Stramning af motorsavskæde?
Fra : Jasper Norman

Dato : 29-04-05 23:51

Hejsa.

Hvordan kan jeg stramme kæden på min motorsav? Det er en billig elektrisk
Stiga.

Mvh

Jasper

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 30-04-05 00:09

On Sat, 30 Apr 2005 00:51:24 +0200, "Jasper Norman"
<Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> wrote:

>Hejsa.
>
>Hvordan kan jeg stramme kæden på min motorsav? Det er en billig elektrisk
>Stiga.

På mange motorsave sidder der nogle skruer på højre side af saven (der
hvor sværdet går ind i motorkabinettet), som kan løsnes hvorefter man
kan skubbe sværdet længere frem (eller tilbage).

Fra : ab©

Dato : 30-04-05 10:39

<jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

På endnu flere motorsave sidder der en skrue parallel med sværdet, der
sidder og styrer en møtrik, der har indgreb i sværdet - på den måde trækker
eller skubber skruen sværdet frem og tilbage alt efter hvor stramt du
spænder. Husk at løsne selve skruen, der holder sværdet fast inden du
justerer og skru den fast igen når den ønskede stramning er opnået.

ab

Fra : John T.

Dato : 30-04-05 11:08

Nej-nej, hør nu her !
På højre side sidder en sekskantet bolt,
den løsner du en smule.
På fronten af maskinen sidder der en skrue, enten
med kærv eller umbraco, den drejer du mod højre
samtidig med at du tager fat i kæden og mærker
til der lige netop er lidt slup, den må ikke være
stram.
Så spænder du bolten i siden og mærker igen om kæden
er tilpas løs.
Er kæden nu for stram, løsner du bolten i siden en anelse og justerer
på fronten igen.
Problemet er, at hvis man løsner bolten for meget, så hænger sværet
og slasker og justering på fronten bliver noget tilfældigt noget

Og hvad er så løst ? Ja den må ikke være stram, den skal kunne
glide ubesværet rundt om sværet, så det bedste jeg kan skrive er,
ta fat i kæden på midten af sværet og træk op, her skal den kunne
gi´sig et par millimeter.
Hvis du så tar en oliekande og lægger et par streger på
sværet ved kæden inden du så starter, så kan det ikke gå helt galt.
Mvh. John

Fra : Petersen_Michael

Dato : 01-05-05 18:15

In news:427358f9$0$73700$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
John T. <kispus@despammed.com> wrote:
> Nej-nej, hør nu her !
> På højre side sidder en sekskantet bolt,

Tror du ikke forveksler bolte og møtrikker?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Preben Andersen

Dato : 01-05-05 18:30

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote in
message news:42750ebd$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Tror du ikke forveksler bolte og møtrikker?

Ja og Umbraco med Unbraco

mvh
Preben

Fra : Thomas

Dato : 01-05-05 19:25

"John T." <kispus@despammed.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> glide ubesværet rundt om sværet, så det bedste jeg kan skrive er,
> ta fat i kæden på midten af sværet og træk op, her skal den kunne

Når du løfter i kæden, midt på oversiden af sværdet, skal kæden kunne give
sig så meget at de tænder som styrer kæden i sværdet, næsten er fri af
sværdet.
Strammer du mere får du for stort slid på sværdet.
Når du spænder bolten, skal du samtidig holde op i kæden, så både sværd og
kæde presses op i forhold til selve saven. Dette giver det bedste resultat.
Når du starter saven, holder du spidsen af sværdet 2 cm over jorden, med
fuld gas. Så skulle du gerne kunne se at der kommer lidt olie på jorden.
Hvis ikke kan smørehuller i sværdet være stoppet med savsmuld.

Thomas

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 30-04-05 18:03

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa.
>
> Hvordan kan jeg stramme kæden på min motorsav? Det er en billig elektrisk
> Stiga.

Hvis du ikke ved at se grundigt på saven umiddelbart kan se hvordan den sag
skal klares, så er det nok en anden der skal styre dette ikke ufarlige
stykke legetøj.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk