For meget afklip efter "bioklipning"
Fra : Anders

Dato : 24-04-05 18:16

Så har jeg klippet plænen første gang i år, og da jeg ventede lidt for længe
blev der mere afklip end plænen kunne rumme.
Nu ligger det overskydende græs som store klumper oven på plænen og, mit
spørgsmål er så hvad der sker hvis jeg vælger at lade det ligge ?

Svider jeg plænen af, eller snupper ormene det ?

/Anders

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-04-05 19:18

> Nu ligger det overskydende græs som store klumper oven på plænen og, mit
> spørgsmål er så hvad der sker hvis jeg vælger at lade det ligge ?
>
> Svider jeg plænen af, eller snupper ormene det ?

Det forsvinder om et par dage, når du slår plænen igen.

Mvh Maria

Fra : Habit

Dato : 24-04-05 20:27

Arhhh det tror jeg nu ikke på. Er der ventet for længe kan selv en god
bioklipper altså ikke få græsmængden til at sygne ind til ingenting.

Er græsmængden for stor kan det i værste tilfælde medføre at græsset under
bunkerne forsvinder = bare pletter. Mos m.v. kan også få bedre tider at for
stor mængde afklippet græs.

Du må altså ud at samle afklippet sammen.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-04-05 21:41

> Arhhh det tror jeg nu ikke på. Er der ventet for længe kan selv en god
> bioklipper altså ikke få græsmængden til at sygne ind til ingenting.

Nu snakkede vi ikke om at "vente for længe", men om at klippe igen inden for
en uges tid. Jeg har ikke teorien på plads, kun masser af praktisk erfaring.

Mvh Maria

Fra : Habit

Dato : 24-04-05 23:27

Efter en del biokemi på universitetet, intens haveinteresse SAMT en del
erfaring hos firmaet www.Tjenesteydelser.dk, hvor jeg tager mig af div
haveanliggender, skulle jeg nu også mene, at have basis for at kunne udtale
mig.

Større dynger af græs kan give gevaldige problemer, men der er så mange
andre forhold som også spiller ind. Derfor kan jeg ikke ud fra det oplyste
spå 100% om, hvordan det vil gå. Dog kan jeg som sagt sige, at vil
vedkommende være sikker på at undgå problemer, skal græsdyngerne samles
op. -Der er trods alt grænser for, hvad en bioklipper kan bruges til. Den er
udmærket til normal græsslåning, men det er jo angiveligt ikke det der er
tilfældet her.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 25-04-05 10:42

"Anders" <oz1gdr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> spørgsmål er så hvad der sker hvis jeg vælger at lade det ligge ?
>
> Svider jeg plænen af, eller snupper ormene det ?

Ingen af delene.
Er der er tykt lag vil det spærre for lyset for genvæksten af græsset -
er det meget tykt lag vil det begynde at gære.
Hvis du spreder det i et tyndt lag vil det tørre ud noget vil ormene hente.

Per A. Hansen

Fra : Anders

Dato : 25-04-05 17:32

Tak for alle svarene

Jeg tror jeg prøver at køre over plænen om en tre - fire dage.

Mvh.
Anders

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk