Rapsolie til maling
Fra : Ukendt

Dato : 19-04-05 17:15

Hej NG,

Kan jeg fint bruge rapsolie til maling af nye krydsfinerplader indendøre i
mit redskabs-/hobbyrum ??

Jeg har nemlig hørt, at der ikke er godt at anvende noget sundhedsskadeligt
olie, som f.eks. Pinotex classic, da der ikke er udluftning i rummet.

/W

Fra : Martin Petersen

Dato : 19-04-05 17:53

Wjevtjenovic - ingen
42652e88$0$73786$edfadb0f@dread14.news.tele.dk
skrev følgende:
> [...]
>
> Jeg har nemlig hørt, at der ikke er godt at anvende noget
> sundhedsskadeligt olie, som f.eks. Pinotex classic, da der ikke er

Hvorfor ikke linolie?

--
Martin Petersen

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-05 19:15

> Hvorfor ikke linolie?

Kender ikke fordelen ved linolie ?

Godt til hobbyrum, som man arbejder i, og som der ikke er udluftning (udover
dør) i ??

Fra : Martin Petersen

Dato : 19-04-05 21:41

Wjevtjenovic - ingen
42654abf$0$73736$edfadb0f@dread14.news.tele.dk
skrev følgende:

> Kender ikke fordelen ved linolie ?
>
> Godt til hobbyrum, som man arbejder i, og som der ikke er udluftning
> (udover dør) i ??

Hvad skal de krydsfinerplader bruges til? Er det væggene eller hvordan?

Linolie hærder op og gør træet meget modstandsdygtigt over for fugt.

--
Martin Petersen

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-05 09:41

> Hvad skal de krydsfinerplader bruges til? Er det væggene eller hvordan?
>
> Linolie hærder op og gør træet meget modstandsdygtigt over for fugt.

Ja, krydsfinerpladerne er vægplader.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 20-04-05 14:53

I news:426615b8$0$73790$edfadb0f@dread14.news.tele.dk <Wjevtjenovic>
<ingen> skrev:

> Ja, krydsfinerpladerne er vægplader.

Hvorfor skal de have maling?
Min vægbeklædning (19 mm gulvplader) klarer sig fint i et uopvarmet
skur. De ældes med ynde, dvs. de bliver en anelse mørkere år for år.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Jan R?rbo

Dato : 22-04-05 21:05

Ifølge Miljø og Sundhed:
råd om linolie
Linolie kan med fordel bruges både i ren form og som bindemiddel i f. eks.
maling, men undgå linolie tilsat miljø- og sundhedsskadelige stoffer. Der er
ingen undersøgelser, der direkte sammenligner plastmaling med maling, der
indeholder linolie - f.eks. linolie emulsionsmaling. Det er derfor ikke
muligt at afgøre hvilken type maling, der er bedst for miljø og sundhed
(januar 2003).

Hvis man ønsker at bruge en maling med linolie, kan der dog gives følgende
grønne råd:

Køb linolie uden unødvendige tilsætningsstoffer
Linolie og linolieprodukter kan, som andre malevarer, være tilsat både
miljø- og sundhedsskadelige stoffer. Bed derfor om at se et
sikkerhedsdatablad, der oplyser om hvilke tilsætningsstoffer, der eventuelt
er brugt.

a.. Undgå terpentin eller andre organiske opløsningsmidler.
b.. Undgå også såkaldte "miljøfortyndere".
c.. Undgå citrus(kerne)olie, orangeöl og citric.
d.. Pas på svampemidlerne - undgå dichlofluanid og tolylfluanid . Spørg
forhandleren om hvilke svampemidler - også kaldet fungicider - der er brugt.
Hvis forhandleren ikke vil oplyse hvilke fungicider, der er brugt, så undlad
at købe det pågældende produkt. Undgå også såkaldte "naturlige"
svampemidler. Der findes ikke helt uskadelige svampemidler - pr. definition
skal de jo slå en levende organisme ihjel. Omvendt kan konsekvensen, af ikke
at tilsætte fungicid, være en så dårlig holdbarhed, at vedligeholdelsen
belaster miljøet mere end fungicidet.

Linolie indendøre
Det er fortsat usikkert om, hvorvidt linolieprodukter afdamper formaldehyd
eller andre sundhedsskadelige stoffer.

a.. Brug derfor kun linolieprodukter på mindre overfalder som f.eks.
paneler og døre.
b.. Til større overflader kan man eventuelt købe en maling med EU's
miljømærke.
c.. Mal med omhu - mal først på tværs af træets årer og derefter på langs
ind over det tidligere malede felt. Når et felt er malet færdigt, trækkes
penslen med let hånd hen over hele feltets længde. Ren linoliemaling skal
trækkes meget tyndt ud. Prøv ikke at få den til at dække bedre ved at smøre
tykt på.
d.. Brug ikke linolieprodukter, der indeholder svampemidler indendørs. Ved
fugtproblemer, kontakt en fagmand.