Blandingsforhold cement - sand ?
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 21-04-05 20:55

Hej gruppe,

Jeg skal have sat en række Super8 plantesten til en lille støttemur - de
skal sættes i en rende med stampet sand og et fundament af beton.
Til betonen har jeg almindelig cement og sand - i hvilket forhold skal det
blandes - jeg havde selv forestillet mig noget i retningen af 1:5 - er det
helt hen i skoven ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Aksel

Dato : 21-04-05 22:53

> [...]
> blandes - jeg havde selv forestillet mig noget i retningen af 1:5 - er det

Du skal blande sten i, det drøjer meget og gør blandingen stærkere, du skal
nok bruge 1:5:10, altså 1 del cement, 5 dele sand og 10 dele sten, lidt
afhængig af stenstørrelse. Sand og cement skal fylde hullerne mellem
stenene.

Egentlig er det bedst at bruge støbemix som er en blanding af sand og sten i
forskellige størrelser.

Husk at beton skal være så tør som muligt, til en støttemur er det lettest
at bruge en blanding helt uden vand, betonen trækker jordfugt og hærder.

Hilsen Aksel

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 22-04-05 08:00

Hej Aksel,

Mange tak for en god beskrivelse - jeg har desværre ingen sten ved hånden -
kun sand.
Hvis jeg skal hente en trailerfuld sten - vil grus så være godt nok ?

Du skriver at det er bedst at bruge tørbeton - kræver dette en speciel slags
cement, eller kan man bruge almindeligt cement ? ( jeg har 225 kg
liggende)....

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Armand

Dato : 22-04-05 11:37

Andreas M. Hansen wrote:

> Mange tak for en god beskrivelse - jeg har desværre ingen sten ved
> hånden - kun sand.
> Hvis jeg skal hente en trailerfuld sten - vil grus så være godt nok ?

Hvis du alligevel kører efter en frisk trailefuld, så køb støbeblanding
med det samme og gem så sandet til anden brug i haven.

Dejligt at kunne købe ind og transportere på "jydsk", ikkesandt

--
Armand.

Fra : Finn Christiansen

Dato : 22-04-05 12:07

> [...]
>
> Du skriver at det er bedst at bruge tørbeton - kræver dette en speciel
> slags cement, eller kan man bruge almindeligt cement ? ( jeg har 225 kg

Du kan bruge alle cementtyper Basis cement er rigtig god og så vidt jeg
husker den billigste, Rapid cement hærder lidt hurtigere men koster også
lidt mere og for en lidt lavere styrke end basis.
Størst styrke for du med hvid cement men den koster derefter.
Som de øvrige vil jeg anbefale støbemix. For at få en god beton skal du have
nogle sten i blandingen. En blanding af sand og cement holder ikke hvis ikke
du hæver cement indholdet til max(1/3).
Du skal tilføre blandingen så meget vand at du kan tage en håndfuld og
forme den som en bolle lægge den fra dig på jorden og så skal den holde
formen. det er svært hvis du ikke har en blandemaskine, men det kan lade sig
gøre.
mvh FC

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 22-04-05 19:13

Tak til jer allesammen - her sidder jeg med arme som en gorilla efter at
have flyttet 5 m3 brolæggersand fra fortovet og så ned i baghaven med min
gamle rustne trillebør....
Jeg vil følge jeres råd, og hente en trailerfuld støbemix på søndag når
muren skal sættes

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Aksel

Dato : 22-04-05 21:17

> [...]
> forme den som en bolle lægge den fra dig på jorden og så skal den holde
> formen. det er svært hvis du ikke har en blandemaskine, men det kan lade

Til understøbning i jord er der ingen grund til at tilsætte vand, det er
meget lettere at blande tørt hvis du ikke har en blandemaskine.

Almindelig cement er udmærket til tørbeton.

Hilsen Aksel

Fra : Finn Christiansen

Dato : 25-04-05 03:53

"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> Til understøbning i jord er der ingen grund til at tilsætte vand, det er
> meget lettere at blande tørt hvis du ikke har en blandemaskine.
>
> Almindelig cement er udmærket til tørbeton.
>
> Hilsen Aksel

Der er bare en større risiko for sætninger inden den tørre beton suger vand
og det gør den på et tidspunkt, Hvis man tilsætter lidt vand for man en
mere kompakt masse og ikke mindst for man startet hærdeprocesen og det er
dog nok så væsentlig eftersom beton ikke kan bruges til noget før den er i
gang.
mvh FC