>>
>> Lyder spændende.
>>
>
> Endelig kan jeg anbefale MArtin Evenings bog Photoshop for Photographers.
>


--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager
http://www.michaelbothager.dk/
mibo [at] post6 [dot] tele [dot] dk

Thomas Schreiber (24-02-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Schreiber


Dato : 24-02-05 12:44

Michael Bothager wrote:
skrev en masse

Tak for alle dine guldkorn. Jeg kigger på det. Takker og bukker for din
tid

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Hans Joergensen (22-02-2005)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 22-02-05 21:42

Michael Bothager wrote:
> Diverse lærebøger om kompositioin siger at man ikke skal centrere
> motivet, men i dette billede syntes jeg det lykkes meget godt at bryde
> den regel.
> http://www.michaelbothager.dk/da/people/200412DA00369_BW.html

Hvad, cyklen er da ikke i centrum ?

> Det er et "gammelt" billede, som jeg syntes fungerer bedst i sort/hvid.
> Jeg syntes at jeg er begyndt at få styr på Tri-X tonaliteten, men jeg
> kan ikke få lavet korn der er sexede, så det må undværes
> Tag et kig hvis I vil, og kom gerne med kritik og forslag til forandringer.

Jeg må indrømme at jeg også finder det lidt kedeligt... men jeg kan
ikke rigtig sætte en finger på hvorfor.

Måske hvis manden kiggede på kameraet?

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk
"Vejen til en billig løsning"

Michael Bothager (22-02-2005)
Kommentar
Fra : Michael Bothager


Dato : 22-02-05 21:56

Hans Joergensen wrote:
> Michael Bothager wrote:
>
>>Diverse lærebøger om kompositioin siger at man ikke skal centrere
>>motivet, men i dette billede syntes jeg det lykkes meget godt at bryde
>>den regel.
>>http://www.michaelbothager.dk/da/people/200412DA00369_BW.html
>
>
> Hvad, cyklen er da ikke i centrum ?
>

Hvad-for-noget??? Jeg cloner den liiiiige på plads ,-)


>
>>Det er et "gammelt" billede, som jeg syntes fungerer bedst i sort/hvid.
>>Jeg syntes at jeg er begyndt at få styr på Tri-X tonaliteten, men jeg
>>kan ikke få lavet korn der er sexede, så det må undværes
>>Tag et kig hvis I vil, og kom gerne med kritik og forslag til forandringer.
>
>
> Jeg må indrømme at jeg også finder det lidt kedeligt... men jeg kan
> ikke rigtig sætte en finger på hvorfor.
>
> Måske hvis manden kiggede på kameraet?
>

Han (eller rettere begge) kigger direkte på kameraet, hen over kanten af
brillerne, men det kan man ikke rigitg se i web-størrelsen.

Det jeg selv syntes er det bærende er at billedet arbejder i 3 lag, der
hver har sin ro, selve niveauet med de 2 mænd indenfor, så niveauet med
dørrammen/porten, og endelig niveauet med cyklen og spanden.

Men det kan godt være at disse 3 lag ikke giver den nødvednige spænding
og dynamik i billeder, så øjets vandretur er måske lidt for rolig
igennem elementerne?

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager
http://www.michaelbothager.dk/
mibo [at] post6 [dot] tele [dot] dk

Ole (22-02-2005)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 22-02-05 22:05

Hans Joergensen wrote:
> Michael Bothager wrote:
>
>>Diverse lærebøger om kompositioin siger at man ikke skal centrere
>>motivet, men i dette billede syntes jeg det lykkes meget godt at bryde
>>den regel.
>>http://www.michaelbothager.dk/da/people/200412DA00369_BW.html

>
>
>>Det er et "gammelt" billede, som jeg syntes fungerer bedst i sort/hvid.
>>Jeg syntes at jeg er begyndt at få styr på Tri-X tonaliteten, men jeg
>>kan ikke få lavet korn der er sexede, så det må undværes
>>Tag et kig hvis I vil, og kom gerne med kritik og forslag til forandringer.

Det, jeg synes trækker ned, er høren helt til højre - væk med den!
Om billedet bliver mindre symmetrisk af det, er sekundært.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt design og nye billeder på:
http://home.tiscali.dk/muggler

Michael Bothager (22-02-2005)
Kommentar
Fra : Michael Bothager


Dato : 22-02-05 22:24

Ole wrote:
> Hans Joergensen wrote:
>
>> Michael Bothager wrote:
>>
>>> Diverse lærebøger om kompositioin siger at man ikke skal centrere
>>> motivet, men i dette billede syntes jeg det lykkes meget godt at
>>> bryde den regel.
>>> http://www.michaelbothager.dk/da/people/200412DA00369_BW.html
>
>
>>
>>
>>> Det er et "gammelt" billede, som jeg syntes fungerer bedst i
>>> sort/hvid. Jeg syntes at jeg er begyndt at få styr på Tri-X
>>> tonaliteten, men jeg kan ikke få lavet korn der er sexede, så det må
>>> undværes
>>> Tag et kig hvis I vil, og kom gerne med kritik og forslag til
>>> forandringer.
>
>
> Det, jeg synes trækker ned, er høren helt til højre - væk med den!
> Om billedet bliver mindre symmetrisk af det, er sekundært.
>

Hej Ole, tak for kritikken.

D(h)øren er jeg ambivalent med, først tænkte jeg at den skulle skæres,
og også skære i venstre side helt ind til spanden[1]. Men min hjemlige
kritikker påpegede hængende over min skulder (-: at det netop var døren
og luften ved spanden som gav billedet en fornemmelse af sted og
balance. Og jeg må give hende ret (det er hun som regel *S*).

Så jeg er både enig med dig, og alligevel ikke. Jeg skulle have arbejdet
lidt mere med scenen, men de 2 håndværkere var lidt utålmodige, så det
var vigtigt for mig ikke at misbruge deres velvillighed.

Men tonekurven er ok i dine øjne?

[1] jeg går som regel efter at anvende hele billedet som fullframe,
eller i det mindste bevare formatet, men en gang i mellem skal man også
bryde vanerne
--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager
http://www.michaelbothager.dk/
mibo [at] post6 [dot] tele [dot] dk

Ole (22-02-2005)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 22-02-05 22:48

Michael Bothager wrote:


> Hej Ole, tak for kritikken.
>
> D(h)øren er jeg ambivalent med, først tænkte jeg at den skulle skæres,
> og også skære i venstre side helt ind til spanden[1]. Men min hjemlige
> kritikker påpegede hængende over min skulder (-: at det netop var døren
> og luften ved spanden som gav billedet en fornemmelse af sted og
> balance. Og jeg må give hende ret (det er hun som regel *S*).
>
> Så jeg er både enig med dig, og alligevel ikke. Jeg skulle have arbejdet
> lidt mere med scenen, men de 2 håndværkere var lidt utålmodige, så det
> var vigtigt for mig ikke at misbruge deres velvillighed.

Det er måske et problem at i har været der og har minder.
Billedmæssigt skal døren væk, synes jeg, men ikke noget i venstre side.

> Men tonekurven er ok i dine øjne?

Tja - for mig er kurven fin når den viser hvad man vil vise. Jeg har
ingen generelle preferencer. Men det kunne være interessant at se lidt
mere af interiøret (fornemmer lidt tegning ? kompressionen på trods)

> [1] jeg går som regel efter at anvende hele billedet som fullframe,
> eller i det mindste bevare formatet, men en gang i mellem skal man også
> bryde vanerne

Har altid syntes at 2/3 forholdet er for langstrakt, men prøver også at
fylde hele rammen med det jeg vil have.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt design og nye billeder på:
http://home.tiscali.dk/muggler

Ole (22-02-2005)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 22-02-05 22:11

Hans Joergensen wrote:

>>Jeg syntes at jeg er begyndt at få styr på Tri-X tonaliteten, men jeg
>>kan ikke få lavet korn der er sexede, så det må undværes

Og så forstår jeg ikke helt snakken om Tri-X feeling. Den ser forskellig
ud efter fremkaldemetode. Og der er mange. Har selv benyttet mindst 3
forskellige med blot D76 (forskellige konc.grader og følgende tider)

Men-har du set tri-x i rodinal ? der kan være knald på.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt design og nye billeder på:
http://home.tiscali.dk/muggler

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408895
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste