Vedbend stiklinger?
Fra : HKN

Dato : 08-05-05 14:34

Hej,

Jeg har en del vedbend i haven, og kunne tænke mig at bruge det som
bunddække for mine strandroser.

Kan jeg blot klippe nogle stængler af, og stikke dem i jorden? Eller skal
jeg købe nye planter?

Mvh
Henrik

It has removed 54 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-05-05 14:51

HKN wrote:

> Kan jeg blot klippe nogle stængler af, og stikke dem i jorden? Eller
> skal jeg købe nye planter?

Stik du bare løs. Vedbend (efeu) plejer at være særdeles villig til at slå
rod og gro videre.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Aase

Dato : 08-05-05 18:15

> Kan jeg blot klippe nogle stængler af, og stikke dem i jorden? Eller skal
> jeg købe nye planter?

Som Erik skriver: du kan sagtens lave stiklinger af vedben.
Jeg vil dog kraftigt fraråde dig at bruge vedben som bunddække under roser
eller andre buske. Det er vedbens "natur" at klatre op ad det, som de møder.
Du vil få MEGET svært ved at holde dem udelukkende på jorden.

Hilsen
Aase

Fra : Mads

Dato : 08-05-05 19:30

On Sun, 8 May 2005 19:15:20 +0200, "Aase" <aw@tele.dk> wrote:

> [...]
>eller andre buske. Det er vedbens "natur" at klatre op ad det, som de møder.
>Du vil få MEGET svært ved at holde dem udelukkende på jorden.

Korrekt. Vedben vil vokse op ad roserne og kvæle dem.

Vælg istedet en plante som f.eks. Vintergrøn.
Den ligner vedben lidt, men får små blå blomster
om foråret. Den er god til bunddække og formerer
sig villigt i næsten al slags jord.

mvh Mads