At skære glas?
Fra : Steen Suder

Dato : 08-05-05 13:48

Jeg skal have skåret nogle hjørne af mine akvariedækglas (4mm). Jeg har
sådan en "gammel" stålrulleglasskærer, som stadig indeholder "ubrugte"
ruller.

Jeg er bekendt med den grundlæggende teknik:
Emne på plant underlag, spænde et "brædt" på til at skære efter, presse
glasskæreren hårdt mod glasset imens der køres én gang langs brædtet
for til sidst at brække glasset over en kant.

Kan man gøre mere for at der sikres et pænt og ret "snit"?

(Jeg synes nemlig ikke altid at lykkes 100%

--
Steen Suder

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-05 13:59

ja brug petrolium, til at skære i.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Steen Suder

Dato : 08-05-05 14:06

Per H <> wrote:

> On Sun, 08 May 2005 14:48:18 +0200, Steen Suder
> <sfs_news_spam@suder.dk> skrev:

<KLIP>

> ja brug petrolium, til at skære i.

Det har jeg nu læst et par steder. Hvorfor hjælper petroleum?

--
Steen Suder

Fra : Calle.

Dato : 08-05-05 16:23

Steen Suder wrote:

> <KLIP>

> Det har jeg nu læst et par steder. Hvorfor hjælper petroleum?
Det virker smørende, samtidig tager det spændingerne i glasset
--
Calle.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-05-05 17:23

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for til sidst at brække glasset over en kant.
>
> Kan man gøre mere for at der sikres et pænt og ret "snit"?

Ja, glasset skal være rent og skæreren ligeså (kør lidt i en klud, og dyp i
smøremidlet). Godt anlæg, fast pres men ikke vildt hårdt, og med omtanke for
at slutte pænt uden 'smutter'. Når det så kun er et hjørne, banker du fra
modsatte side, midtpå, og arbejder revnen ud til begge kanter men næsten
uden modtryk til sidst. Man kan nok også brække det af v.hj.a. en tang og to
velplacerede stykker træ.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen