Granit kantstene
Fra : Ole & Mette Køster

Dato : 02-05-05 19:37

Hej. Vi har fået lagt en ny terrasse, og pga niveauforskel mellem plænen og
terassen, skal vi have en afslutning med granitkanstene. De måler ca 30 cm
i højden, og 10 cm i tykkelse, og ca 110 cm lange Nu er det sådan, at vi
skal have afkortet et
par stykker af den, men hvordan angriber jeg sådan en svend?
Er der nogen der har et godt råd?

mvh Ole

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-05-05 20:56

> [...]
> skal have afkortet et
> par stykker af den, men hvordan angriber jeg sådan en svend?

Vinkelsliber - og en nogle stenskiver. Virker fint, men tag det roligt. Det
er ikke overstået på 5 minutter.

Mvh Maria

Fra : Ole & Mette Køster

Dato : 02-05-05 21:12

> Vinkelsliber - og en nogle stenskiver. Virker fint, men tag det roligt.
> Det er ikke overstået på 5 minutter.

Tak, havde overvejet om det var vejen frem. Skal jeg kun bruge
vinkelsliberen på den ene side af stenen, eller på begge, og kan den så
flækkes helt igennem, med et hårdt slag? , eller skal jeg bruge
vinkelsliberen hele vejen igennem?
mvh Ole

Fra : jones_net

Dato : 03-05-05 08:16

"Ole & Mette Køster" <olekoester@sol.dk> wrote in message

> [...]
> vinkelsliberen på den ene side af stenen, eller på begge, og kan den så
> flækkes helt igennem, med et hårdt slag? , eller skal jeg bruge

Jeg ville give den en tur på begge sider, for at få nogle pæne kanter - og
med 10 cm i tykkelsen, er der ikke meget tilbage at flække. Den sidste rest
kan du "pudse" med vinkelsliberen, så du får en helt ren kant.

/J

Fra : Armand

Dato : 03-05-05 12:08

jones_net wrote:
> [...]
> med 10 cm i tykkelsen, er der ikke meget tilbage at flække. Den sidste rest
> kan du "pudse" med vinkelsliberen, så du får en helt ren kant.

Kig lige på endefladerne på stenen: Ser de overskårne ud? Nej vel!
Granit flækkes v.h.a. kiler uden at jeg dog vil lægge hovedet på blokken
for den eksakte procedure (husker dog en flippet type ved Hammeren
"museumsbrud" der flækkede brosten ved at kile en række sten håndfast op
og efterfølgende tage en pause á en øl/smøg, hvorefter at granitten
havde sat sig således at der kun skulle et enkelt gok til at sagerne
faldt fra hinanden!); men et par dybe riller á på hver side vil være en
god baggrund for en regulær flade efter at enden er "kilet af"!

--
Armand.

Fra : jones_net

Dato : 03-05-05 13:45

> Kig lige på endefladerne på stenen: Ser de overskårne ud? Nej vel!

Nej, men da de skal bruges sammenhængende med andre sten af samme type, er
det muligt at få snitfladerne til at pege ind mod andre sten, og derved kan
du ikke se snitfladerne

/J

Fra : Niels

Dato : 03-05-05 15:05

"Ole & Mette Køster" <olekoester@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal have afkortet et
> par stykker af den, men hvordan angriber jeg sådan en svend?

Granit skal selvfølgelig hugges over med en mejsel til sten.

Har selv gjort det med en blok på 20 * 30 cm.

Kender du en hobby stenhugger, så klarer han det på under 10 min.

Flere Haveselskaber har stenhugning på programmet. Prøv at kontakte een fra
bestyrelsen, så får du sikket hjælp.

Hug en rende hele vejen rundt om stenen og til sidst et ordentlig gok på
midten så knækker den.

mvh. Niels

Fra : F.Hansen

Dato : 03-05-05 15:31

"Niels" <n.s.nielsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Granit skal selvfølgelig hugges over med en mejsel til sten.

Nemmest med et sporings-mejsel, hvis man har sådan et.

Finn

Fra : John Bennetzen

Dato : 03-05-05 18:37

Også kaldet et kantjern, altså det stykke værktøj man bruger til, at flække
granit/sten...

Det "motioneres" i en rille hele vejen rundt, ved den ønskede brudlinie. Med
henholdsvis slag/løft, slag/løft, da kantjernet bliver varm og man ellers
kan ødelægge hærdningen! Sådan lavede man kvaderstens-mure, dengang folk
havde tid og i dag for dem, der har penge...

Alternativt og væsentligt langsommere, kan man da bruge en vinkelsliber. Her
skal du så være opmærksom på, at en "ordentlig" skæreskive til granit,
koster 12-1500,- og den MÅ kun køre lige på, bruger du siderne, slides
diamanterne af på ingen tid og så er den skive total ubrugelig! Så hvis man
vil "pudse" brudfladen af, må man også investere i en slibeskive, til ca.
samme pris. (Jeg ved godt, at den slags skiver, kan erhverves for en
væsentlig billigere penge! Men pris og kvalitet hænger nøje sammen, hvad
angår diamant-skiver!!!)
Et kantjern koster vel en 400-500,- og en 1,5-2,0 kilos hånd-muggert har de
fleste vel iforvejen...

John...

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-05-05 18:59

> Et kantjern koster vel en 400-500,- og en 1,5-2,0 kilos hånd-muggert har
> de fleste vel iforvejen...

Mænd er altså nogle sjove størrelser. Selvfølgelig kan man bruge den
korrekte og autoriserede vej, men inden man får købt værktøj og har lavet
arbejdet, så havde man for en tiendedel kunne få en håndværker ud og udføre
arbejdet. Vær dog lidt praktiske - alt arbejde kræver altså ikke 10 slags
specialværktøj for at lykkes.

Vores granit blev skåret med en vinkelsliber til under 100 kr og med 4
stenskiver a 10 kr.

Mvh Maria

Fra : John Bennetzen

Dato : 04-05-05 16:17

> [...]
> arbejdet, så havde man for en tiendedel kunne få en håndværker ud og
> udføre arbejdet. Vær dog lidt praktiske - alt arbejde kræver altså ikke 10

Et kantjern og en muggert = 2stk. Ca. indkøbspris på en "plov"! Hvis nogen
anlægsgartner/brolægger du kender til, vil køre ud og dele en kantsten i to
for en 50´er, så kender du en meget sulten en af slagsen, der bor i en
jordhule!!!

> Vores granit blev skåret med en vinkelsliber til under 100 kr og med 4
> stenskiver a 10 kr.

Jaja... Hvorfor spise engelsk bøf, når man kan få JAKA-bov på dåse!!!

Mvh. en anlægsgartner fra Fyn...

Fra : Ole & Mette Køster

Dato : 04-05-05 20:15

> Vores granit blev skåret med en vinkelsliber til under 100 kr og med 4
> stenskiver a 10 kr.
>
> Mvh Maria

Tak for de gode råd, jeg håber på det bedste.

mvh Ole