Fjerne store træstubbe, hvordan ?
Fra : Q

Dato : 04-05-05 20:09

Jeg har et antal jævnt store træstubbe ude på forældrenes naturgrund, som
skal fjernes ( vi snakker 50-60 cm i diameter )..

Jeg gider ikke grave dem op, en kran er ikke en option, ej heller dynamit..

Jeg læste et trick om at bore et par store og dybe huller i stubben og fylde
dem med salpeter ad flere omgange, så træet nærmest bliver mættet med det
( skal gøres over et halvt års tid ) hvorefter man antænder stubben med en
sjat petroleum... Tricket skulle bestå i at salpeteren frigiver en god slat
ilt, så man faktisk skulle kunne brænde hele stubben incl. de større rødder
under jorden..

Problemet er bare at jeg ikke lige umiddelbart kan lure hvor jeg køber f.eks
en sæk med 25 kg salpeter, og hvad det i så fald ville koste?..

Jeg kan se at Yara ( det gamle Hydro Agri ) sælger det, men jeg skal vel
være farmer for at kunne handle i den lokale grovvare ?

/peter

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 04-05-05 20:26

I news:r69ee.1291$Fe7.29107@news000.worldonline.dk <Q> <Q@Q.Q> skrev:

> Jeg har et antal jævnt store træstubbe ude på forældrenes naturgrund,
> som skal fjernes ( vi snakker 50-60 cm i diameter )..

Hvis det skal være her og nu, er en rendegraver det oplagte valg.

Har i tid til at vente et par år er der en mere spændende mulighed. Dyrk
svampe i dem. Bor nogle huller og kom myselie (svampesporer) i. Snak med
en planteskole. Der er flere muligheder for en både dekorativ og
velsmagende nedbrydning af 'bæsterne' :)

mødes med en gunstig lejlighed....
www.st-roerbaek.dk

Fra : Q

Dato : 04-05-05 20:48

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvis det skal være her og nu, er en rendegraver det oplagte valg.

Jeg kan ikke komme ind i det område med en rendegraver..

> [...]
> en planteskole. Der er flere muligheder for en både dekorativ og
> velsmagende nedbrydning af 'bæsterne' :)

Hmmm.... Det var da en ide, der var værd at overveje..

Kan man monstro dyrke kantareller på stubbene?... Der er kantareller på
grunden i forvejen, så der kunne jeg måske nok finde en "donor"

/peter

Fra : Leonard

Dato : 04-05-05 21:11

"Q" <Q@Q.Q> wrote:

>Jeg kan ikke komme ind i det område med en rendegraver..

så er rendegraveren for stor
http://leonard.dk/micrograver/

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Q

Dato : 04-05-05 21:22

"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse

> så er rendegraveren for stor
> http://leonard.dk/micrograver/

Hmmm... på en pænt stejl skråning ?

/peter

Fra : Leonard

Dato : 04-05-05 21:32

"Q" <Q@Q.Q> wrote:

>Hmmm... på en pænt stejl skråning ?

Hvad er pænt stejl?
Men hvis det skal være, så findes der helt sikkert en maskine der kan
fjerne de rødder. Jeg så en langs motorvejen ved Fredericia, den havde
tiltbat undervogn, så den kørte på skråningen ca 45 gr. hældning, og
kunne stadig rotere om en lodret akse.
Men til at fjerne stubbe er en stubfræser oftest det bedste, så undgår
du et kæmpehul, der skal fyldes med jord der skal hentes et eller
andet sted fra, og du slipper for en stor træklump, det kan tage flere
dage at brænde af.

Fra : anders majland

Dato : 09-05-05 11:31

> Hvis det skal være her og nu, er en rendegraver det oplagte valg.

Det virker ihvertfald. Vi har nok hugget/gravet mere end en halv dag i en
enkelt af vores væltede stubbe uden at gøre noget indtryk på den... Så
forleden havde vi lige en rendegraver forbi og på 1/2 time havde han ryddet
hele alleén (~30meter med stubbe). Senere kom han lige forbi med gummigeden
og skubbede røderne sammen og dækede hullerne og rødderne henter han så en
af dagene. Jeg tror lige det kan være i et vognlæs. Da vi nu var igang har
vi også lige fået fjernet et par gamle stubbe (det meste stubbe fra det der
væltede i januar) og både rendegraver og gummiged laver da lidt mærker i
græsplænen - men del af haven skal alligevel "renoveres" når vi har fundet
ud af hvad vi vil erstatte alleen med...

Men jeg tvivler på at en minigraver (som leonards) kan hive så store stubbe
op. Den "store" vi havde ude hoppede noget rundt for at hive vores små
stubbe/rødder op...

/A

Fra : Leonard

Dato : 09-05-05 12:42

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>Men jeg tvivler på at en minigraver (som leonards) kan hive så store stubbe
>op. Den "store" vi havde ude hoppede noget rundt for at hive vores små
>stubbe/rødder op...

Enhver maskine har sin begrænsning, men da selv de største stubbe kan
graves fri med en håndskovl og tid nok, så er det kun det sidste
stykke med at få stubben op af hullet, der kan være et problem.
Men der er jo en grund til at der findes maskiner i mange størrelser
og man er altid bedst tjent med en maskine der har den rigtige
størrelse.

Fra : John T.

Dato : 09-05-05 13:27

> [...]
> Men der er jo en grund til at der findes maskiner i mange størrelser
> og man er altid bedst tjent med en maskine der har den rigtige

Da December-stormen lagde mit store birketræ ned, gjorde jeg følgende:
Skovl og spade.
Vandslange.
Kædesav.
Gravede så meget ud jeg kunne,
spulede med vand (tynd kraftig stråle)
og når vandet var sivet ned,
skar det væk jeg kunne komme til med kædesaven,
gravede igen rundt om stuppen, spulede og skar så igen.
Til sidst kunne jeg løfte resten af stuppen op af hullet.
Jeg så metoden i TV, og som gartneren sagde:
Lad dog vandet gøre arbejdet !!
John

Fra : lhs

Dato : 04-05-05 20:40

Hej

Find en der kan fræse skidtet op for dig, det kan vel gøres for 300 kr. pr.
stk, hvis du har nogle stykker og så sviner det ikke

Lars Hs

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 04-05-05 20:42

"Q" == Q <Q@Q.Q> writes:

> [...]
> naturgrund, som skal fjernes ( vi snakker 50-60 cm i diameter )..

> Jeg gider ikke grave dem op, en kran er ikke en option, ej heller

Sprængning er ellers hverken dyrt eller massivt destruktivt.

> [...]

> Problemet er bare at jeg ikke lige umiddelbart kan lure hvor jeg
> køber f.eks en sæk med 25 kg salpeter, og hvad det i så fald ville

Hvis du ellers kan få den slags i vore dages terrorhysteri, skal du
nok af med en 3-400 kr for en sæk med 50 kg.

> Jeg kan se at Yara ( det gamle Hydro Agri ) sælger det, men jeg skal
> vel være farmer for at kunne handle i den lokale grovvare ?

Ikke nødvendigvis, du kommer bare til at betale gødningsafgift.

--
/Wegge
Min holdning til Usenet - <http://wiki.wegge.dk/Usenet>

Fra : Q

Dato : 04-05-05 20:51

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@wegge.dk> skrev i en meddelelse

> Sprængning er ellers hverken dyrt eller massivt destruktivt.

Der er bare lige det, at det sikkert ikke er ret nemt at få fingre i dynamit
som privatperson, ihvertfald hvis man vil handle på officiel vis..

> Hvis du ellers kan få den slags i vore dages terrorhysteri, skal du
> nok af med en 3-400 kr for en sæk med 50 kg.

> Ikke nødvendigvis, du kommer bare til at betale gødningsafgift.

Dvs. jeg får bare en farmerkollega til at køve en sæk til mig

/peter

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-05-05 08:17

On Wed, 4 May 2005 21:51:07 +0200, "Q" <Q@Q.Q> wrote:

>Dvs. jeg får bare en farmerkollega til at køve en sæk til mig

Njaa... han skal jo også holde regnskab med sin gødning. Og hvis han
pludselig har købt for meget gødning hjem, så bliver det _dyrt_ for ham
svjv.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-05-05 09:28

"Q" <Q@Q.Q> wrote in message

> [...]
dynamit
> som privatperson, ihvertfald hvis man vil handle på officiel vis..

Der er firmaer som gør den slags.

> Dvs. jeg får bare en farmerkollega til at køve en sæk til mig

Det er sikkert ikke nok, så skal den ind i hans gødningsregnskab.

--
mvh / regards

Christian

Fra : BoBr