Drivhus i træ
Fra : Michael Appel

Dato : 09-04-05 13:20

hejsa
Jeg går med tanker om at bygge et drivhus i træ, og har søgt efter tips og
ideer både i tidligere tråde her og på diverse hjemmesider.

Jeg har sådan nogenlunde en ide om hvordan det færdige resultat skal være
rent designmæssigt, men har en håndfuld spørgsmål omkring træbeskyttelse og
valg af glas/plastmedie.

Med hensyn til træbeskyttelse, så kan man mange steder læse, at mange
beskyttelsesmidler er farlige for planterne, nok især de oliebaserede. Andre
steder (f.eks. Ask-Alex) kan man læse, at det bare er at bruge
trykimprægneret træ og give det en ordentlig omgang træbeskyttelse bagefter.
Hvad skal man tro, og hvilke midler er anvendelige? Jeg tænkte på
linoliebehandling med iblandet fungicid, eller måske en god omgang dækkende
alkydmaling?

Mht spørgsmålet om der skal bruges glas eller plast har jeg set på
forskellige produkter. Et af dem er Plastmo's termotag, der findes i 10mm
klar plast. Men min tvivl her går på, om der trods den klare plast ikke vil
være nok lysgennemtrængning. Nogen her der har prøvet det?

Alternativt, så bliver det den gode gamle glasplade. Hvad kan jeg forvente
at skulle give for 3-4 mm glasplader, hvis man selv har mod på at skære dem
til?

Håber i kan give et par input, og flere spørgsmål kommer nok frem,
efterhånden som jeg tegner videre.

Med venlig hilsen
Michael Appel

Fra : ozio

Dato : 09-04-05 18:29

Hej

Har samme plan, men ikke fået startet på det endnu Fortæl når du er
kommet længere i processen.

Fandt en god bog på Amazon "All about greenhouses" ISBN 89721-463-3, men
ikke et ord i den om beskyttelse. Linolie blandet med fungicid er nok en
lige så god iden som imprægneret træ eller træbeskyttelse da de netop
indeholder fungicid for at beskytte udover pigment for at beskytte mod
UV-lys.....

Jeg klunsede en masse gamle vinduer fra en byggeplads i Kbh. hvor de
skiftede vinduer til termo - så det var gratis. Jeg synes at glas er det
flotteste, men plast er jo mere fodbold sikkert og isolerer også bedre.

/Oizo

Fra : MVN

Dato : 09-04-05 20:12

køb det nye "gør det selv" der medfølger et haveblad, der står ALT hvad du
skal bruge for at bygge et drivhus,lige fra stykliste til brugsforviring,så
kan du bare fordoble eller tredoble målene (da drivhuset der er vist kun
måler 2-3 kvm)

MVN

Fra : Michael Appel

Dato : 10-04-05 18:15

"MVN" <o@o.o> skrev i en meddelelse news:425828e4$0$73794
> køb det nye "gør det selv" der medfølger et haveblad, der står ALT hvad du

Det vil jeg gøre, og se om der er nogle gode ideer imellem.

Takker.

mvh Michael

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 09-04-05 23:26

"Michael Appel" <ma_remove_@danstamps.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bagefter. Hvad skal man tro, og hvilke midler er anvendelige? Jeg tænkte
> på linoliebehandling med iblandet fungicid, eller måske en god omgang

Jeg byggede for 7 år siden 29 kvm. drivhus ind i en sydvendt skrænt. Jeg
valgte at bruge trykimprægneret træ pgra. af de store temperatur- og
luftfugtighedsudsving, der typisk er i et drivhus. Ellers undgår jeg
trykimprægneret træ, men jeg er glad for at jeg valgte trykimprægneret træ
dengang. Efterfølgende malede jeg træværket hvidt og i syv år har jeg ikke
malet drivhuset (det begynder at trænge).

> [...]
> at skulle give for 3-4 mm glasplader, hvis man selv har mod på at skære

I Gul&Gratis fandt jeg for 7 år siden en drivhusgartner, der skulle have
fjernet nogle gamle drivhuse, interesserede kunne tage ud og tage alle de
drivhusglas de ville have - jeg hentede 250 stykker glas. For et par uger
siden var der en annonce i G&G med drivhusglas, der kunne afhentes et sted
på Fyn. Klik selv ind på G&G og find annoncen, hvis det ikke er for langt at
køre for dig.

Held og lykke med dit drivhus,
med venlig hilsen
Klaus Eriksen

Fra : Michael Appel

Dato : 10-04-05 18:23

"Klaus Eriksen @aigis.dk>" <ke<nospam> skrev i en meddelelse
> [...]
> dengang. Efterfølgende malede jeg træværket hvidt og i syv år har jeg ikke
> malet drivhuset (det begynder at trænge).

Lidt større end mit projekt, konen har efter hårde forhandlinger accepteret
tabet af 9,9999m2 græs men det lyder så til at det kan fungere med
trykimprægnering og maling. Kan du huske hvilken maling du benyttede?

> [...]
> på Fyn. Klik selv ind på G&G og find annoncen, hvis det ikke er for langt

Ja selvfølgelig! Københavneren her havde helt glemt G&G. Jeg vil holde
øjnene åbne og samle glas sammen. Mit plan er, at jeg her i forårs- og
sommermånederne får tegnet vidunderhuset, lavet fundament og skrabet
materiale sammen. Så skal de grå efterårsdage gå med at få selve huset
lavet.

mvh Michael

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 11-04-05 19:32

> [...]
> accepteret tabet af 9,9999m2 græs men det lyder så til at det kan
> fungere med trykimprægnering og maling. Kan du huske hvilken maling du

Jeg brugte Gori, jeg kan ikke huske hvilken slags - men det har været den,
de anbefaler til udendørs brug.

mvh. Klaus

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-04-05 23:07

Michael Appel <ma_remove_@danstamps.dk> skrev:

> Jeg går med tanker om at bygge et drivhus i træ

Det har der lige været noget om i aften på tv - se
http://dr.dk/dennyehave - hvor Signe Wennerberg også har
link til http://sofiesdrivhus.dk.

> Med hensyn til træbeskyttelse

Her var vist brugt sibirsk lærk.