Vandingsur
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-04-05 08:59

Hej

Skulle der mon være nogen her som kender til et vandingsur, som er
vandstyret?

Jeg kan sagtens finde et vandingsur/computer som er åben i et bestemt
tidsrum, f.eks en halv time pr. dag.

Men jeg skal have den sat på et system hvor der ikke er konstant tændt
for vandet. Så jeg søger en tingest der kan give vand i f.eks en halv
time, men kun tæller tiden, når der også løber vand igennem den.

Der hvor den skal sættes op, har vi egen boring til vandingsvand. Der er
kun tændt for vandet ca. når det skal bruges. Der er ikke 'faste'
åbningstider på dette vand, men jeg skla have et system der kan sørge
for at mine planter får vand, men ikke for meget, når jeg _ikke_ er på
arbejde. (Min erfaring siger mig at det er lettere risikabelt at bede
mine kolleger sørge for vandingen ........ derfor et ur)

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 28-04-05 10:32

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote in

> [...]
> arbejde. (Min erfaring siger mig at det er lettere risikabelt at bede
> mine kolleger sørge for vandingen ........ derfor et ur)

Hvorfor ikke bare montere en mellemtank mellem dit ur/vandingsanlæg og
dit vandværk. Når vandværket kører så fylder den tanken op og så kan dit
tids-styret ur så tappe vand derfra fx. den halve time om dagen.

Alternativt tror jeg du skal ud i noget styring fra pumpen og/eller
noget trykovervågning på vandrørerne.

Mine forældre lavede på et tidspunkt et simpelt vandingsanlæg, nemlig
blot forbunde kar, således at der dryppede vand ned i en spand, hvor så
en udløbsslange var monteret lidt nede af siden. Når vandet nåede over
denne slange, så sørgede tyngdekraften for at sætte gang i vandingen.
Denne tømte så spanden for vand, og der dryppede stille vand ned igen.

Det kræver selvfølgelig at du har et sted at have denne spand stående,
det skal være som det højeste sted (vi havde det godt 1 meter over
jorden), desuden kræver det lidt finjustering af dryphastigheden, da der
ellers ville blive vandet for meget

Thomas

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-04-05 19:49

On 28 Apr 2005 09:31:55 GMT, Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalid.too>
wrote:

>Hvorfor ikke bare montere en mellemtank mellem dit ur/vandingsanlæg og
>dit vandværk. Når vandværket kører så fylder den tanken op og så kan dit
>tids-styret ur så tappe vand derfra fx. den halve time om dagen.

Med den metode får jeg ikke mine sprinklere til at sprede vandet ret
langt omkring sig

>Alternativt tror jeg du skal ud i noget styring fra pumpen og/eller
>noget trykovervågning på vandrørerne.

Tja.. det ville også være rart - det er bare ikke økonomisk muligt pt.
Man kan jo sagtens få vandingsure som er 'vandstyrede', f.eks her:
http://cityirrigation.co.uk/acatalog/Water_Timers.html (modellen 'Dial
Up Water Valve') Problemet med den er så bare at når den er gået i nul,
så skal man manuelt trække det op igen. Jeg har brug for noget som kan
sættes til at starte automagisk een gang i døgnet. Ca.
Det er ikke sikkert sådan en tingest findes, men det kunne jo være

> [...]
>det skal være som det højeste sted (vi havde det godt 1 meter over
>jorden), desuden kræver det lidt finjustering af dryphastigheden, da der

Drypvanding på de planter det drejer sig om er også kun en drøm
Jeg skal på nuværende tidspunkt ikke til at tilpasse drypslanger til
1000+ planter.....

Fra : Heino Strauss

Dato : 28-04-05 21:15

Hej

måske jeg misforstår ??

Kunne du ikke blot købe et tænd/sluk ur til pumpen ?

eller hvis pumpen tændes er det så ikke altid der kommer vand ?

Mvh. Heino

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-04-05 08:15

On Thu, 28 Apr 2005 22:14:44 +0200, "Heino Strauss"
<strauss(slet)@tv.dk> wrote:

>måske jeg misforstår ??
>
>Kunne du ikke blot købe et tænd/sluk ur til pumpen ?

Det er ikke rigtigt en mulighed. Der skal så en elektriker til at
installere det også. Det er ikke et almindeligt husvandværk der driver
det her vandingsanlæg - tværtimod.

>eller hvis pumpen tændes er det så ikke altid der kommer vand ?

Der er altid vand når der tændes for pumpen.

Jeg forklarer lidt mere
Oppe på min arbejdsplads, en planteskole, har vi en pumpe i en brønd ca.
500 meter ude på marken. Når vi trykker på kontakten inde i butikken, så
kommer der vand i systemet. Vi tænder når vi skal bruge vandet og
slukker ofte når vandingen er færdig.

Jeg har så lejet mig et stykke af den mark, det skal jeg selv stå for
pasningen af. Altså selv sørge for at tænde for vandet, åbne for de
sprinklere ved de planter der nu skal have vand. Det er der ikke noget
problem i når jeg selv går der til hverdag.

Men nu kommer der jo et tidspunkt hvor jeg skal have ferie - jeg er ikke
tryk ved at have mine kolleger til at overtage vandingen af mine
planter, for jeg ved at de ind i mellem glemmer det. Der er mange
planter, så det kan hurtigt blive en dyr fornøjelse, sådan en
forglemmelse.......

Men jeg ved at der hver dag bliver vandet oppe i planteskolen, så der er
vand på systemet alt mellem 1 og 8 timer hver dag.

Her er det så at jeg har brug for en vandingscomputer/ur, som sørger for
at sende vand ud gennem mine sprinklere 1 time hver dag - men hvor
tiden kun tæller, når der er vand på systemet.

Som sagt, jeg ved ikke om sådan en dims findes - men det kunne jo være

Ellers kan det ende med jeg må bide i det sure æble og investere i en
timer til pumpem og så benytte mig af en almindelig tidsstyret
vandingscomputer/magnetventil ude ved sprinklerne.