drivhus ?
Fra : MVN

Dato : 06-04-05 17:47

jeg vil gerne have et drivhus med tomatplanter,agurker osv.

er det for sent at så det nu ?

er der et link til billige såkasser(minedrivhuse eller hvad de der i
vindueskarmen hedder ?)

MVN

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-04-05 18:23

On Wed, 6 Apr 2005 18:46:34 +0200, "MVN" <o@o.o> wrote:

>jeg vil gerne have et drivhus med tomatplanter,agurker osv.
>
>er det for sent at så det nu ?

Det håber jeg ikke - jeg har gjort det for en times tid siden. Tomater i
hvert fald. Agurkerne sker der ikke noget ved at vente lidt længere med,
afhængigt af hvornår man har plads i sit drivhus.

Mine tomater skla også nok nå at blive klar til når jeg får plads i
drivhuset til at plante dem ud.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-04-05 10:25

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> Det håber jeg ikke - jeg har gjort det for en times tid siden. Tomater i
> hvert fald.

Fra kerner ?

I hvert fald meget billigere end at købe planter, men kommer de op ?
Har du såkasser eller hvad de nu hedder ?

> Agurkerne sker der ikke noget ved at vente lidt længere med,
> afhængigt af hvornår man har plads i sit drivhus.

Hvordan så med agurker ?

--
mvh / regards

Christian

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-04-05 18:13

On Fri, 8 Apr 2005 11:25:07 +0200, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

>Fra kerner ?

Ja, altså, frø jeg har købt.
Man kan godt pille kernerne ud af en tilfældig tomat, men så kan du slet
ikke være sikker på hvilken slags tomat der kommer ud af det. Altså,
ting som sundhed og grokraft osv.

>I hvert fald meget billigere end at købe planter, men kommer de op ?

Billigere og billigere ..... de gode tomatsorter koster nemt 20 kr. for
et brev med 4-5 frø, for de penge kan man få 2-3 planter af bilkas de
billigste (som jeg ikke kunne drømme om at købe, men det er så en anden
sag).
Jeg plejer at have en spireprocent på omkring 90 på mine tomater. Men
igen, det er frø købt til formålet.

>Har du såkasser eller hvad de nu hedder ?

Jeg sår et frø i en potte - så skal jeg ikke prikle om senere. Kræver
lidt mere plads i starten, men sparer lidt arbejde senere hen.

>Hvordan så med agurker ?

Jeg sår dem først ca. midt i april - efter 5-6 uger er de så klar til at
plante ud i drivhuset - hvis drivhuset er klar til dem

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-04-05 07:49

> Ja, altså, frø jeg har købt.
> Man kan godt pille kernerne ud af en tilfældig tomat, men så kan du slet
> ikke være sikker på hvilken slags tomat der kommer ud af det. Altså,
> ting som sundhed og grokraft osv.

Det er selvfølgelig rigtigt, men nogle gange kan man nu se sorten.

> [...]
> et brev med 4-5 frø, for de penge kan man få 2-3 planter af bilkas de
> billigste (som jeg ikke kunne drømme om at købe, men det er så en anden

Vi har haft ret gode erfaringer med frilandstomater, og det var planter købt
i Metro.

> [...]
>
> Jeg sår et frø i en potte - så skal jeg ikke prikle om senere. Kræver
> lidt mere plads i starten, men sparer lidt arbejde senere hen.

De står vel inde nu indtil de kan komme ud i drivhuset ?

> Jeg sår dem først ca. midt i april - efter 5-6 uger er de så klar til at
> plante ud i drivhuset - hvis drivhuset er klar til dem

Hvilken temperatur skal der som minimum være i drivhuset før man planter
tomater og agurker derud ?

--
mvh / regards

Christian

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-04-05 20:44

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev
> Hvilken temperatur skal der som minimum være i drivhuset før man planter
> tomater og agurker derud ?

Nætterne skal helst ikke meget under 5 grader, men for Agurkens vedkommende
må jordtemperaturen ikke komme under 18. Den vil overleve mindre, men kommer
aldrig til at vokse/yde ordentligt senere. Så tommelfingeren siger midt Maj
tomat, først i Juni Agurk. Du kan lave jordvarme til Agurken med en
akvarievarmer i en kappilærkasse.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-04-05 21:37

On Mon, 11 Apr 2005 08:48:50 +0200, "Christian B. Andresen"

>Det er selvfølgelig rigtigt, men nogle gange kan man nu se sorten.

Jojo, men selv om du ved hvilken sort frøet er høstet fra, så er de
planter du får ud af det ikke nødvendigvis samme sort. Det skyldes at
mange tomatsorter (og andre planter) er såkaldte F:1-hybrider. De opstår
når man krydser to bestemte sorter med hinanden, men høster man frø af
en F:1-hybrid er afkommet ikke som moderplanten.
Det kan selvfølgelig være at afkommet ligger meget tæt på modersorten,
men det er der ikke rigtig nogen garanti for.

>De står vel inde nu indtil de kan komme ud i drivhuset ?

Ja, de står inde, eller, bør stå, for jeg har ikke fået lavet plads til
mine ny-såede tomater her inde endnu, så de står faktisk i drivhuset på
5 dag nu. Det spirer de ikke ret godt af, der er for koldt.
Men indendørs er pladsen jo ofte endnu mere begrænset end i drivhuset,
så at så direkte i potter er ikke altid muligt.

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 06-04-05 18:26

On Wed, 6 Apr 2005 18:46:34 +0200, "MVN" <o@o.o> wrote:

>jeg vil gerne have et drivhus med tomatplanter,agurker osv.
>
>er det for sent at så det nu ?

Nej gå du bare igang med at så. Jeg er også lidt sent ude med
tomaterne i år. De bliver sået i week-enden. Agurkerne venter jeg nok
lidt med endnu.

>er der et link til billige såkasser(minedrivhuse eller hvad de der i
>vindueskarmen hedder ?)

På følgende link er der en masse ideer til at lave det selv for en
meget billig penge
http://www.lav-det-selv.dk/viewtopic.php?t=6088&highlight=minidrivhus.

Venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : MVN

Dato : 06-04-05 20:37

> På følgende link er der en masse ideer til at lave det selv for en
> meget billig penge
> http://www.lav-det-selv.dk/viewtopic.php?t=6088&highlight=minidrivhus.

mange tak

MVN