Det kan man gøre ved Tjørnehækken
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-04-05 20:58

Jeg har 'udviklet' lidt på at få Tjørnehækken tæt og fin. Først og fremmest
ved at skære ind og ned, samt efterplante. Det sidste kræver at man fjerner
nabostammernes rødder godt og grundigt, samt vander mere eller mindre hele
sommeren.

Derudover har jeg gået og flettet, så jeg har været helt blodig på hænder og
arme, der kan naturligvis anvendes handsker og værktøj. En del af teknikken
har været at skubbe noget over til naboen, så også hans huller lukkes, samt
(med forlov) at trække lidt over til mig. Vil man gøre brug af de lange skud
inden første klipning, kan disse vrides sammen to og to, så trækket holder
dem indenfor klippegrænsen, eller man kan binde dem ind med clips,
elastikker eller snor, hvor man vil have dem, dette gælder også ældre grene.
Forneden kan man tvinge grene ind/ned med pinde i jorden.

Jeg har også nu bemærket at en anden teknik har båret frugt. Jeg har brækket
en del grene halvt, så de kan komme til at bøje brat til siden eller indad.
Det lykkes ikke hver gang, men velnok over halvdelen overlever og såret er
lukket fint.

For at få den tættere forneden, kan man grave en ikke for tyk rod op, og
fæstne den hvor det ønskes der skal være en gren. Der kan gå meget lang tid,
op til to år, men på et eller andet tidspunkt beslutter roden sig for at den
alligevel godt vil være en gren. Smart, ikke?

Så er der to metoder jeg gerne vil høre andre om, om de har haft held med:
At man ved at såre barken kan fremkalde nye skud på et bart stammestykke?
Kan man få en gren til at danne rod ved at grave den ned, det har jeg nemlig
heller ikke prøvet?

Skulle der være andre forslag, hører jeg gerne nærmere.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-04-05 21:25

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev > Kan man få en gren til at
danne rod ved at grave den ned, det har jeg nemlig
> heller ikke prøvet?

Altså tvinge den i jorden uden at klippe den af.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-04-05 01:11

Preben Riis Sørensen wrote:

> Så er der to metoder jeg gerne vil høre andre om, om de har haft held
> med: At man ved at såre barken kan fremkalde nye skud på et bart
> stammestykke?

Det forudsætter, at du rammer et sted, hvor der i tidernes morgen har siddet
et blad. Grene (og stammer) kan kun skyde nye sidegrene fra gamle
bladhjørner.

Og selv da vil det nok kræve lidt held.

Men dine øvrige erfaringer ser interessante ud. Jeg har nogle gamle grimme
tjørnehække med meget tykke stammer op i et par meters højde og med en masse
grimme huller i hækken.

Til formering kunne du forsøge at klippe friske skud af (almindelig
hækklipning) og dyppe snit-enden i roddannerpudder (en god planteskole har
det eller kan skaffe det), inden du stikker dem i fugtig jord.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : anders majland

Dato : 14-04-05 07:31

> Men dine øvrige erfaringer ser interessante ud. Jeg har nogle gamle grimme
> tjørnehække med meget tykke stammer op i et par meters højde og med en
> masse
> grimme huller i hækken.

Vi havde også en 2 meter høj der ikke var særlig tæt forneden - vi har
klippet den ~10cm over jorden og regner med at den skyder derfra. Gør den
ikke graver vi dem op og planter bøg ...

/A - der ikke kan lide tjørn. Den er da meget pæn, men ellers træls at røre
ved og man punkterer nemt på dens afklip (både trillebør og havetrakter har
været offer)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-04-05 16:11

anders majland wrote:

> /A - der ikke kan lide tjørn. Den er da meget pæn, men ellers træls
> at røre ved og man punkterer nemt på dens afklip (både trillebør og
> havetrakter har været offer)

Det var nu heller ikke mit valg. Hækken stod der, da jeg købte ejendommen
for 1½ år siden - og har i hvert fald stået der i 25-30 år.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-04-05 17:49

On Thu, 14 Apr 2005 08:31:12 +0200, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>Vi havde også en 2 meter høj der ikke var særlig tæt forneden - vi har
>klippet den ~10cm over jorden og regner med at den skyder derfra. Gør den
>ikke graver vi dem op og planter bøg ...

Den skal nok skyde igen - så rigeligt.
De skyder fint når de klippes langt ned, så kommer der 'liv' i de
sovende øjne der sidder på stammerne. Men at såre barken, det hjælper
ikke en pind. Det får i hvert fald ikke nogle af de sovende øjne til at
skyde.

>/A - der ikke kan lide tjørn. Den er da meget pæn, men ellers træls at røre
>ved og man punkterer nemt på dens afklip (både trillebør og havetrakter har
>været offer)

Som busk eller lille træ er tjørn dejlig. Dufter herligt når den
blomstrer, og fuglene er glade for bærrene. Men som hæk burde den
forbydes ved lov

Fra : Calle.

Dato : 14-04-05 17:59

Mads Lie Jensen wrote:
> Som busk eller lille træ er tjørn dejlig. Dufter herligt når den
> blomstrer, og fuglene er glade for bærrene. Men som hæk burde den
> forbydes ved lov

Hørt! Jeg glemmer aldrig da jeg skulle op i toppen af min rødtjørn for at
hente nabens tag efter decemberstormen for nogle år siden. Føj for noget
stikkende lort at klatre i.
Får en rødtjørn også bær? Syntes da aldrig at have lagt mærke til nogen
--
Calle.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-04-05 20:54

On Thu, 14 Apr 2005 18:58:55 +0200, "Calle." <fake@fake.fake> wrote:

>Hørt! Jeg glemmer aldrig da jeg skulle op i toppen af min rødtjørn for at
>hente nabens tag efter decemberstormen for nogle år siden. Føj for noget
>stikkende lort at klatre i.

Hvorfor skulle du hente naboens tag ned - det kunne han vel selv gøre?

>Får en rødtjørn også bær? Syntes da aldrig at have lagt mærke til nogen

Næh, jeg har heller aldrig set bær på en rødtjørn. Det var nu også
hvidtjørnen jeg omtalte ... den får bær.

Fra : Calle.

Dato : 15-04-05 16:25

Mads Lie Jensen wrote:

> Næh, jeg har heller aldrig set bær på en rødtjørn. Det var nu også
> hvidtjørnen jeg omtalte ... den får bær.
Er jeg klar over, men jeg kom da i tvivl ang. rødtjørnen. tak for svaret.
--
Calle.

Fra : Calle.

Dato : 15-04-05 16:18

Mads Lie Jensen wrote:

> Hvorfor skulle du hente naboens tag ned - det kunne han vel selv gøre?

Nu er manden jo godt oppe i årene, og jeg stadig ung.
Så er det naturligt (ihvertfald for mig), at man gør det for ham.
--
Calle.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-04-05 16:53

I news:CWQ7e.1983$wx2.442@news.get2net.dk <Calle.> <fake@fake.fake>
skrev:

> Nu er manden jo godt oppe i årene, og jeg stadig ung.
> Så er det naturligt (ihvertfald for mig), at man gør det for ham.

Det er jo det man bl.a. har naboer til. Du laver arbejdet og han køber
snapsen ;)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Calle.

Dato : 15-04-05 16:59

Carsten Finn Rasmussen wrote:
> I news:CWQ7e.1983$wx2.442@news.get2net.dk <Calle.> <fake@fake.fake>

> Det er jo det man bl.a. har naboer til. Du laver arbejdet og han køber
> snapsen ;)
Ja, men har er nødsaget til at drikke den selv, da jeg ikke kan udstå snaps

Men ting sat i sprit forgår jo ikke, så det er måske forklaringen på
alderen.
Nej spøg til side. Aldersforskellen er ingen hindring for godt naboskab.
--
Calle.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-04-05 18:03

I news:7xR7e.2002$963.468@news.get2net.dk <Calle.> <fake@fake.fake>
skrev:

> Ja, men har er nødsaget til at drikke den selv, da jeg ikke kan udstå
> snaps

Der findes jo masser af andre alternativer: Rødvin, Hvidvin; Bajere,
Røde bøffer, En god snak. Hvis alt andet kikser er der jo også ussel
mammon, men det hører ikke rigtigt hjemme mellem naboer, så det må være
absolut sidste udvej :)

> Nej spøg til side. Aldersforskellen er ingen hindring for godt
> naboskab.

Gode naboer har heldigvis ikke noget med alder at gøre :)

mødes med en gunstig lejlighed....