Brandpræventivt tilsyn
Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 18-04-05 19:37

Jeg har haft en skorstensfejer på besøg idag.

Han efterlod sig et fint gult kort, hvor de ting der var foretaget
var krydset af. På mit er der kryds ved

* Skorsten fejet
* Brandpræventivt tilsyn

Men jeg har lidt svært ved at gennemskue hvad sådan et
brandpræventivt tilsyn går ud på, for det eneste der skete var at han
skovlede en 15-20l sod ud af renselemmen, og småsludrede imens.

Småsnakken gik mest på at jeg fik at vide at dem der boede her før
mig fyrede med frisk træ, og havde lavet en skorstensbrand for en 3-4
år siden, og at grunden til at der var så meget løs sod i skorstenen
nok var at jeg fyrede med træbriketter.

Men hvor er det brandpræventive lige i den slags selvfølgeligheder?
Jeg havde forestillet mig at han ville kontrollere min brændeovn eller
sådan noget, men han så den ikke engang (renselemmen er et andet
sted). Er det mig der har for store forventninger, eller er det
normen?

--
/Wegge
Min holdning til Usenet - <http://wiki.wegge.dk/Usenet>

Fra : Holst

Dato : 18-04-05 19:50

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> Men hvor er det brandpræventive lige i den slags selvfølgeligheder?

Det kan være, at du skulle have spurgt skorstensfejeren, hvad det
brandpræventive tilsyn egentlig gik ud på.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 18-04-05 20:15

"Holst" == Holst <newsapr05@shelter.dk> writes:

> Det kan være, at du skulle have spurgt skorstensfejeren, hvad det
> brandpræventive tilsyn egentlig gik ud på.

Ja, men det er desværre for sent. Da jeg lukkede op sagde han bare at
han var der for at feje skorstenen, og jeg lagde først mærke til hvad
der var krydset af efter han gik.

Fra : Holst

Dato : 18-04-05 20:43

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> Ja, men det er desværre for sent. Da jeg lukkede op sagde han bare at
> han var der for at feje skorstenen, og jeg lagde først mærke til hvad
> der var krydset af efter han gik.

Ja, min skorstensfejer fejer vist, mens jeg sover. Men han efterlod da
en seddel, hvor der stod, at man endelig måtte kontakte ham, hvis man
havde nogle spørgsmål eller brug for hjælp. Så du kan jo give din et ring.

Fra : Emil

Dato : 18-04-05 20:50

> [...]

>sådan noget, men han så den ikke engang (renselemmen er et andet
>sted). Er det mig der har for store forventninger, eller er det

For nogle år tilbage undersøgte jeg, hvad et brandsyn er.
Det er en kontrol af, at der ikke findes brandbare materialer i
nærheden af fyret. Det tager 15 sekunder og koster kr. 175,-

Oplysningerne fandt jeg på nettet; men jeg husker ikke hvor -
prøv at Google lidt. Måske i bygningreglementet for småhuse.

Mit oliefyr leverer ca. 2 spiseskefulde sod pr. år. Soden tager
jeg selv ud, så jeg slipper for at få skorstensfejeren gennem
hele huset og ned i kælderen - med efterfølgende rengøring.

Fra han kommer til han forlader matriklen, går der mellem 7 og 11
minutter. Hver gang er regningen incl. brandpræventivt syn, selv
om han aldrig har udført det. Det er nemlig lovpligtigt, så bare
betal ved kasse ét.
På girokortet, som han efterlader i min postkasse, tilbyder han
at komme igen for at udtage soden og foretage brandeftersynet, så
han har sin ryg fri. Det er mig, der er skurken!

m.v.h. Emil

Fra : Holst

Dato : 18-04-05 21:03

Emil wrote:

> [...]
> at komme igen for at udtage soden og foretage brandeftersynet, så
> han har sin ryg fri. Det er mig, der er skurken!

Jeg må indrømme, at jeg troede, at skorstensfejning blev betalt over
ejendomsskattebilletten. Jeg betaler i hvert fald ikke noget. Men det er
måske forskelligt fra kommune til kommune?!

Fra : Emil

Dato : 18-04-05 21:23

Holst wrote:

>Jeg må indrømme, at jeg troede, at skorstensfejning blev betalt over
>ejendomsskattebilletten. Jeg betaler i hvert fald ikke noget. Men det er
>måske forskelligt fra kommune til kommune?!

Åbentbart: ja.
Tidligere var skorstensfejning også indeholdt i
ejendomsskattebiletten i min kommune. Nu er ejendomsskatten
udspecifiseret i vandafgift, afledningsafgift, renovationsafgift,
rottebekæmpelse o.s.v.

Nå, det er ren politik og andet snyd og bedrag overfor vælgerne.

Men du fik vel svar på, hvad et brandprævent syn er for en ting.
Her kan timelønnen til advokater, tandlæger og apotekere næppe
følge med.

m.v.h. Emil

Fra : Gunnar

Dato : 19-04-05 08:04

> * Skorsten fejet
> * Brandpræventivt tilsyn

Det er blandt andet at se efter ar skorstenen ikke har revner
at renselemmen slutter tæt, og der ikke er brandbare ting der
ligger op mod skorstenen
Gunnar