Traditionel gips kontra fiber-gips...
Fra : Martin Schulz

Dato : 26-04-05 16:40

Endnu et spørgsmål:

.... Planlægger stadig...

Når vi skal til at beklæde indervægge og skillevægge, hvad skal vi så vælge?
Vi vil gerne have en god lydisolering og god styrke... Hvordan er det med at
hænge "ting" op i de forskellige materialer? Jeg kan se, at fibergips er
noget dyrere, men hvis der skal en spånplade bag, så bliver det jo næsten
samme pris - Som jeg ser det, må det også være en tidsmæssig fordel, at man
kun skal montere én plade... Og så er der vist også noget med mug/svamp i
gips, som ikke kan opstå i fiber-gips... Skal badeværelset mures op, eller
kan man også der, anvende gips-materialer uden at få et "dårligt"
badeværelse?

Hvad siger I? Hvilken beklædning er bedst til hvilket formål?

På forhånd tak!

Mvh
Martin
PS: Hjemmesiden er på vej... Billeder skulle gerne være klar om et par
dage...

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-04-05 19:12

> Når vi skal til at beklæde indervægge og skillevægge, hvad skal vi så
> vælge?

Stålreglar og 2 lag gipsplader. I mellemrummet kommes rockwool, men ikke
helt fyldt ud - der skal mangle 50 mm. Det lydisolerer rigtigt godt, og det
kan bære køkkenskabe og skabene i badeværelset.

> hænge "ting" op i de forskellige materialer? Jeg kan se, at fibergips er
> noget dyrere, men hvis der skal en spånplade bag,

Det skal der ikke. Spånplade er noget skrammel at bruge til vægge. Ved
faktisk ikke engang om det er lovligt, da det jo ikke er klasse 1
beklædning. og det må under alle omstændigheder ikke bruges i
badeværelsesvæggene.
Ulempen ved gibs er at det skal spartles i samlingerne, og det skal gøres
ordentligt for at få et pænt slutresultat.

Mvh Maria

Fra : Morten DH

Dato : 27-04-05 14:08

> Stålreglar og 2 lag gipsplader. I mellemrummet kommes rockwool, men ikke
> helt fyldt ud - der skal mangle 50 mm. Det lydisolerer rigtigt godt, og
> det kan bære køkkenskabe og skabene i badeværelset.

Hvorfor skal der mangle 50mm?