plantejord
Fra : Jorgen

Dato : 29-03-05 17:40

hej igen

ang. plantejord til udendørs krukker,
der var i en udsendelse "rabatten" hvor
de fortalte om billig jord, jeg kan ikke
huske hvad det var for noget jord,
i stedet for så- prikke jord kunne man
bruge, var det jord til tomater eller hvad?
som skulle være billigere.
for jeg skal nok bruge meget.

ps. har noget grus som evt. kunne blandes i.
--
Jørgen
http://www.sitecenter.dk/bodholdt/

Fra : Inger Pedersen

Dato : 29-03-05 18:27

"Jorgen" <oz3jbp@privat.dkx> skrev i en meddelelse

> [...]
> huske hvad det var for noget jord,
> i stedet for så- prikke jord kunne man
> bruge, var det jord til tomater eller hvad?

Jeg har ikke set Rabatten - men:
Sidste år købte jeg store grønne sække med "voksemedium" til krukker og
drivhuse i Brugsen og aldrig har mine planter stået så flot (jeg brugte det
osse til mine indendørs potteplanter).
Det er grovere end almindelig pottemuld.
De er på tilbud lige nu i Kvickly til 2 sække for 80 - 90 kr. Det kan jeg
anbefale.

Hilsen Inger

Fra : Aase

Dato : 29-03-05 20:32

Hej.
Jeg har ikke set Rabatten, så jeg ved ikke hvad der blev anbefalet.
Jeg bruger indholdet fra plantesække til mine krukker. Lige nu kan man få 5
plantesække à 50 l for 40 kr i Bilka. De koster mere, hvis man køber mere
end 5 sække. Derfor fik jeg min mand med derud -så kunne vi købe 10 sække.
Altså 500 l for 80 kr.

Når du skriver "var det jord til tomater...." kunne jeg forestille mig, at
det netop er plantesække, som blev anbefalet.
Hilsen
Aase

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-03-05 22:01

On Tue, 29 Mar 2005 18:39:33 +0200, "Jorgen" <oz3jbp@privat.dkx> wrote:

> [...]
>huske hvad det var for noget jord,
>i stedet for så- prikke jord kunne man
>bruge, var det jord til tomater eller hvad?

Jeg så rent tilfældigt det klip, for hmmm... det er vel næsten et år
siden. Kan være de har haft den oppe igen.

Og jeg skal da med det samme lige sige at jeg syntes programmet er
tåbeligt. Der er andre ting i livet end at få så meget som muligt for så
lidt penge som muligt, se bare tråden her i gruppen om weber-grill'er.

Manden havde en billig og en dyr pose jord, vendte dem rundt og kunne i
varedeklarationen se at der var det samme i - spagnum, kalk, div.
gødning.

Men sådan en varedeklaration siger ikke noget om kvaliteten af den
spagnum der er brugt. Ved spagnum hænger pris og kvalitet nøje sammen.

Plantesække, som sælges utroligt billigt, de består af en mørk, meget
omsat spagnum. Den type spagnum er fin nok til tomater og deslige, som
kun skal gro deri i 4-5 måneder. Og som man selvfølgelig skal gøde
rimeligt meget for at få et fornuftigt udbytte.

Plantesække kan også være udmærkede til krukker, men kun hvis man
planter ting som ikke skal stå mere end højst en sæson. Og så skal man
huske at der skal gødes allerede efter få uger.

Langt bedre vil det være at bruge en fuldgødet spagnum, meget gerne med
tilsat ler (det er de fleste fuldgødede spagnumblandinger nu altid). I
Grønne Danmark-kæden hedder den 'Plantejord' og findes i en grøn pose.
Pindstrups hedder 'Planteskolejord'. Selv sværger jeg til 'Grøn
Stenrøgel', men den kan man næppe købe i detail-butikker nogen steder.
En fuldgødet spagnum er ikke blandt de billigste spagnumprodukter, men
de er de bedste.

Skal det bare være billigt og 'godt nok', så gå efter plantesækkene.

>ps. har noget grus som evt. kunne blandes i.

Det kan være en god ide, men det kommer helt an på hvad du skal bruge
det til.