Sidste frost-dato.
Fra : Hanne Bech-Jensen

Dato : 02-04-05 22:52

Hej Alle Så- og spire-eksperter.

Puha... hvor har vi travlt med såningen og ompotningen lige nu... og hvor er
det dejligt at være igang igen for alvor.

Jeg bærer bakkevis af ompottede småplanter ud i drivhuset hver dag (.. og
ja, jeg holder det frostfrit). Men i år har jeg for alvor fået overdrevet...
det måtte jo komme, når der bliver mere og mere år for år. Så jeg har
pladsproblemer ALLEREDE!

Så nu grubler og tænker jeg jo på hvordan jeg løser det.

Og så var det at jeg ville høre om nogen af Jer har holdt øje med hvornår
vores sidste frost-dato rent faktisk er. Den med Grundlovsdag holder jo ikke
rigtigt mere.
Jeg har kigget på DMI... og så vidt jeg forstår det har vi ikke haft frost i
maj overhovedet siden 1997. Kan det virkelig passe?
Jeg ved godt at der er lokale forhold osv at tage hensyn til... men hvis nu
man siger sådan lidt generelt.

Jeg håber at nogen af Jer kan hjælpe for ellers må jeg vist bygge første sal
på drivhuset...

Fortsat god have-weekend til alle,
Hanne i Glostrup

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-04-05 23:03

Hanne Bech-Jensen wrote:

> Jeg har kigget på DMI... og så vidt jeg forstår det har vi ikke haft
> frost i maj overhovedet siden 1997. Kan det virkelig passe?

Det er da muligt. Men det er kun 8 år siden. Det kan du ikke bruge som nogen
klippefast klimatisk garanti mod at vi nogensunde igen får noget i år.

Men generelt er nattefrost i maj ikke noget, vi får så til.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-04-05 23:46

> [...]
> klippefast klimatisk garanti mod at vi nogensunde igen får noget i år.
>
> Men generelt er nattefrost i maj ikke noget, vi får så til.

Men plejer man ikke at sige at frostsarte planter ikke skal ud før midt i
maj - sidst i maj?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-04-05 00:10

Preben Riis Sørensen wrote:

> Men plejer man ikke at sige at frostsarte planter ikke skal ud før
> midt i maj - sidst i maj?

Jo, netop fordi der specielt på skyfri nætter kan komme et stort
temperaturfald, selv om det ikke er varslet. Som jeg skrev: Der gives ingen
garanti mod nattefrost i maj.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-04-05 08:53

> Jeg har kigget på DMI... og så vidt jeg forstår det har vi ikke haft frost
> i maj overhovedet siden 1997. Kan det virkelig passe?

Nej. Sidste år havde vi nattefrost en uge ind i juni, så det var lidt træls.
Desuden er det ikke kun frost, men også temperaturer omkring 1-2 grader, der
kan ødelægger planter - du må i gang med at brygge et ekstra drivhus, eller
også smide de ringeste planter ud.

Mvh Maria

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 04-04-05 21:36

"Hanne Bech-Jensen" <solsort_dk12@34hotmail.com> skrev:

> Og så var det at jeg ville høre om nogen af Jer har holdt øje med
> hvornår vores sidste frost-dato rent faktisk er. Den med
> Grundlovsdag holder jo ikke rigtigt mere.

Der er mulighed for nattefrost alle årets måneder i Danmark så der er
ingen 100% garantier men fra midt i maj er der rimelig sikkerhed for at
der ikke kommer nattefrost.

--
Morten http://miljokemi.dk