Spænde med korrekt moment
Fra : Lars Knudsen

Dato : 06-04-05 07:43

Hejsa,

Jeg har ikke kunnet finde en fysik gruppe (?) så jeg prøver her hvor
jeg føler mig lidt hjemme

Jeg skal spænde en møtrik med et bestemt moment - cirka 1.5 kg*m - men
jeg har bare ikke en momentnøgle. Jeg har ikke kunnet finde
momentnøgler til under 1.000 kroner og da det er fire møtrikker det
drejer sig om, så syntes jeg nok det er lidt i overkanten. Møtrikken
sidder så man ikke kan bruge en topnøgle, der findes ellers billige
momentnøgler - den skal derimod have udforming som en svensknøgle.

Derfor forsøgte jeg at tænke lidt kreativt. Hvis jeg nu tager en
almindelig svensknøgle og den er 25 cm lang fra hvor den griber om
møtrikken til hullet i den anden ende af skaftet. Kan man så ikke bare
tage en fjedervægt som jeg alligevel har - og lave et 90 grader træk i
nøglen på 1 m/ 0,25 m * 1.5 kg*m = 6 kg og dermed opnå at møtrikken er
spændt med det ønskede moment???

Eller er jeg helt galt på min gamle gymnasiefysik??

** Lars

Fra : Preben Andersen

Dato : 06-04-05 08:04

"Lars Knudsen" <larsxyz@landligtabc.dk> wrote in message

[klip]

> [...]
> spændt med det ønskede moment???
>
> Eller er jeg helt galt på min gamle gymnasiefysik??

Umiddelbart vil jeg mene, det lyder rigtigt. Kraft*armens længde =
kraft*armens længde.

mvh
Preben

Fra : Calle.

Dato : 06-04-05 09:33

Lars Knudsen wrote:
> [...]
> sidder så man ikke kan bruge en topnøgle, der findes ellers billige
> momentnøgler - den skal derimod have udforming som en svensknøgle.

man kan få gaffenøglehoveder til at klikke på en alm. topnogle, hvilket du
også kan her.

Alternativt er at låne en på det lokale autoværksted / dækcenter
--
Calle.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 06-04-05 09:51

Hej,

On Wed, 6 Apr 2005 10:32:58 +0200, "Calle." <fake@fake.fake> wrote:

>man kan få gaffenøglehoveder til at klikke på en alm. topnogle, hvilket du
>også kan her.

Hmm.. Har du et link til sådan en? Jeg har ikke rigtigt kunne finde
noget... Og har nemlig super-nem adgang til en momentnøgle til
topnøgler...

** Lars

Fra : Calle.

Dato : 06-04-05 10:08

Lars Knudsen wrote:
> Hej,

> Hmm.. Har du et link til sådan en? Jeg har ikke rigtigt kunne finde
> noget... Og har nemlig super-nem adgang til en momentnøgle til
> topnøgler...

Ikke lige, men de er i alle de forskellige værktøjskataloger vi har på
jobbet.
du kan se en på billedet med momentnøglen her
http://www.stahlwille.de/pages_e/02_produkte/prod_drehm/default.php?pid=steprd&kbz=steprddrewer
--
Calle.

Fra : Armand

Dato : 06-04-05 22:07

Lars Knudsen wrote:
> [...]
> nøglen på ... 6 kg og dermed opnå ønskede moment???
> Eller er jeg helt galt på min gamle gymnasiefysik??

Ganske korrekt.
Tænk sig at du skulle ende med at få praktisk brug for din gamle
skolelærdom - Det var der nok ikke nogen der skulle have forsøgt at
bilde dig ind dengang!

--
Armand.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 07-04-05 07:36

Hey,

On Wed, 06 Apr 2005 23:07:24 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Ganske korrekt.
>Tænk sig at du skulle ende med at få praktisk brug for din gamle
>skolelærdom - Det var der nok ikke nogen der skulle have forsøgt at
>bilde dig ind dengang!

Hehe.. Det er helt fantastisk Og så kan jeg jo så glæde mig over
at jeg jo rent praktisk både fulgte med og forstod det nogenlunde,
ellers havde jeg nok ikke kunne huske det nu 12 år senere...

Nå, men så skal jeg more mig lidt med fjedervægt og sager i weekenden.

** Lars

Fra : Calle.

Dato : 07-04-05 10:17

Lars Knudsen wrote:
> Nå, men så skal jeg more mig lidt med fjedervægt og sager i weekenden.

husk så at trække vinkelret på nøglen
--
Calle.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-04-05 10:28

> [...]
> momentnøgler til under 1.000 kroner og da det er fire møtrikker det
> drejer sig om, så syntes jeg nok det er lidt i overkanten.

Hvad så her:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1735&n=10&KundeID=pXIIVRFT7K4UBmRnssXIB4gpmsUjc9U

Endda mere præcis en klikmodellerne.

> Møtrikken sidder så man ikke kan bruge en topnøgle, der findes ellers
billige
> momentnøgler - den skal derimod have udforming som en svensknøgle.

Så kan jeg bedre forstå det.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Armand

Dato : 08-04-05 19:36

Christian B. Andresen wrote:

> Hvad så her:
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1735&n=10&KundeID=pXIIVRFT7K4UBmRnssXIB4gpmsUjc9U
> Endda mere præcis en klikmodellerne.

Både og!

Klik-modellerne kan med tiden afvige fra det faktiske moment, men deres
force er så absolut at den klikker ensartet hvorved at opspændingen
bliver mere jævn, end hvad man vil kunne spænde "med det bare øje" :-|

--
Armand.

Fra : Rene Hansen

Dato : 09-04-05 07:22

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev:

> [...]
>force er så absolut at den klikker ensartet
>hvorved at opspændingen
>bliver mere jævn, end hvad man vil kunne spænde

Og her kommer saa en lille kommentar....
I det rederi jeg sejler for, har vi saakaldte Torque-Analyzers som
vi kalibrerer vores klik-momentnoegler en gang om aaret.
Kravet er plus/minus 4% af indstillet vaerdi.
Selv med min bedste fantasi kan jeg ikke se at en "Gaett-ometer-
stang" skulle vaere mere praecis.

Selvfoelgelig kraeves det at man ikke lige giver noglen et ekstra
lille noek efter at den har klikker "bare for at vaere sikker...."

Ren

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-04-05 07:51

"Rene Hansen" <spamjunkie@not.me> wrote in message

> [...]
> Kravet er plus/minus 4% af indstillet vaerdi.
> Selv med min bedste fantasi kan jeg ikke se at en "Gaett-ometer-

Hvor mange hjemmemekanikere kalibrerer deres momentnøgler ?

> Selvfoelgelig kraeves det at man ikke lige giver noglen et ekstra
> lille noek efter at den har klikker "bare for at vaere sikker...."

Det tror jeg mange gør.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Calle.

Dato : 11-04-05 18:35

Christian B. Andresen wrote:

> Det tror jeg mange gør.

Ja, hvilket helt eliminerer brugen af en momentnøgle ;-(
--
Calle.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-04-05 07:57

"Calle." <fake@fake.fake> wrote in message

> Ja, hvilket helt eliminerer brugen af en momentnøgle ;-(

Nemlig
Jeg spænder ikke mine hjul med en momentnøgle, jeg spænder dem godt til med
krydsnøglen.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 12-04-05 12:07

I news:425b7146$0$164$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk <Christian B.
Andresen> <nobody@domain.country> skrev:

> Nemlig
> Jeg spænder ikke mine hjul med en momentnøgle, jeg spænder dem godt
> til med krydsnøglen.

Det kræver så at krydsnøglen ligger i bagagerummet. Ved punktering har
man ikke store chancer med det medfølgende værktøj :(

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-04-05 12:09

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> wrote in message
> I news:425b7146$0$164$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk <Christian B.

> Det kræver så at krydsnøglen ligger i bagagerummet.

Netop, det gør det også.
> Ved punktering har man ikke store chancer med det medfølgende værktøj :(

Det har du så evig ret i

--
mvh / regards

Christian

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 12-04-05 12:04

I news:425a1e37$0$159$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk <Christian B.

> Det tror jeg mange gør.

Og hvad så? Den klikker jo bare igen.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-04-05 12:08

> I news:425a1e37$0$159$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk <Christian B.

> Og hvad så? Den klikker jo bare igen.

Men man kan så sagtens spænde mere end det indstillede moment, det er jo
ikke sådan at den stopper med at spænde.
Den indikerer bare at 10 Nm er nået når den klikker, du kan sagtens (meget
nemt pga. den lange nøgle) spænde bolten med 35 Nm.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 12-04-05 14:57

I news:425bac0c$0$168$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk <Christian B.
> [...]

> Den indikerer bare at 10 Nm er nået når den klikker, du kan sagtens
> (meget nemt pga. den lange nøgle) spænde bolten med 35 Nm.

Ok. Det afslører bare min store uvidenhed om momentnøgler. Jeg troede
den 'kammede over' ved det indstillede moment.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Calle.

Dato : 12-04-05 15:07

Carsten Finn Rasmussen wrote:
> I news:425bac0c$0$168$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk <Christian B.

> Ok. Det afslører bare min store uvidenhed om momentnøgler. Jeg troede
> den 'kammede over' ved det indstillede moment.
Nej, det gør den ikke
--
Calle.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 12-04-05 15:33

Hej,

On Tue, 12 Apr 2005 16:06:56 +0200, "Calle." <fake@fake.fake> wrote:

>Nej, det gør den ikke

Da jeg kiggede rundt efter "rigtige" momentnøgler faldt jeg faktisk
over nogen der "knækker" når den ønskede moment er opnået - så man
ikke kan spænde videre.

** Lars

Fra : Calle.

Dato : 12-04-05 19:28

Lars Knudsen wrote:
> Hej,

> Da jeg kiggede rundt efter "rigtige" momentnøgler faldt jeg faktisk
> over nogen der "knækker" når den ønskede moment er opnået - så man
> ikke kan spænde videre.

Ja, knækker, det gørt f.eks stahlwille, men det er kun et ganske kort
stykke, så men kan mærket det i håndtaget, bagefter kan du trække videre. Da
jeg er vedligeholder i en produktion, hvor *alt* spændes med moment, har jeg
set mange udgaver, men endnu ingen man ikke kan spænde videre med.
--
Calle.

Fra : Rene Hansen

Dato : 13-04-05 16:28

Calle. <fake@fake.fake> skrev:

> [...]
>stahlwille, men det er kun et ganske kort
>stykke, så men kan mærket det i
>håndtaget, bagefter kan du trække videre. Da

Nu gider jeg ikke lige at rende ned for at tjekke fabrikater, men
paa vores kabelskibe har vi en noegle som faktisk knaekker, og
dermed faar et knaek paa omkring 30 grader.OK, man kan stadig godt
give det beroemte lille ekstra noek, men man er ikke i tvivl om at
momentet er naaet!
Tilsvarende har vi en lille momentskruetraekker som rent
faktisk "kammer over" naar momentet er naaet, og derfor kam man
altsaa ikke spaende videre naar momentet er naaet.
Saa Calle, der er altsaa flere typer rundt omkring, og der er
helt sikkert sikkert flere end dem vi har faaet naevnt indtil
videre.
Det er ikke for at vaere bedrevidende eller for at pege fingre,
blot en lille tilfoejelse....

Ren

Fra : Calle.

Dato : 13-04-05 18:30

Rene Hansen wrote:
> [...]
> dermed faar et knaek paa omkring 30 grader.OK, man kan stadig godt
> give det beroemte lille ekstra noek, men man er ikke i tvivl om at

Nej, Man kan sagtens mærke det, men vi oplever i produktionen, at folk lige
vil være sikker, og giver den ekstra efter de har knækket de f.eks 30
grader.

> Tilsvarende har vi en lille momentskruetraekker som rent
> faktisk "kammer over" naar momentet er naaet, og derfor kam man
> altsaa ikke spaende videre naar momentet er naaet.

Jeps for skruetrækkere og luft/el-nøgler er det ofte lavet så de kammer
over. Men som sagt er jeg endnu ikke stødt på en alm. momentnøgle der gør
det.

> Saa Calle, der er altsaa flere typer rundt omkring, og der er
> helt sikkert sikkert flere end dem vi har faaet naevnt indtil
> videre.

Jeps, men som sagt kammer en alm. momentnøgle ikke over.

> Det er ikke for at vaere bedrevidende eller for at pege fingre,
> blot en lille tilfoejelse....

der var ingen tilføjelser ang. alm. momentnøgler, de 30 grader du nævner er
dem vi har omtalt, hvor man jo stadig kan trække videre, selvom man tydeligt
mærker klikket. Kan bare sige at vi ofte ser at folk trækker videre ;-( Ved
godt det er mangel på oplæring.

--
Calle.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 13-04-05 19:55

"Calle" == Calle <fake@fake.fake> writes:

> Jeps for skruetrækkere og luft/el-nøgler er det ofte lavet så de
> kammer over. Men som sagt er jeg endnu ikke stødt på en
> alm. momentnøgle der gør det.

I min tid i forsvaret havde vi nogle pænt store momentnøgler som vi
brugte til at PMV-bælter. De kammede pænt over når de kom over den
tilspændning de var indstillet til. Og selv med et skaft på 1,5 m er
det stadig tung at komme til det punkt med et moment omkring 350 Nm.

--
/Wegge
Min holdning til Usenet - <http://wiki.wegge.dk/Usenet>

Fra : Armand

Dato : 14-04-05 23:07

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> [...]
> tilspændning de var indstillet til. Og selv med et skaft på 1,5 m er
> det stadig tung at komme til det punkt med et moment omkring 350 Nm.

Hæ!
Og et 30graders knæk i den situation vil kunne udsætte en for en heftig
rygskade

--
Armand.

Fra : Calle.

Dato : 15-04-05 16:21

Armand wrote:

> Hæ!
> Og et 30graders knæk i den situation vil kunne udsætte en for en
> heftig rygskade

Ja og en bule i panden, når røret slipper nøglen ;-(
--
Calle.

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-05 20:22

Den Wed, 13 Apr 2005 19:29:53 +0200, "Calle." <fake@fake.fake> skrev:

> [...]
>mærker klikket. Kan bare sige at vi ofte ser at folk trækker videre ;-( Ved

Så glemmer de vel også at løsne fjederen i nøglen efter brug

--
Jens OZ2JP www.oz2jp.dk
Get forgiveness now -- tomorrow you may no longer feel guilty.

Fra : Calle.

Dato : 14-04-05 15:46

Jens Petersen wrote:

> Så glemmer de vel også at løsne fjederen i nøglen efter brug
Det kan man ikke i dem de har
--
Calle.

Fra : Calle.

Dato : 12-04-05 15:06

Carsten Finn Rasmussen wrote:
> I news:425a1e37$0$159$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk <Christian B.

> Og hvad så? Den klikker jo bare igen.
NEJ, problemet er at folk trækker videre efter klikket!
--
Calle.

Fra : anders majland

Dato : 14-04-05 08:04

> Hvor mange hjemmemekanikere kalibrerer deres momentnøgler ?

Nogen i det midtjyske der har adgang til en sådan ?

/A

Fra : Calle.

Dato : 14-04-05 15:53

anders majland wrote:

> Nogen i det midtjyske der har adgang til en sådan ?

en sådan hvad. Udstyr til at kalibrere med?
Jeps, men desværre i det sønderjyske. Vores værksted har 2 mand ansat kun
til kalibrering af måleværktøj i produktionen, samt laser opmåling af CNC
maskiner + der er en hel afd. kun med måleværktøj af alle arter.
Det er jo desværre ikke lige noget man sender med posten, fordi så er det da
ude af tur igen ;-(
Har I ikke et større maskinværksted i nærheden, hvor de har udstyret. Hvor i
jylland er det? Det kan jo være man kender nogle i området.

--
Calle.