Knust granit i indkørsel
Fra : N. Foldager

Dato : 28-04-05 16:06

Er der nogen her, der kan bibringe erfaringer med brugen af knust
granit i indkørsel eller på gårdsplads, hvor der kører biler?

Jeg tænker specielt på stabiliteten og hvordan, det er at færdes på
(forudsat at det ligger på et tykt lag stabil grus) ?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Lars Knudsen

Dato : 28-04-05 19:15

Hej,

On Thu, 28 Apr 2005 17:05:49 +0200, N. Foldager
<nfoldager-takethisaway@yahoo.com> wrote:

> [...]
>
>Jeg tænker specielt på stabiliteten og hvordan, det er at færdes på
>(forudsat at det ligger på et tykt lag stabil grus) ?

Vi har i vores indkørsel her - langt bedre end fx. perlesten - men
mindre stabilt end asfalt Det fungerer ret godt.

** Lars

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-04-05 19:54

> [...]

>Jeg tænker specielt på stabiliteten og hvordan, det er at færdes på
>(forudsat at det ligger på et tykt lag stabil grus) ?

Som Lars skriver er det langt mere stabilt end perlegrus. Det pakker jo
sammen, i stedet for at 'rulle' væk som perlegrus gør.

Vi har 8-10 cm i vores indkørsel, det går problemfrit. Selv cyklerne kan
færdes i det - de gode racercykler med 23 mm brede dæk dog undtaget

Når det er lagt ud kan man vibrere det med en pladevibrator, i stedet
for at vente på at bilernes kørsel får det pakket.

Fra : N. Foldager

Dato : 29-04-05 11:04

Tak til Lars og Mads for svarene. Det lyder jo tillokkende.

Ærtesten synes jeg er tungt at gå og køre i (med f.eks.
sækkevogn/trillebør.

Jeg gætter på, at den knuste granit ikke er god for bare tær?

Ser det pænt ud? Er det ensfarvet (i den grad granit kan være det)?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : anders majland

Dato : 29-04-05 11:52

> Jeg gætter på, at den knuste granit ikke er god for bare tær?

Det er perlegrus heller ikke

> Ser det pænt ud? Er det ensfarvet (i den grad granit kan være det)?

Jeg kan godt lide det - men det afhænger også af huset arkitektur og haven
iøvrigt. Vi bor landligt med kalket udhus og traditionelt rødt stuehus og
der synes jeg ikke det passer til. Så der fik vi "bare" alm perlegrus på da
vi fik lavet gårdsplads i efteråret. Det ville nok også have været noget
dyrere med granit på de 300m2 ...

Fra : N. Foldager

Dato : 29-04-05 18:41

Anders Majland:

> Det er perlegrus heller ikke

Nej. Men dog lidt mere afrundet i det.

> [...]
> der synes jeg ikke det passer til. Så der fik vi "bare" alm perlegrus på da

Ja. Et rødt hus er nok også mere "kræsent". Vores er hvidt.
(Sort granit bliver måske ulideligt varmt om sommeren?)

> Det ville nok også have været noget dyrere med granit på de 300m2 ...

Sikkert nok. Jeg har kun checket én pris på granit indtil videre. Det
var 325 kr/ton, som påstås at strække til 15 m2.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-04-05 18:02

On Fri, 29 Apr 2005 12:04:10 +0200, N. Foldager
> [...]

>sækkevogn/trillebør.
>
>Jeg gætter på, at den knuste granit ikke er god for bare tær?

Jeg har et par gange dappet ud til bilen midt i indkørslen, på bare
tæer. Det er ikke som at gå på fliser eller græs, men helt slemt syntes
jeg nu heller ikke det er.

>Ser det pænt ud? Er det ensfarvet (i den grad granit kan være det)?

Smag og behag
Jeg syntes det er flot, men som Anders siger kommer det jo også an på en
hus ogmuligvis have.

Vores er ensfarvet, gråt. Kigger vi ordentligt efter kan der da nok
dukke et misfarvet stykke op, men det er småting.

Fra : N. Foldager

Dato : 29-04-05 18:35

Jeg kan se, at der er forskellige kornstørelser på markedet,
f.eks. 5-8, 11-16 og 32-45 mm.
Hvad har I erfaring med?

(Jeg vil mene at 5-8 er for fint, og hælder lidt til den groveste)

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-04-05 20:17

On Fri, 29 Apr 2005 19:35:12 +0200, N. Foldager
> [...]

>f.eks. 5-8, 11-16 og 32-45 mm.
>Hvad har I erfaring med?
>
>(Jeg vil mene at 5-8 er for fint, og hælder lidt til den groveste)

Jeg ved ikke hvor store vores granitskærver er - men umiddelbart tror
jeg ikke de er 32-45 mm. Nærmere et sted mellem 20 og 35 mm.

Du har ret i at 5-8mm er for småt. 11-16 lyder også lige småt nok i mine
ører. Det er jo bl.a noget med at den størrelse man vælger ikke må sætte
sig fast i bilens dækmønster.