kvælstof
Fra : Jorgen

Dato : 29-04-05 09:35

hej

Kløvergræs og sennep, kan give jorden kvælstof.

har et bud på andre planter, som f.eks. er hurtig voksne,
og samtidige kan kvæle skvalderkål hvor man først har luge
for skvalderkål, og at skvalderkål m.m. ikke kan så let komme igen.

--
Jørgen
http://www.sitecenter.dk/bodholdt/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-04-05 18:06

On Fri, 29 Apr 2005 10:35:16 +0200, "Jorgen" <oz3jbp@privat.dkx> wrote:

>Kløvergræs og sennep, kan give jorden kvælstof.

Kløver samler kvælstof fra luften, det gør sennep ikke, mig bekendt.

>har et bud på andre planter, som f.eks. er hurtig voksne,
>og samtidige kan kvæle skvalderkål hvor man først har luge
>for skvalderkål, og at skvalderkål m.m. ikke kan så let komme igen.

Jeg kender ikke noget som kan kvæle skvalderkål, men måske lucerne var
en mulighed? Lucerne bliver vist (jeg kender den faktisk ikke rigtigt
....) ret høj, er flerårig og samler kvælstof på rødderne.

Muligvis kan diverse former for lupiner også bruges?

Fra : Per A. Hansen

Dato : 29-04-05 18:32

"Jorgen" <oz3jbp@privat.dkx> skrev i en meddelelse
> hej
>
> Kløvergræs og sennep, kan give jorden kvælstof.

Alle planter tilfører jorden kvælstof - men kun bælgplanter
(Ærteblomstfamilien) samler kvælstof fra luften - de gælder ikke for
græsser eller sennep (korsblomstrede).

> har et bud på andre planter, som f.eks. er hurtig voksne,
> og samtidige kan kvæle skvalderkål hvor man først har luge
> for skvalderkål, og at skvalderkål m.m. ikke kan så let komme igen.

Ja - f.eks Nilgræs, japansk skræppe, hestehov m.fl.
Problemet er bare, at de planter er endnu værre end Skvalderkål.

Per A. Hansen

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 30-04-05 07:44

I news:4271f1e9$0$180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk <Jorgen>
<oz3jbp@privat.dkx> skrev:

> har et bud på andre planter, som f.eks. er hurtig voksne,
> og samtidige kan kvæle skvalderkål hvor man først har luge
> for skvalderkål, og at skvalderkål m.m. ikke kan så let komme igen.

Måske denne hvis de står tæt nok?
http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.primafroe.dk/images/mammutblad.jpg&imgrefurl=http://www.primafroe.dk/product.asp%3FintProdID%3D259&h=180&w=250&sz=26&tbnid=2dcUzjP8PDYJ:&tbnh=76&tbnw=106&hl=da&start=1&prev=/images%3Fq%3Dmammutblad%26hl%3Dda%26lr%3D

Personligt ville jeg være _meget_ betænkelig med at indføre en plante
der kunne udkonkurrere skvalderkål. Kuren kunne nemt blive værre end
sygdommen :(

mødes med en gunstig lejlighed....
www.st-roerbaek.dk