Planter på køl
Fra : Peder Hanghøj

Dato : 28-04-05 15:35

Vi skal have købt planter til et læhegn 400-500 stk.
Vi kan få den på køl fra nogle planteskoler, mens andre siger, at de ikke
mener, at det er en god ide at køle planterne ned.

Er der nogen med erfaringer???

Venlig hilsen
Peder Hanghøj

Fra : Camilla Bjørn Dalmos~

Dato : 28-04-05 16:50

Hvorfor skulle du købe dem på køl?? De skal jo bruges ude alligevel, men
hvis de har stået længe i varme, er det godt nok at holde dem
nedkølede.....men til udendørs rbug ser jeg ingen ide med det...

CBD

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-04-05 19:51

On Thu, 28 Apr 2005 17:49:30 +0200, "Camilla Bjørn Dalmose"
<camFJERN@musling.dk> wrote:

>Hvorfor skulle du købe dem på køl?? De skal jo bruges ude alligevel, men
>hvis de har stået længe i varme, er det godt nok at holde dem
>nedkølede.....men til udendørs rbug ser jeg ingen ide med det...

Hvis de først skal bruges om nogle uger, så bliver de nødt til at være
opbevaret på køl - ellers vil de have groet for meget til at det vil
være godt at plante dem ud.

Planter fra køl er i øvrigt udmærkede at plante ud, men der er
selvfølgelig grænser for hvor længe de kan ligge på køl. Til ca. midt i
maj er det dog ok, måske også senere. Det er ikke noget jeg har videre
stor erfaring med.

Fra : Bjarne K.

Dato : 28-04-05 20:01

> [...]
> Vi kan få den på køl fra nogle planteskoler, mens andre siger, at de ikke
> mener, at det er en god ide at køle planterne ned.

Turde man spørge om hvilke planter det drejer sig om, og til hvilken pris.
Er i færd med at undersøge markedet.
Min lokale planteskole foreslog hvidel, og til en pris omkring de 6-12 kr.
alt efter hvor mange jeg aftog.

De foreslog desuden også træer fra køl

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Peder Hanghøj

Dato : 28-04-05 22:36

Det er maneg forskellige planter, men blandt andet sargentsæble.
Vi er blevet anbefalet at købe 3 årige planter.
De koster ca. 9 kr

Derudover drejer det sig om eg og rødel til priser omkring 6 kr.

Venlig hilsen
Peder Hanghøj