skvalderkål
Fra : Jorgen

Dato : 27-03-05 18:30

hej

Jeg har skvalderkål i min baghave,
jeg orker ikke at luge og krave det op,
for der er meget, meget.
Kan man brænde "pochere" det væk,
jeg ved god at det måske vil tage hele sommeren
men kan det lade sig gøre?

--
Jørgen
http://www.sitecenter.dk/bodholdt/

Fra : .\(5750\)giller

Dato : 27-03-05 19:05

"Jorgen" <oz3jbp@privat.dkx> skrev i en meddelelse
> [...]
> for der er meget, meget.
> Kan man brænde "pochere" det væk,
> jeg ved god at det måske vil tage hele sommeren

spis dig ud af problemet, munkene indførte det som spise plante, bon
appetit
--
Hilsen Gilbert
( . ) ( . )

Fra : Aksel.pe

Dato : 27-03-05 19:45

..(5750)giller wrote:

> "Jorgen" <oz3jbp@privat.dkx> skrev i en meddelelse

Det kan måske lade sig gøre, men så skal du nok brænde 1 gang hver 14.
dag gennem hele sommeren.
Min have var meget fyldt med skvalderkål, da vi overtog den.
Vi gik på med en god havekultivator, høvlede det hele igennem og
opsamlede de oprevne stængler. Dette blev gjort ca hver 4. uge, og året
efter var problemet under kontrol. Det er et stykke på ca. 1000
kvadratmeter, men ganske vist med let jord. På lerjord vil det letteste
sikkert være round up.
Venlig hilsen
Aksel

Fra : edob

Dato : 27-03-05 20:08

Du kan ikke "grille" dig ud af problemet. Enten skal det graves op - ellers
hedder det Round Up, selv i ganske små mængder tager det livet af
skvalderkål. Du kan sprøjte meget selektivt på bladene.

Venlig hilsen, Frank

Fra : Jorgen

Dato : 27-03-05 20:20

Tak for svarene.

problemet med Round Up, er at jeg har en hund som
også kan lig at være i haven.

jeg må nok i gang med lugejernet, desværre

Jørgen

Fra : John Smith

Dato : 28-03-05 16:51

Jorgen wrote:
> Tak for svarene.
>
> problemet med Round Up, er at jeg har en hund som
> også kan lig at være i haven.
>
> jeg må nok i gang med lugejernet, desværre

Roundup er ikke særligt giftigt undtagen for drægtige pattedyr og efter
det har siddet en dag i solskin er det "brændt af" af solen. Problemerne
med Roundup i grundvandet kommer af at folk er uheldige og får sprøjtet
kort tid inden rengvejr, da Roundup nedbrydes i lyset. Regner det af går
det uhindret ned i jorden.
Så med mindre at du, din hund eller særligt hest er drægtig, er der ikke
stor risiko ved at benytte det. Man sprøjter svjv. ærter og andre
afgrøder for at "slukke" for dem så de modner ensartet. Ærterne er til
foderbrug.

Efter du har sprøjtet første gang, vil skvadderkålen være kraftigt
reduceret og du kan med fordel bruge en pensel og bare give de blade der
titter frem.

Pensling kan også med fordel benyttes i plænen på mælkebytter ol. hvor
man kan udvælge de enklte planter man vil af med.
Husk at Roundup virker bedst på planter der er i kraftig vækst. Så det
er nu og en måned frem at det virkeligt batter at bruge det.

John Smith

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-03-05 18:55

On Mon, 28 Mar 2005 17:51:15 +0200, John Smith <zigge@NOGOODprivat.dk>
wrote:

>Roundup er ikke særligt giftigt undtagen for drægtige pattedyr og efter

Kan du henvise til noget ang. denne giftighed for drægtige pattedyr?
(Det har jeg aldrig hørt før nemlig ..)

> [...]
>med Roundup i grundvandet kommer af at folk er uheldige og får sprøjtet
>kort tid inden rengvejr, da Roundup nedbrydes i lyset. Regner det af går

Det er ikke lyset som nedbryder glyphosat (roundup), det er bakterier i
jorden.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-03-05 21:20

"John Smith" <zigge@NOGOODprivat.dk> skrev
> Pensling (med Roundup, red.) kan også med fordel benyttes i plænen på
mælkebytter ol. hvor
> man kan udvælge de enklte planter man vil af med.

Mælkebøtter lader sig ikke ihjelslå med normal blanding, gør du det stærkere
giver det en plet svedet græs, uanset at det kun er malet på bladene af
mælkebøtten.

> Husk at Roundup virker bedst på planter der er i kraftig vækst. Så det
> er nu og en måned frem at det virkeligt batter at bruge det.

Det virker helt hen i efteråret.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Carsten Holck

Dato : 28-03-05 22:31

John Smith said the following on 28-03-2005 17:51:

> [...]
> Husk at Roundup virker bedst på planter der er i kraftig vækst. Så det
> er nu og en måned frem at det virkeligt batter at bruge det.

Round-up er systemisk, dvs at den transporteres rundt i planten, så
kunsten er at dosere så meget at hele planten dør, men ikke så meget at
den dør inden giften er transporteret helt rundt. Derfor er det vigtigt
at man ikke graver/hakker/fræser først, for så er planten splittet i
mange selvstændige planter, der skal have hver sin "dosis". Hvis man
ikke har rørt den, er det kun få planter (muligvis kun en) der skal have
en dosis, og så skal der ikke ret meget til.

/carsten

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-03-05 23:18

"Carsten Holck" <carsten@holck.invalid> skrev
> [...]
> ikke har rørt den, er det kun få planter (muligvis kun en) der skal have
> en dosis, og så skal der ikke ret meget til.

Forudsat at det er en enkimet plante. Tokimede er det egentlig ikke
tiltænkt, og virkningen er forskellig/tvivlsom/ikke-virkende med mindre man
bruger fra stærke, op til helt urimelige koncentrationer.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-03-05 20:15

On Sun, 27 Mar 2005 19:30:15 +0200, "Jorgen" <oz3jbp@privat.dkx> wrote:

> [...]
>for der er meget, meget.
>Kan man brænde "pochere" det væk,
>jeg ved god at det måske vil tage hele sommeren

I princippet kan det godt, i praksis skal du nok være heldig og ekstemt
arbejdsom hvis det skla lykkes.

Fra : jan nissen

Dato : 27-03-05 20:18

wrote:

> [...]
>for der er meget, meget.
>Kan man brænde "pochere" det væk,
>jeg ved god at det måske vil tage hele sommeren

Læg sort plastik ud over området i en 4-5 måneder, grav og kultiver
derefter området godt igennem så er du ude over dine problemer med
skvalderkålene.

Mvh Jan

Fra : Jorgen

Dato : 27-03-05 20:38

"jan nissen" <nissen@home2.gvdnet.invalid> wrote in message

> Læg sort plastik ud over området i en 4-5 måneder, grav og kultiver
> derefter området godt igennem så er du ude over dine problemer med
> skvalderkålene.
>
> Mvh Jan

Nu ved jeg det ikke, men er det ikke noget med at der er rødderne
som skal hel væk, for hvis man skære er rod over bliver det
hurtig til 2 planter.
derfor tænke jeg først på at brænde dem, som også rødderne bliv
beskadige.

Jørgen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-03-05 20:41

"jan nissen" <nissen@home2.gvdnet.invalid> skrev > Læg sort plastik ud over
området i en 4-5 måneder, grav og kultiver
> derefter området godt igennem så er du ude over dine problemer med
> skvalderkålene.

Ikke hvis der er frø i jorden. (Kender ikke til om Skvalderk. danner frø).
Men ellers er reglen 1 års ukrudt = 7 års lugning.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Anette

Dato : 27-03-05 21:08

Jorgen wrote:
> Kan man brænde "pochere" det væk,

Hej Jørgen

For nu bare at tage modet helt fra dig ( undskyld) En lille beretning
for hvordan vi gør det.
Vi overtog for 8 år siden en gammel have. 3500m2 der faktisk bestod kun af
meterhøje brændenælder og store områder med velnærende skvalderkål.
Brændenælderne har vi gravet os af med, sigtet næsten hver en kvadratmeter,
fjernet kilometervis af gule rødder manuelt.
Men de sa.... skvalderkål, de er der stadig. lige så snart vi har fået bugt
med dem et sted, så mylder de frem et andet. Round up - hjælper ikke en dyt.
Der er nogle få der får gule blade, men der står et hold afløsere parat
allerede ugen efter
Ukrudtsbrænderen har været forsøgt flere gange, de færreste planter dør og
afløserne kommer i løbet af få dage.
Overdækning med sort plast, hjalp på mindre områder. Når man fjerner
plasticen er rødderne nemme at se og fjerne manuelt, grave igennem med greb,
fjerne flere rødder og plast på igen. - og efter et par somre med den
behandling er bedet brugbart. Et par ture med havefræseren og lidt
håndlugning holder skvalderkålen nede i et acceptabelt niveau i bedene.
Vi kæmper stadig med skvalderkålen om overherredømmet i det meste af haven -
så velkommen i klubben

/ Anette

Fra : Armand

Dato : 27-03-05 22:17

Anette wrote:

> Ukrudtsbrænderen har været forsøgt flere gange, de færreste planter dør og
> afløserne kommer i løbet af få dage.

Fidusen ved gasbrænderen er først at få bund i sagerne, og derefter
svide de friske spirer jævnligt, hvilket vil ende med at få roden til at
visne!!

> [...]
> fjerne flere rødder og plast på igen. - og efter et par somre med den

Fidusen med overdækning er den samme som gasbrændingen: Lad det kun lige
få lov til at spire, og kvæl så det grønne ved at holde lyset væk i uger
+ gentag!

--
Armand.

Fra : Lars K.

Dato : 27-03-05 21:11

> [...]
> for der er meget, meget.
> Kan man brænde "pochere" det væk,
> jeg ved god at det måske vil tage hele sommeren

Det kan også stessses væk hvis du har mulighed for det, så slå det sammen
med græsset, og hvis du kikker dig lidt omkring, vil du ligge mærke til at
du aldrig ser skvalderkål, hvor der er græs der bliver slået med jævne
mellemrum.

Fra : Sven

Dato : 27-03-05 22:06

> [...]
> med græsset, og hvis du kikker dig lidt omkring, vil du ligge mærke til at
> du aldrig ser skvalderkål, hvor der er græs der bliver slået med jævne

Hmm, det har jeg nu, dog har det "kun" bredt sig ca 3 meter ind i plænen,
men det er helt sikkert, at det er der hver gang jeg slår græs (ca 2 gange
om ugen forår/sommer).

Sven

Fra : Lars K.

Dato : 28-03-05 13:26

"Sven" <chanelle4_nospam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> men det er helt sikkert, at det er der hver gang jeg slår græs (ca 2 gange

Så slår du det ikke ofte nok, selv om at du skriver 2 gange pr. uge, for det
er sikkert og vist at det kan stresses.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-03-05 19:36

> Hmm, det har jeg nu, dog har det "kun" bredt sig ca 3 meter ind i plænen,
> men det er helt sikkert, at det er der hver gang jeg slår græs (ca 2 gange
> om ugen forår/sommer).

Niks, ikke ved 2 gange om ugen. Vi slår kun om fredagen (en mindre plæne på
3000 kvm), og der kommer ingen skvalderkål.

Mvh Maria

Fra : Sven

Dato : 30-03-05 05:33

> Niks, ikke ved 2 gange om ugen. Vi slår kun om fredagen (en mindre plæne
> på 3000 kvm), og der kommer ingen skvalderkål.
>
> Mvh Maria

Det er da muligt, Maria, men det gør der altså her, og det har der gjort i
de ca 15 år vi har boet i huset.

Sven

Fra : Sven

Dato : 27-03-05 22:11

> [...]
> for der er meget, meget.
> Kan man brænde "pochere" det væk,
> jeg ved god at det måske vil tage hele sommeren

Eneste råd jeg kender er napalm. Div. lovlige ukrudtsmidler hjælper ikke.
Jeg har prøvet RoundUp, og der hvor jeg sprøjter bliver bladene også gule,
men efter ganske kort tid er der fine nye skud rundt omkring de visne gule
blade
Jeg forsøgte med noget ufortyndet "etellerandet" på et lille område i haven.
Jeg fik det fra en bonde, som bruger det til at sprøjte marker med i
fortyndet udgave. Det virkede tilsyneladende. Lidt for godt. Ikke engang en
mælkebøtte vil nu gro der, så det er heller ikke løsningen. Det er vist
heller ikke lovligt at bruge sådan noget.

Jeg har hørt et gammelt rygte fra Falster om, at bjørneklo kan få has på
skvalderkål, men vil du hellere have haven fuld af bjørneklo?

Sven

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-03-05 23:46

> [...]
> mælkebøtte vil nu gro der, så det er heller ikke løsningen. Det er vist
> heller ikke lovligt at bruge sådan noget.

Skvalderkål kan også fjernes med Jern! Helt præcist Luge-Jern. Bare det får
nok af det og tit nok
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-03-05 08:54

On Sun, 27 Mar 2005 23:11:21 +0200, "Sven"
<chanelle4_nospam@hotmail.com> wrote:

>Jeg har hørt et gammelt rygte fra Falster om, at bjørneklo kan få has på
>skvalderkål, men vil du hellere have haven fuld af bjørneklo?

Bjørneklo er betydelig større end skvalderkål, så hvis det hele gror til
i bjørneklo vil kålen næppe kunne trives under dem. Så rygtet lyder fint
nok

Bjørneklo er til gengæld overkommelig at grave op, efter hvad jeg har
hørt. Det var vist i det tidlige forår man ret nemt kunne fjerne dem ved
at grave et enkelt spadestik ned i dens hovedskud.

Meeen ... det er jo lidt pest eller kolera

Fra : Holst

Dato : 28-03-05 09:08

Mads Lie Jensen wrote:

> Bjørneklo er til gengæld overkommelig at grave op, efter hvad jeg har
> hørt. Det var vist i det tidlige forår man ret nemt kunne fjerne dem ved
> at grave et enkelt spadestik ned i dens hovedskud.

Ellers kan man vel få kommunen til at komme og fjerne bjørnekloen. Det
gør de ikke med skvalderkålen.

> Meeen ... det er jo lidt pest eller kolera

Tjah ... pest eller lækker mad, måske nærmere :)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-03-05 12:02

On Mon, 28 Mar 2005 10:07:36 +0200, Holst <newsmar05@shelter.dk> wrote:

>Ellers kan man vel få kommunen til at komme og fjerne bjørnekloen. Det
>gør de ikke med skvalderkålen.

Nåja, der var jo noget der

>Tjah ... pest eller lækker mad, måske nærmere :)

Jamen så lad os da få nogle opskrifter på bordet
(Vi har ingen skvalderkål, men på marken udenfor os (en byggegrund) er
der vist et par kolonier)

Fra : Carl Larsen

Dato : 28-03-05 05:18

I skygge vokser skvadderkål ikke så godt, så du kan måske
benytte dette i sin videre færd.
For et par år siden plantede jeg en bunke krybende efeu på
en 50m2 ved et skel. Efter at have luget skvadderkålen væk
i et par år, så dækkes arealet nu af efeu, som skygger over
hele bunden og skvadderkål problemet er her væk.
Også efeu breder sig kraftigt, men jeg synes dog at det er
kønnere end skvadderkål.
Måske kan man få andre planter som kan klare sig i kampen
om solen og dermed nedkæmpe skvadderkålen på en
naturligvenlig måde?

--
Hilsen Carl

Fra : Carl Larsen

Dato : 28-03-05 05:22

I øvrigt har jeg plantet rhodendroner samme sted. Med efeu
i bunden er vedligeholdelsen minimal og i mit tilfælde ser det
helt pænt ud (synes jeg selv)

--
Hilsen Carl

Fra : T.K

Dato : 28-03-05 10:12

Hvis det var mine skvalderkål der skullle fjernes var jeg ikke en millimeter
i tvivl. Byg et bettte hønsehus og sæt tråd omkring området der skal ryddes
og ind med nogle dejlige kaglende høns. På bare én sæson har de udryddet alt
hvad der ligner skvalderkål. Når hønsene har "gjort deres arbejde" kan du
vælge enten ikke længere at være producent af egne æg (hvilket er svært, når
først man har prøvet det) eller du kan finde et måske bedre egnet sted i din
have til de dejlige fjerkræ. Tro mig høns er virkelig effektive til sådan en
form for ukrudtsbekæmpelse. Når først de har ædt sig gennem alt det de orker
og ellers trampet alt andet ned, vil de være der som en høg, så snart der
dukker en ny spire frem, derved stesses rødderne simpelthen ihjel.

Fra : Lars Clement

Dato : 28-03-05 10:30

Hønseløsningen lyder suveræn. ( har selv 5 )
Dog vil jeg gerne på pege at skvalderkålshakning er en udpræget social
oplevelse: Hver lørdag tager jeg min hakke, stiller mig ud til hækken og
stirrer fortvivlet på mit skvalderkål. Efter ca. 3 minutter kommer min nabo
med en pils, hvorefter vi i ca 15 min. diskuterer hvordan man fjerner
skvalderkål.
Variant: hvis naboen kommer først er det mig der gir øl.
- Nej, min skvalderkål forsvinder ganske vist ikke, men det er hyggeligt at
være i haven

Lars Clement

Der sættes " Lars. " foran
Clement@c.dk

Fra : Jorgen

Dato : 28-03-05 11:30

Tak for hjælpen alle sammen,

Jeg vil nu slibe min lugejern, købe et par ruller affald sække, og 1-2 kasser
øl,
og så er det bare at komme i gang. ps. hvis naboen kommer forbi

fortsat god dag

Fra : Inger Pedersen

Dato : 28-03-05 14:03

"Lars Clement" <clement@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse

> - Nej, min skvalderkål forsvinder ganske vist ikke, men det er hyggeligt
> at være i haven

Suverænt!
Og det er vel til syvende og sidst det, det handler om: Giv mig styrke til
at ændre det, jeg kan - giv mig tålmodighed til at leve med det, jeg ikke
kan ændre - og giv mig visdom til at skelne, hvad der er hvad

Hilsen Inger

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 30-03-05 10:27

I news:4247ce89$0$23064$edfadb0f@dread15.news.tele.dk <Lars Clement>
<clement@post9.tele.dk> skrev:

> [...]
> Variant: hvis naboen kommer først er det mig der gir øl.
> - Nej, min skvalderkål forsvinder ganske vist ikke, men det er

Det virker ikke :(
Nu har jeg i to dage stået og nedstirret vores fælles spirende
skvalderkål med et lugejern under armen..
Ingen nabo. Ingen øl :(

Hvad er din hemmelighed? Virker det kun om lørdagen?
Jeg har selvfølgelig sikret mig at naboen er hjemme.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Inger Pedersen

Dato : 30-03-05 13:49

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ingen nabo. Ingen øl :(
>
> Hvad er din hemmelighed? Virker det kun om lørdagen?
> Jeg har selvfølgelig sikret mig at naboen er hjemme.

Du skal vælge dine naboer med omhu.
Men måske skal han bare trænes: Hold øje med, hvornår HAN står udenfor i
samme situation og vis ham så, hvordan det skal gøres - du ved, den der med
eksemplets magt

Hilsen Inger

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 30-03-05 14:35

I news:424aa01f$0$43993$14726298@news.sunsite.dk <Inger Pedersen>
<inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev:

> Du skal vælge dine naboer med omhu.

Det _har_ jeg gjort. Jeg har verdens bedste nabo(er) :)

> Men måske skal han bare trænes:

Det er nok der hunden ligger begravet.
Hvis jeg kigger intensivt på min bil, går der ikke længe før min nabo
dukker op.
Hvis jeg kigger intensivt på mit æbletræ, dukker nabokonen op.
Men med skvalderkålen sker der ingenting :(

Måske skal de , som du siger, trænes og lære at følge med i denne gruppe
:)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-03-05 17:38

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev
> Hvis jeg kigger intensivt på mit æbletræ, dukker nabokonen op.
> Men med skvalderkålen sker der ingenting :(

Jo, hvis du står længe nok, kommer Kommunen!

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 30-03-05 22:29

I news:424ad5f5$0$23077$edfadb0f@dread15.news.tele.dk <Preben Riis
Sørensen> <preben@esenet.dk> skrev:

> Jo, hvis du står længe nok, kommer Kommunen!

For at ansætte mig?

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-03-05 22:45