el- radiator
Fra : jenny og søren

Dato : 14-04-05 21:11

Hej Ng

jeg skal lige bruge et godt råd. ang elradiatorer, jeg skal bruge 3 på hver
1000w, men hvilket mærke skal jeg købe ???

der er enten Adax 1000w til 499.-kr hos bauhaus
eller en Galax 1000w til 549.-kr hos Haraldnyborg

hvilken en skal jeg vælge rent design er der ingen tvivl så er det Adax men
hvis den nu ikke varmer/holder særligt godt ?? så vil det jo være bedre med
Galaxen..

er der nogen der har erfaringer ???

og hvor mange watt er det lige der går pr. kvm..

Mvh

Søren

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 14-04-05 21:43

"jenny og søren" <jennyogsoren@mail.dk> wrote in message

> er der nogen der har erfaringer ???

Jeg har en olie fætter fra Harald Nyborg som er brugt i 30 min, hvis det
kunne friste.

Mvh.

Kim

Fra : Lars Øland Hansen

Dato : 15-04-05 05:03

"jenny og søren" <jennyogsoren@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Galaxen..
>
> er der nogen der har erfaringer ???
>
> og hvor mange watt er det lige der går pr. kvm..

Hej Søren

Jeg er i den "lykkelige" situation at jeg har et hus på 240 m2 med elvarme
så jeg kender lidt til situationen.
Jeg købte huset for et år siden med 30 år gamle elradiatore og de skulle
skiftes hurtigst muligt.
Jeg snussede markedet igennem og prøvede lidt forskelligt.
Min anbefaling: Køb Siemens!!
De er lidt dyrere, men de giver et helt andet indeklima end de billige med
bimetal-termostat, og så sparer man en masse på el-regningen...
Gå efter nogle med elektronisk termostat. De larmer heller ikke så meget.
Endnu en fejl ved de billige er at de ofte står og "knirker" hele tiden.
Jeg har, ved mit nyindkøb, regnet med 50 W/m2 og det virker helt fint hos
mig.

MVH
Lars Øland

Fra : Lars Knudsen

Dato : 15-04-05 07:17

Hej,

On Fri, 15 Apr 2005 06:02:49 +0200, "Lars Øland Hansen"
<Lars.oeland@inet.uni2.danmark> wrote:

> [...]
>Endnu en fejl ved de billige er at de ofte står og "knirker" hele tiden.

Jeg har nogen der allerede var i huset da vi købte det. Smalle
oliefyldte sjovere af mærket "Termo" (?!?) - de har elektronisk
termostat og er 100% lydløse.

De fungerer i praksis meget som en vandradiator hele fladen på
apperatet har en ensartet temperatur og den er så blot varmere eller
mindre varm afhængig af hvor meget der skal varmes op.

Hvis man ser på dem når de er i drift kan man se at den tænder og
slukker for varmeelementet med korte periodiske intervaller (fx 5 sek.
tændt, 10 sek slukket, .., ..) for at opretholde den nødvendige
varmeeffekt.

De anvedes primært som supplement til en luft-luft varmepumpe som der
umiddelbart er en noget bedre driftsøkonomi i end med elpaneler.
Ulempen ved varmepumpen er at den ikke leverer særlig meget varme når
det er under -7°C udenfor - derfor også elpanelerne.

** Lars

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 15-04-05 19:28

Lars Øland Hansen wrote:

> Min anbefaling: Køb Siemens!!
> De er lidt dyrere, men de giver et helt andet indeklima end de billige med
> bimetal-termostat, og så sparer man en masse på el-regningen...

Sparer en masse.?
Jeg har dem selv. Siemens. Kan du ikke lige fortælle hvordan.?

Bare en procent angivelse, og hvad man gør.

Mvh. Jørgen

Fra : Lars Øland Hansen

Dato : 15-04-05 20:31

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa> skrev i en meddelelse

> Sparer en masse.?
> Jeg har dem selv. Siemens. Kan du ikke lige fortælle hvordan.?
>
> Bare en procent angivelse, og hvad man gør.
>

> Mvh. Jørgen

Hej igen

Jeg aner ikke hvordan.......
Men efter vi har skiftet de 30 år gamle radiatore ud med de nye Siemens
(Valgt lidt større effekt end de gamle) har vi fået en mere behagelig og
ensartet varme. Før svingede temperaturen 3-5 grader i løbet af døgnet, nu
svinger den ikke mere end et par grader.
Hvor de gamle kørte en halv times tid og derefter var slukket i 15-20
minutter, kører de nye ca. 5 sekunder og er derefter slukket ca. 15
sekunder. (Dette kommer selvfølgelig an på udetemperatur, åbne/lukke døre
osv. osv.).

Alt i alt har vi, så vidt vi kan se på elmåleren, sparet ca. 10 procent på
strømmen. (Og 10 procent af et årligt forbrug på ca. 14.000 kroner er da
hver at tage med.)

Så jeg ærger mig på ingen måde over at have givet lidt ekstra for dem.
Tilmed kan de nye jo så på sigt bygges sammen med det trådløse system jeg
har planer om at sætte op. Skide smart! Trådløs styring af alle
rumtemperaturer ved hjælp af enten kontrolpanel, computer, telefon eller
sms....

MVH
Lars Øland

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 16-04-05 14:55

Lars Øland Hansen wrote:
> [...]
>>

> Hej Søren
>
> Jeg er i den "lykkelige" situation at jeg har et hus på 240 m2 med elvarme

Jeg forstår godt du har klammer omkrig lykkelig, der skulle vel i
virkligheden have stået meget ulykkelige

Tommy

Fra : Lars Øland Hansen

Dato : 19-04-05 06:24

"Tommy Hjorth" <tommy@linuxgeek.digicity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg forstår godt du har klammer omkrig lykkelig, der skulle vel i
> virkligheden have stået meget ulykkelige
>

> Tommy

Ligefrem "ulykkelig" skulle der ikke have stået, meeeen.....
Hvis jeg sætter mig ned og regner på det er det faktisk ikke så dyrt enda.
Vi bruger for ca. 12-13.000 kroner om året på opvarmning af 240 m2 og tilmed
er el-radiatorene vedligeholdelsesfrie.
Jeg har haft både en VVS´er og en energi-rådgiver til at regne på etablering
af jordvarme eller oliefyr og de var rygende enige: Det vil ikke kunne
betale sig for os.

MVH
Lars Øland