nybegynder havemand
Fra : MVN

Dato : 07-04-05 19:12

jeg vil gerne have en nytte/køkkenhave

jeg vil gerne have :

kartofler

gulerødder

salat

ærter

majs

jordbær

porrer

hvad skal jeg gøre for at få de ting i år ?

hvornår skal jeg starte ?

er der noget jeg skal gøre for at forberede jorden til det ?

evt andre nyttige oplysninger ?

MVN

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-04-05 19:33

"MVN" <o@o.o> skrev i en meddelelse
> jeg vil gerne have en nytte/køkkenhave
>
> jeg vil gerne have :
>
> kartofler
>
> gulerødder
>
> salat
>
> ærter
>
> majs
>
> jordbær
>
> porrer
>
> hvad skal jeg gøre for at få de ting i år ?
>
> hvornår skal jeg starte ?

Det står på frøposerne, som du jo passende kan starte med at købe. Jeg sår
normalt når der er spiret en masse småukrudt op. Inden det kan gro er der
ikke ret meget andet der kan. Kartofler (købte sætte-) kan du sætte til
forspiring nu. Jordbær sætter man normalt sidst på sommeren, og får et lille
udbytte, men store bær, året efter. Porrer sætter man normalt som
udpriklingsplanter, som man kan 'lave' selv hvis man har lyst. Nettet er et
godt sted at søge oplysninger. Du kan finde alt desangående.

> er der noget jeg skal gøre for at forberede jorden til det ?

Hvis den er ukrudtsfri og blød nok i et spadestiks dybde, behøver du ikke
gøre noget. God fornøjelse.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : MVN

Dato : 08-04-05 06:11

> [...]
> godt sted at søge oplysninger. Du kan finde alt desangående.

> Hvis den er ukrudtsfri og blød nok i et spadestiks dybde, behøver du ikke

ok,tak for det

MVN

Fra : Anette

Dato : 09-04-05 23:17

Preben Riis Sørensen wrote:
> Jordbær sætter man normalt sidst på
> sommeren, og får et lille udbytte, men store bær, året efter.

Det kan lade sig gøre at få et helt pænt udbytte - ikke overvældende, men
dog - ved at plante småplanter af jordbær nu. De kan lige nå at få fat,
og sætte blomster/bær. Vi lavede forsøget sidste år, da min datter købte
hus. Hun fik nogle af de udløbere/småplanter jeg ikke havde fået fjernet
året før,og de gav et ok udbytte allerede første sommer. Lidt senere end "de
gamle "planter.

Jeg bemærkede iøvrigt også at Bilkas havecenter sidste år havde små
jordbærplanter til udplantning sidste år i april. Mon ikke de har det igen i
år?

/ Anette

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-04-05 23:29

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> hus. Hun fik nogle af de udløbere/småplanter jeg ikke havde fået fjernet
> året før,og de gav et ok udbytte allerede første sommer. Lidt senere end

De er så ca. ligeså gamle som dem jeg omtaler.

> Jeg bemærkede iøvrigt også at Bilkas havecenter sidste år havde små
> jordbærplanter til udplantning sidste år i april. Mon ikke de har det igen
> år?

Det er en mulighed der normalt ikke er til stede, men kender man nogen der
har bær, skulle det vel være muligt at 'finde' lidt der nu.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-04-05 08:11

On Sun, 10 Apr 2005 00:29:12 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Det er en mulighed der normalt ikke er til stede, men kender man nogen der
>har bær, skulle det vel være muligt at 'finde' lidt der nu.

Nu skal jeg jo ikke udtale mig om hvad Bilka har af sager til haven, men
på en rigtig planteskole/havecenter bør man kunne købe jordbærplanter
her i foråret også.

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 10-04-05 08:38

On Sun, 10 Apr 2005 09:11:29 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Nu skal jeg jo ikke udtale mig om hvad Bilka har af sager til haven, men
>på en rigtig planteskole/havecenter bør man kunne købe jordbærplanter
>her i foråret også.

Og jeg vil tilføje, at man rent faktisk også kan købe frø og så
jordbær, som bærer samme år.

Vi har prøvet det - det gav dog ikke særligt store bær eller stort
udbytte. Men hvis andre muligheder er udtømte og man blot drømmer om
en mundsmag af jordbær i ny og næ, så virkede det altså for os.

Venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : MVN

Dato : 10-04-05 10:43

> [...]
> udbytte. Men hvis andre muligheder er udtømte og man blot drømmer om
> en mundsmag af jordbær i ny og næ, så virkede det altså for os.

men de giver vel normalt årene eftter ?

MVN

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 10-04-05 11:46

On Sun, 10 Apr 2005 11:42:49 +0200, "MVN" <o@o.o> wrote:

>men de giver vel normalt årene eftter ?

Jeg ved det faktisk ikke, for vi havde dem kun som midlertidig
løsning, indtil vi satte de jordbærplanter, vi gerne ville have.

Venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm