HJÆLP !! Min kæreste har været i haven..
Fra : gittemor

Dato : 27-04-05 11:55

Hejsa..

Mens jeg har været på ferie har min kæreste (i god tro) renset vores
terrasser med en højtryksrenser..
Lige nu er de jo pæne, men er der ikke noget om at de nu vil være endnu mere
modtagelige for alger og snavs???
Er der nogen der ved med hvad og hvordan man eventuelt kan pleje
højtryksrensede sten.. ( Det er helt alm. Holmegårdssten)..

Hilsen Gitte

Fra : Mads

Dato : 27-04-05 12:36

On Wed, 27 Apr 2005 12:54:58 +0200, "gittemor" <gitte@talent.dk>
wrote:

>Hejsa..
>
>Mens jeg har været på ferie har min kæreste (i god tro) renset vores
>terrasser med en højtryksrenser..

Slå ham. Hårdt.

>Lige nu er de jo pæne, men er der ikke noget om at de nu vil være endnu mere
>modtagelige for alger og snavs???

Jo desværre.

>Er der nogen der ved med hvad og hvordan man eventuelt kan pleje
>højtryksrensede sten.. ( Det er helt alm. Holmegårdssten)..

Alger bekæmpes nemmest med Rodalon eller Borup Kemisk Afrenser.
Når fliserne får et grønt skær vandes de med en 10% opløsning og
1 til 2 dage senere er det grønne væk igen.

Den bedste forebyggelse er sand, en kost og hårdt arbejde.
Det må lige være sagen for den arbejdsglade kæreste.

mvh Mads

Fra : Torben

Dato : 27-04-05 13:06

Hvordan med rensning af en træterrasse, jeg havde tænkt mig at bruge
højtrykspuleren, er dette et potentielt problem .

/Torben

Fra : Mads

Dato : 27-04-05 13:24

On Wed, 27 Apr 2005 14:05:33 +0200, "Torben" <trp@(remove)hajq.dk>
wrote:

>Hvordan med rensning af en træterrasse, jeg havde tænkt mig at bruge
>højtrykspuleren, er dette et potentielt problem .

Jeg ville ikke gøre det.
Den hårde vandstråle kan flå træfibrene op og træet
bliver endnu mere modtageligt for snavs og råd.

mvh Mads

Fra : Armand

Dato : 27-04-05 21:56

Torben wrote:
> Hvordan med rensning af en træterrasse, jeg havde tænkt mig at bruge
> højtrykspuleren, er dette et potentielt problem .

Fruen her i huset er maler, og hun giver hvert forår terrassens træ-gulv
en tur med salmiak-vand inden at den får en gang træolie eller to (alt
efter hvorledes træet suger).
Nu er det jo let nok for mig at forenkle arbejdet deri; men det ér jo
ikke fin-maling der skal til et sådant job: Med en stor blød pensel
tager olieringen ikke meget mere end det dobbelte tid af hvad
afvaskningen tager, så der er al mulig grund til at gøre dén behandling
til fast forårsrutine før terrasse-møblerne kommer frem!

Weekendens gode vejr blev brugt til dette forårs behandling, og det er
en sand fornøjelse at kunne stå og se hvorledes at regnen preller af nu!

--
Armand.