S-mærke på græsfrø?
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-05-05 07:54

Hej

Jeg har hørt at der i Hokus-krokus eller en af de andre haveudsendelser
i tv (som jeg aldrig har tid til at se ....) blev nævnt noget om et
S-mærke der skulle være på græsfrø før de var noget værd.

Det har jeg aldrig hørt om før - er der nogen som så udsendelsen og kan
kort fortælle hvad det drejede sig om?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-05-05 11:26

> [...]
> S-mærke der skulle være på græsfrø før de var noget værd.
>
> Det har jeg aldrig hørt om før - er der nogen som så udsendelsen og kan

Det drejede sig om lavtvoksende, sejlivede sorter.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-05-05 17:06

On Sun, 1 May 2005 12:25:51 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Det drejede sig om lavtvoksende, sejlivede sorter.

Tak for det.
Men det der S-mærke? Jeg aner ikke hvad det var for noget, men jeg kan
da godt på arbejdet snakke fint for en lav, sejlivet græstype. Det er
bare svært at forklare noget som helst om (manglende) s-mærke, når man
ikke aner hvad det er
Jeg tænker på om det er noget fælles kvalitetskontrol eller er det bare
en betegnelse et bestemt frøfirma bruger eller noget helt tredie.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-05-05 21:12

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
> Jeg tænker på om det er noget fælles kvalitetskontrol eller er det bare
> en betegnelse et bestemt frøfirma bruger eller noget helt tredie.

Ved at søge på S-mærke og græs, fandt jeg følgende hos Dæhnfeldt:

S-MÆRKEDE SORTER

S-mærket tildeles efter 3-årige plæneforsøg hos Danmarks JordbrugsForskning,
hvor sorten skal udmærke sig ved egenskaber, der ligger væsentligt over de
eksisterende plænesorter. En græssort tildeles en anerkendelse, hvis den i
dyrkningsforsøg udviser en tilfredsstillende dyrknings- og nytteværdi.
Afgørelsen baseres på en helhedsbedømmelse af sortens egenskaber således, at
enkelte ugunstige egenskaber kan opvejes af andre gunstige. Et S anført
efter sortsnavnet tilkendegiver, at sorten er tildelt denne anerkendelse,
som kun tildeles de nyeste og bedste sorter.

Betingelser for godkendelse, dvs. tildeling af S-mærke er, at sorten kun
godkendes, hvis den opfylder de gældende krav til selvstændighed,
ensartethed og stabilitet. Det, man tester, er vinterfarve, tørketolerance,
sygdomsrestistens, skudtæthed, tilvækst pr. sæson, persistens dvs.
overvintringsevne/holdbarhed, slidstyrke og regenerering.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-05-05 20:47

On Sun, 1 May 2005 22:12:15 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>sygdomsrestistens, skudtæthed, tilvækst pr. sæson, persistens dvs.
>overvintringsevne/holdbarhed, slidstyrke og regenerering.

Tusind tak - så ved jeg lidt om hvad det drejer sig om.

Det vil så i praksis sige at det er under 'varedeklarationen' på en pose
plænegræs man skal finde det. En plænegræs-blanding består jo af flere
græssorter, så det er ikke hele blandingen der kan S-mærkes.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-05-05 21:03

> [...]
> plænegræs man skal finde det. En plænegræs-blanding består jo af flere
> græssorter, så det er ikke hele blandingen der kan S-mærkes.

Uden at vide det, vil jeg da tro, at man laver en blanding der kun
indeholder de S-mærkede. Men det vil jo fremgå.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen