Fliser i haven - kvalitetsforskel
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 29-04-05 16:57

Vi skal til at lægge fliser i vores have. Når man køber fliser... hvad skal
man så gå efter? Vi tænker på herregårdssten. Nogle steder står der, at de
er frostsikre... ja for pokker - er der nogle, der er interesserede i
fliser, der kun holder max ét år?

Er herregårdssten herregårdssten, eller er der forskelle?

Vh, Lars.

Fra : anders majland

Dato : 29-04-05 18:35

> Er herregårdssten herregårdssten, eller er der forskelle?

Ja stort set - men der er forskellige producenter og deres produkter er ikke
helt ens... Men afaik så producerer alle danske producenter efter de samme
normer så tager du et "kendt" produkt så er risikoen lille ...

Men hver opmærksom på at du ikke kan regne med at komem et par år efter og
bede om flere sten magen til ... Vi fik 60m2 sten med på paller da vi købte
huset og producenten har siden ændret recept. Cementen er en adnen og de
hælder idag mere grus i, så vi kan ikke få de ekstra 30m2 vi gerne ville
have Så hvis du kan få brug for flere sten til så overvej at købe dem
samtidigt og så bar estille dem i et hjørne.

(Det tog også lang tid overhovedet at få sporet producenten...)

Men "alle" lægger herregårdssten, så overvej lige om ikke en mere speciel
sten ville passe bedre

Prøv at bruge nogle timer med at se på muligheder i beton sten under
http://www.belaegningsfraktionen.dk/ Der er link til mange danske
producenter

Fra : Armand

Dato : 29-04-05 22:11

anders majland wrote:

> Ja stort set - men der er forskellige producenter og deres produkter er ikke
> helt ens...

Jup!
"Herregårdssten" er egentlig en art varemærke og der findes flere sten
der ligger dem meget op af dage men til billigere penge.
Den kollega jeg fik foræret min indkørsel (á "kødben") af sidste sommer,
benævnte hans nye belægning som "bondegårdssten" i resignation over at
det IKKE var de dyre herregårdssten!

--
Armand.

Fra : anders majland

Dato : 30-04-05 21:01

> Den kollega jeg fik foræret min indkørsel (á "kødben") af sidste sommer,
> benævnte hans nye belægning som "bondegårdssten" i resignation over at det
> IKKE var de dyre herregårdssten!

Bondegårsdsten er også et varemærke - mener at det er IBF's

Jeg har brugt meget energi på at søge efter de sten vi havde nogle tilovers
af - og gerne ville have flere af. Jeg har fundet producenten men de har i
mellemtiden skiftet cement og hælder idag mere grus i stenene. Dvs selvom
stenen hedder det samme er den ikke magen til dem jeg har godt 20m2 tilovers
af.... Så de lander i og omkring drivhuset istedet og vi har bestilt noget
"halt andet" til terrasser ved hus og udhus (40x40cm der lægger med 10x20 og
sorte 10x10 imellem)

/A

Fra : anders majland

Dato : 30-04-05 21:05

> Så de lander i og omkring drivhuset istedet og vi har bestilt noget "helt
> andet" til terrasser ved hus og udhus (40x40cm der lægger med 10x20 og
> sorte 10x10 imellem)

Og valget er tildels styret af at jeg har taget ca 2000 10x20 op og de kan
jo så komme til nytte igen

Fra : Aksel

Dato : 29-04-05 23:19

meddelelse news:4272705e$0$79454$14726298@news.sunsite.dk...

Der er farve- og strukturforskel på sten fra de forskellige
betonvarefabrikker.

Ved herregårdssten er der også forskel på hvor meget de er tromlet, nogle
har helt runde kanter mens andre kun har fået nogle små kanter slået af.

Hvis stenene er stemplet med betonkontrollens trekant er der ikke væsentlige
kvalitetsforskelle selv om man en sjælden gang kan være uheldig og få sten
fra en dårlig blanding

Hilsen Aksel

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 02-05-05 20:43

"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> wrote in message

> [...]
>
> Hvis stenene er stemplet med betonkontrollens trekant er der ikke
> væsentlige kvalitetsforskelle selv om man en sjælden gang kan være uheldig

Jeg har hørt, at nogle sten (især hvis de er tynde) har tilbøjelighed til at
knække, når man kører med alm. bil over dem. Har det noget på sig?

Vh, Lars.

Fra : anders majland

Dato : 03-05-05 07:12

> Jeg har hørt, at nogle sten (især hvis de er tynde) har tilbøjelighed til
> at knække, når man kører med alm. bil over dem. Har det noget på sig?

Ja - stenenes tykkelse skal passe til belastningen, og det skal underlaget
også.
5cm fliser egner sig vist kun til havegange og lign...

Vi overvejede kun ganske kort at lægge belægningssten på gårdspladsen. Men
da vi indimellem skal have en lastbil ind med brændsel opgav vi hurtigt....