ukruts dræber uden gift
Fra : Rene nyberg

Dato : 27-05-01 18:40

Hej
Jeg er med i en ejerforening hvor vi har en stor pakkerinsplas men pærle
sten.
men der er en masse ukrut som stikker op som vi gærne vi have væk.

Vi har prøvet men en ukruts brander uden held.
så prøvdet vi med ekesure og vand samme held

Er der kun gift!!!!!!!!

Fra : MCP of DK

Dato : 27-05-01 19:02

hvad med en damper? lidt ligesom en brænder men fungerer med skoldhed damp

mvh

Michael

Fra : Finn

Dato : 27-05-01 19:04

"Rene nyberg" <rene@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vi har prøvet men en ukruts brander uden held.
> så prøvdet vi med ekesure og vand samme held

Køb en dunk husholdningseddike og sprøjt det rent på ukrudtet en
solskinsdag.

Ukrudtsbrænderen skal over det ofte for det har en acceptabel virkning.

Ellers er et pendul-skuffejern at anbefale, man kan nå langt på et par
timer, og så giver det
god motion.

Finn

Fra : Astrid Vest Andrease~

Dato : 27-05-01 20:35

Hvis du har en havetraktor kan du efterspænde en mini-harve og køre pladsen
over med jævne mellemrum. Hvis du kan "arve" en såkaldt sæddækker fra en
landmand, kan den blot bindes efter traktoren i en snor. Billigt og
effektivt.

Venlig hilsen
Astrid Vest

Venlig hilsen
Astrid Vest

Rene nyberg <rene@c.dk> skrev i en news:9ere05$48c$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-05-01 21:09

On Sun, 27 May 2001 19:40:03 +0200, "Rene nyberg" <rene@c.dk> wrote:

> [...]
>
>Vi har prøvet men en ukruts brander uden held.
>så prøvdet vi med ekesure og vand samme held

Som skrevet andetsteds i tråden er en pendulhakke/et skuffejern godt.
Det bliver selvfølgelig et stort arbejde, så en maskine, en
havetraktor, med skuffejern monteret vil gøre det nemmere. Eller måske
en gammeldags hjulhakke? Man skal godt nok stadig gå med den, men den
gør et godt stykke arbejde på næsten ingen tid. En moderne udgave med
luftgummihjul kan fåes til omkring 1200 kr.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : MCP of DK

Dato : 27-05-01 22:34

Hejsa

Jeg kender godt problematikken med perlegrus/ukrudt.
Det er hamrende irriterende med det ukrudt. Men istedet for at prøve at
fjerne ukrudtet med en masse gift skulle I istedet for overveje at plante
nogle meget hårdføre bunddækkeplanter. Man kan få nogle typer som sagtens
kan klare, at man fx.køre med sin bil henover o.lign. Det er nemlig sådan,
at selvom I så endelig får fjernet ukrudtet så kommer det jo før eller siden
piblende op igen og så kan I jo begynde forfra. Så er det federe at vælge en
mere miljøvenlig og langt flottere langtidsholdbar løsning med nogle
bunddække/stenbedsplanter!
Spørg på jeres nærmeste planteskole
Held & lykke

Med sommerlig hilsen
Janne Christensen

Fra : Tommy Bøgeskov

Dato : 28-05-01 06:49

MCP of DK <mcp_dk@ofir.dk> skrev :

> [...]
> fjerne ukrudtet med en masse gift skulle I istedet for overveje at plante
> nogle meget hårdføre bunddækkeplanter....

Hvis man ønsker at fjerne ukrudt fra perlesten, er det måske fordi man gerne
vil have perlesten frem for et grønt dække.. Min erfaring siger at det
sagtens kan lade sig gøre. Tidligere var min gårdsplads nemlig belagt med
nøddesten og næsten helt grøn af kvik-græs, mælkbøtter og meget andet. Jeg
lånte en minigraver (og en venlig nabo der kunne håndtere maskinen) og på en
times tid var nøddestenen skrabt af de 100 m², derefter udlagde jeg
perlesten i et lag på 5-8 cm. Dette har jeg kunne holde ukrudtsfrit ved
almindelig færdsel, og ved at rive 2-3 gange hen over sommeren. Det er klart
at det at på en større plads er en passende traktor med gårdrive/harve at
foretrække. Men summa summarum, hvis der blot er tilstrækkeligt med
perlesten er der ikke meget frø ukrudt der kan få fat og rodukrudtet kan
udpines ved gentagne "harvninger"..

God fornøjelse...

Fra : Kitty Leopold

Dato : 28-05-01 23:38

Undskyld jeg blandet mig i denne diskussion. Det lyder som det "bare"
landmænd der svarer på dette problem med ukrudt. Alt det her med harver og
jeg ved ikke hvad, det er jo ikke noget alle mennesker har nem adgang til.

Jeg er Københavner, men bor i et om råde med jordfortove, og jeg skal hilse
at sige at det ikke er nem at holde ukrudtet fra dørene, og der er ikke
nogen i nærheden med harver eller hvad ved jeg.

Jeg er ikke nogen vårhare, så det er meget nemt for andre at sige at
hakkejernet giver god motion, hvis jeg skal hakke mig igennem mine 70 m
fortov er jeg aldeles kvæstet efterfølgende.

Jeg havde håbet på lidt flere konstruktive og overkommelige svar på netop
dette problem.

Der må da findes en løsning ud over at vande i nattens mulm og mørke.

Hilsen den trætte

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 29-05-01 06:40

Hej Kitty.

"Kitty Leopold" <kittyNoSpanSletMig@leopold.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er ikke nogen vårhare, så det er meget nemt for andre at sige at
> hakkejernet giver god motion, hvis jeg skal hakke mig igennem mine 70 m
> fortov er jeg aldeles kvæstet efterfølgende.

Du kan hakke et stykke ad gangen, og så derefter brænde alt det nye ukrudt
der spirer frem. Hvis du brænder ca hver 14 dag vil du kunne holde det HELT
væk udelukkende med brænderen. Og det er jo kun nødvendigt at brænde der
hvor der er spiret noget frem.

Min erfaring er at mange kommer for sent igang om foråret med at brænde - så
ukrudtet bliver for stort. Og så er det svært at få bugt med - men ikke
umuligt. Så der skal begyndes allerede i februar.

Hvis du har jordfortov var muligheden måske at dække med bark ( flis er
billigere) det vil holde meget af ukrudtet væk. OG hvis du under flisen
lægger noget af det sorte fiberdug planteskolerne bruger skulle du være
næsten ukrudtsfri.

Eller du kan så græs og slå det flittigt. Den blanding man bruger til
rabatter er utrolig stærk.

> Jeg havde håbet på lidt flere konstruktive og overkommelige svar på netop
> dette problem.

Folk svarer jo udfra deres egne forudsætninger, og jeg mener at alle svarene
er seriøse og gode.

> Der må da findes en løsning ud over at vande i nattens mulm og mørke.

Føj da!

Kærlige hilsner
J¤mfruen) En glad gartner med 10.000 m2 grund :)