bålsted af beton og brosten
Fra : Thomas \(Århus\)

Dato : 23-04-05 19:41

Hej,

jeg påtænker at skabe et bålsted i haven. Måske 70 cm Ø,
og af brosten støbt i beton.

Er der nogen der har erfaring med lignende eller bare ved noget
om det at støbe og kender materialerne?

F.eks.
Kan alm. cement, beton klare varmen?
Kan brostenene?
Hvordan skal underlaget være? (skal der grus, sand under?)

Glæder mig til at høre fra Jer her i nyhedsgruppen. Glæder
mig næsten endnu mere til snobrødene

Mvh
Thomas

Fra : Finn Christiansen

Dato : 23-04-05 20:16

"Thomas (Århus)" <denergodnok@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvordan skal underlaget være? (skal der grus, sand under?)
>
> Glæder mig til at høre fra Jer her i nyhedsgruppen. Glæder

Brostenene har ingen problemer med varmen, det kan knibe lidt mere med den
beton du har imellem stenene. du kan godt sætte stenene i alm jordfugtig
beton men de øverste 2-3 cm af fugerne skal fyldes med noget som tåler høje
temperaturer.
Det kan ex. være noget som man bruger til at mure det indvendige i pejse jeg
kan ikke huske produkternes navne, men jeg ved de findes, jeg har været med
til at bruge det invendigt i en kedel på et kraftværk. Når der er blus på
den er temperaturen et godt stykke over 1000 grader Men jeg tror godt nok
det er dyrt.
mvh FC

Fra : Ole Mikkelsen

Dato : 23-04-05 23:04

> [...]
> Hvordan skal underlaget være? (skal der grus, sand under?)
>
> Glæder mig til at høre fra Jer her i nyhedsgruppen. Glæder

Jeg har bare lavet en fordybning i jorden og brugt nogle små natursten, det
virker fint, jeg har ikke støbt dem fast.

Ole

Fra : Inger Pedersen

Dato : 24-04-05 11:50

"Ole Mikkelsen" <Ole_LisbethFJERNES@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har bare lavet en fordybning i jorden og brugt nogle små natursten,
> det
> virker fint, jeg har ikke støbt dem fast.

Og det er nemmere at fjerne, når man finder et bedre sted til bålpladsen
Men husk: IKKE flintesten! De springer i varmen, og splinterne farer af sted
som små projektiler.

Hilsen Inger

Fra : Anders E. Larsen

Dato : 25-04-05 15:29

Hej ville også lige give min erfarring med som spejder du skal ikke bruge
granit-brosten den smuldre i varmen vi brugle nogle til at lave en svedhytte
af og den var noget levende at få på på skovlen da de var varme

Anders