kompost igen igen
Fra : Jorgen

Dato : 23-04-05 13:37

Hej

Jeg ved god at emnet har været oppe før.

Jeg har lavet nogen kompost beholder af
hønsenet a' ca. 3 meter lang.
de har en diameter på 1m og er 90 cm. høje.

spørgsmålet er kan man også komme grene og kviste i
eller hvor småt skal det ca. være ?

Jørgen
http://www.sitecenter.dk/bodholdt/
http://home20.inet.tele.dk/bodholdt/

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 23-04-05 16:36

I news:426a4178$0$170$edfadb0f@dread11.news.tele.dk <Jorgen>
<oz3jbp@privat.dkx> skrev:

> spørgsmålet er kan man også komme grene og kviste i
> eller hvor småt skal det ca. være ?

Op til en fingertykkelse kan du godt. Du skal dog være forberedt på, at
de ikke når at kompostere på en sæson, så de skal klippes i 30-40cm
stykker. Lange ukomposterede grene er noget bøvl når man skal tømme
beholderen.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-04-05 16:47

"Jorgen" <oz3jbp@privat.dkx> skrev i en meddelelse

> spørgsmålet er kan man også komme grene og kviste i
> eller hvor småt skal det ca. være ?

Det kan du godt - men det er en fordel at holde grenstumper og kviste
adskilt fra det "bløde" affald, der komposteres hurtigt.
Jeg klipper bare mine grene, juletræer m.v. i små stykker og spreder dem ud
på jorden; så går resten af sig selv.

Hilsen Inger

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 23-04-05 17:19

I news:426a6de7$0$79462$14726298@news.sunsite.dk <Inger Pedersen>
<inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev:

> Jeg klipper bare mine grene, juletræer m.v. i små stykker og spreder
> dem ud på jorden; så går resten af sig selv.
>
> Hilsen Inger

Det er jo 'snyd' ;)

Her har jeg gået passet på hemmeligheden om at kompostering ikke
nødvendigvis behøver at foregå i en kompostbunke, men ligeså godt kan
ske under bunddækket i staudebedet, under buske m.v. Og så 'blæser' du
bare oplysningen ud på internettet :(

Det er ganske uansvarligt. Her prøver vi efter bedste evne at gøre
kompostering til en 'videnskab', og så løfter du uden videre sløret for,
at det er sket i tusindvis af år uden vores indblanding og foregår hver
dag i vore skove. Hvad skal vi nu skrive om? ;)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-04-05 17:40

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse >

> [...]
> at det er sket i tusindvis af år uden vores indblanding og foregår hver
> dag i vore skove. Hvad skal vi nu skrive om? ;)

Ok, bare rolig.
Der er såmænd ingen, der vil tro på det alligevel - og slet ingen, der vil
gøre det.
Nu har jeg forsøgt at sælge budskabet siden 1975, men aldeles uden held.
Så længe man kan købe små fikse beholdere og specielle tilsætningsstoffer,
er der aldrig en kat, der vil drømme om at gøre det på den naturligste og
nemmeste måde... allermindst skal det gennem en flishugger, der kan lave en
h....... larm og regelmæssige, maskinbehandlede stykker.
Var der nogen, der sagde Nattergalen?

Hilsen Inger

Fra : Søren Fisker

Dato : 24-04-05 19:53

hej Inger

Fornuftigt synspunkt!
Søren

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 23-04-05 20:53

On Sat, 23 Apr 2005 18:18:40 +0200, Carsten Finn Rasmussen wrote:

> [...]
> nødvendigvis behøver at foregå i en kompostbunke, men ligeså godt kan
> ske under bunddækket i staudebedet, under buske m.v. Og så 'blæser' du

Tjoe, jeg bruger det afklippede græs til at holde ukrudtet væk fra
hindbærene. At det så også komposterer og giver lidt næring fra sig,
er en sidegevinst.

Jeg var ikke klar over at den slags var en hemmelighed.

--
MVH
osv...