9,5mm gipsplade?
Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 02-04-05 19:39

Hej NG

Jeg har lige forsøgt at pille nogle gamle klinker/fliser ned fra
væggene i vores køkken, men uden held - de underliggende gipsplader
gik sgu' i stykker Nå, men jeg har derfor besluttet at pille dem
ned (inkl. klinker/fliser) for så at sætte nogle nye op med
klinker/fliser og glasvæv. Det forholder sig sådan at disse gipsplader
tilsyneladende er 9,5mm tykke!? Det er vist ikke noget alm./standard
mål - eller hvad? Nu er mit problem at disse originale plader passer
præcist ind imellem vinduesrammerne/dørkarmene og de bagvedliggende
lægter, hvilket så betyder at jeg ikke bare kan benytte 13mm
gipsplader, da disse ikke vil kunne "skydes" ind i de "false" som er
omrking vinduesrammer/dørkarme.

Hmmm.. jeg er absolut nybegynder på dette område, så jeg sender hermed
et SOS ud i denne gruppe, da jeg regner med at nogen kan komme med et
godt råd til hvordan jeg skal få beklædt vores køkken igen

Jeg kan oplyse at der under de 9,5mm tykke gipsplader er en tynd
gennemsigtig plastik-dug (dampspær, går jeg ud fra) og under denne er
der trælægter med isolering imellem. Isoleringen er af ukendt type,
men det ligner en "grov" opslagstavle - mørkebrunligt, halvhårdt
materiale. Sikke en røverhistorie. Nå, men der er sikkert en eller
anden derude som forstår.

Jeg er langt fra sikker på at mine "fag-udtryk" er korrekte, så
irettesættelser er også velkomne :)

Mvh
Thomas
Nybagt husejer, med nu "nøgent" køkken.

Fra : Trekroner

Dato : 02-04-05 20:56

"Thomas Lykkeberg" <ask.me@nicely.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> klinker/fliser og glasvæv. Det forholder sig sådan at disse gipsplader
> tilsyneladende er 9,5mm tykke!? Det er vist ikke noget alm./standard

Gyproc laver en vindgips der er 9,5 mm. tyk/tynd:

http://www.gyproc.dk/gyproc/products.nsf/docsById/5FDC089856982072C2256DA20023BAF1?OpenDocument&m=mmmbmj

--
Michael

Fjern "FJERN" i mail-adr. ved svar
Brugt pigetøj sælges: www.sitecenter.dk/pigetoej
Brugt drengetøj sælges: www.sitecenter.dk/drengetoej

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 02-04-05 22:58

On Sat, 2 Apr 2005 21:55:41 +0200, "Trekroner"
<trekronerFJERN@newmail.dk> wrote:

>Gyproc laver en vindgips der er 9,5 mm. tyk/tynd:
>http://www.gyproc.dk/

Tak for svaret, men jeg er stadig lidt forvirret her... er det ok at
bruge gipsplader til udendørs brug indendørs? Jeg undrer mig også over
at der er blevet benyttet et så tyndt lag gips i "tidernes morgen"?

Mvh
Thomas

Fra : John Smith

Dato : 02-04-05 23:49

Thomas Lykkeberg wrote:

> Tak for svaret, men jeg er stadig lidt forvirret her... er det ok at
> bruge gipsplader til udendørs brug indendørs? Jeg undrer mig også over
> at der er blevet benyttet et så tyndt lag gips i "tidernes morgen"?

Det er nok uvist hvorfor der er sat en tynd plade op, normalt bruger man
de tynde plader til at lave buer og andre specielle ting med. Men der er
ikke noget galt i at de er brugt.
Det "isolering" du ser imellem lægterne, er sikkert selotexplade, hvis
det minder om det man bruger til opslagstavler... I så fald er det ikke
meget bevendt som isolering i forhold til glasuld eller rockwool. Derfor
vil jeg anbefale dig at udskifte pladen til isolering i så fald.
Det er under alle omstændigheder nødvendigt at du udskifter dampspærren
ved at skære nogle huller overalt i den gamle (eller fjerne den) og
opsætte ny. Det er fordi det er et must at den er helt (fuldstændigt)
tæt for at fungere som den skal.
Det er nok også en god ide at du får en vådrumsgibs istedet for den
"normale" type der ikke bør bruges i bad og køkken.
Hvis der ikke er plads til en den mere stabile 13mm gibsplade, vil jeg
anbefale dig at bruge en krydsfiner, evt. af typen "østen finer" (billig
god plade" eller tilsvarende. Det er helt ok når der skal fliser over.
Og vil danne et mere solidt grundlag for fliserne.

--
Mvh John Smith

PS: Prøv evt. at kikke på "Isover" eller "Rockwool" hjemmesiderne, der
er råd og vejledning af korrekt opbygning af vægge med isolering.
Ligeledes kan der findes noget på "Gyproc" hjemmesiden om gibs.

Fra : Bjørn S

Dato : 03-04-05 11:07

John Smith wrote:

> [...]
> Det er nok også en god ide at du får en vådrumsgibs istedet for den
> "normale" type der ikke bør bruges i bad og køkken.

Forudsat at køkkenet står "bart" uden skabe og denslags, kunne man jo
også overveje Danogips varme- eller isoler-plader, de er nemme at
montere, og har indebygget dampspærre. Kvadratmeterprisen er ca. den
samme som for alu-profiler, dampspærre, Rockwool og gipsplade, men meget
nemmere. Totoalt fylder de 43 mm.

Der står godt nok at de ikke er godkændt til badeværelse, men mon ikke
det holder til køkken ? forhør dig nu først om det hos nogen som har
styr på det, jeg har ikke

--
/Bjørn