Sygt træ
Fra : Lars Øland Hansen

Dato : 20-04-05 18:04

Hej i gruppen

Er der mon nogen herinde der kan hjælpe mig med at finde ud af hvilket træ
jeg har i min have og hvad det fejler??

Jeg har postet to billeder i dk.binaer.

Det er et utroligt flot træ, men vi er jo lidt bekymret om hvad det er for
nogle "gevækster" der er på den ene gren.

På forhånd tak og mvh

Lars Øland

Fra : F.Hansen

Dato : 20-04-05 18:24

"Lars Øland Hansen" <Lars.oeland@inet.uni2.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Det er et utroligt flot træ, men vi er jo lidt bekymret om hvad det er for
> nogle "gevækster" der er på den ene gren.

Cinnober svamp, grav det op og brænd det, træet er dødt.

Mvh finn

Fra : Pilen

Dato : 20-04-05 21:14

Jeg mener at det er en Troldpil .
Jeres træ er angrebet af en svamp som dræber træet , det ved jeg da vi har
haft en Troldpil med de samme symptomer , det døde i løbet af et år .
Venlig hilsen
Ole

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-04-05 21:10

On Wed, 20 Apr 2005 22:13:41 +0200, "Pilen" <mjyden@sol10.dk Fjern
(10)> wrote:

>Jeg mener at det er en Troldpil .
>Jeres træ er angrebet af en svamp som dræber træet , det ved jeg da vi har
>haft en Troldpil med de samme symptomer , det døde i løbet af et år .

Det er rigtigt at i hvert fald en del af træet er dødt. Men som Finn
skriver, så er de røde prikker en Cinnobersvamp. Den dræber ikke træet,
men den angriber kun dødt træ. Dvs. træet var dødt før cinnobersvampen
kom til.

I øvrigt er troldpil en af dem som nemt angribes af andre
svampesygdomme, som gør at grenene dør. Nogle år mere end andre. Tit kan
man bare klippe de døde grene af, og så kommer der nye flotte grene. Om
det er tilfældet med Lars' eksemplar tør jeg ikke helt sige. Det er
svært at se på billedet hvad der er dødt og hvad der er liv i.

Fra : Lars Øland Hansen

Dato : 21-04-05 21:39

> [...]
>

> Det er et utroligt flot træ, men vi er jo lidt bekymret om hvad det er for
> nogle "gevækster" der er på den ene gren.

Hej allesammen

Tusind tak for de gode svar.
Jeg har nu skåret den syge gren af, og håber så at resten af træet overlever
for det er utroligt flot med blade på.
Det er lidt skægt at I siger/skriver at det kun er den døde del af træet der
bliver angrebet, for den syge gren var faktisk ligeså flot som resten af
træet sidste år (Selvom grenen allerede der havde alle disse røde "blærer").

Vi krydser vores små fingre for en overlevelse.

MVH
Lars Øland