Hvis det ikke er brændværdien, hvad er det~
Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 05-05-05 22:48

Ville undersøge hvor hurtigt fyr/gran futter af i forhold til feks. birk.
Kigger man på en brændværdi-tabel, ligger disse to træsorter meget
tæt i værdi. Meeeen tiden man får glæde af den enkelte knude er jo
meget forskellig. Fyr/gran er jo næsten væk, førend der er kommet
ordentlig ild i.
Er der ikke en der kender en side hvor man kan se hvor længe man
holde ild i en given mængde træ af en bestemt sort??

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 06-05-05 08:00

Hej

Andersen (3650) wrote:
> Er der ikke en der kender en side hvor man kan se hvor længe man
> holde ild i en given mængde træ af en bestemt sort??

Her er en god side:
http://www.skovforeningen.dk/braende/Braende_egenskaber.asp

Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 06-05-05 11:34

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> Hej

> Her er en god side:
> http://www.skovforeningen.dk/braende/Braende_egenskaber.asp

Den er ikke så ringe endda. Tak.

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 06-05-05 20:39

> Kigger man på en brændværdi-tabel, ligger disse to træsorter meget
> tæt i værdi. Meeeen tiden man får glæde af den enkelte knude er jo

Brændværdien for forskellig trætyper er næstem ens. Forskellen ligger
primært i massefylden.

Hurtigvoksende grantræ vejer ingenting i forhold til langsomtvoksende
løvtræ. Derfor futter det hurtigere af!

Ole