røg og lugt gener fra naboens pillefyr
Fra : sanse

Dato : 27-03-05 13:31

købte drømmehuset ..flyttede ud af byen men opdagede forsent slangen i
paradiset i form af naboens pille/brændefyr .Vi bor på en skråning med
naboen ca. 3 m under os ,vi har pragtfuld skov udsigt men ,også udsigt til
naboens skorsten som vi kigger ned på ,vor terasse ligger lige ved og er
ikke til at bruge ved den forkerte vind retning , røg og sur lugt
forpester
vor liv her ,desværre ingen vaske tøj ude - ingen åbne vinduer på visse
dage
...kan det være lovligt at at ha sådanne et fyr ... er der ingen miljø
lovgivning der beskytter naboer for denne forurening hvem ved noget ???
Alle
svar modtages med mange tak. Det skal lige siges at både vores og naboens
hus har sommerhus status

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 27-03-05 14:07

I news:fIx1e.107663$Vf.4110184@news000.worldonline.dk <sanse>
<Sanne4u@get2net.dk> skrev:

> købte drømmehuset ..flyttede ud af byen men opdagede forsent slangen i
> paradiset i form af naboens pille/brændefyr .

Velkommen på 'landet', hvor man kan lugte andet end bilos og den lokale
pizzabar ;)

Hvis ikke naboen benytter ulovligt brændsel (imprægneret, malet) har du
ikke meget at komme efter.

Glæd dig i stedet over at naboen ikke benytter sit brændefyr i
sommerperioden, hvor det er tid til at benytte terrassen :)

Brug din energi på at nyde din dejlige udsigt og at lære de nye lugte
der følger med din nye bolig at kende.

Det er ikke nogen god ide som tilflytter at begynde at 'jagte' naboerne
med lovgivning.
Hvis i stadig har et problem, så inviter naboen ind på terassen til
rødvin/kolde bajere, når problemet er udtalt. Det er utroligt hvad man
kan løse over 'en lille en' ;)
Tro mig: En nabostrid har i ingen glæde af ;)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Inger Pedersen

Dato : 27-03-05 15:38

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan løse over 'en lille en' ;)
> Tro mig: En nabostrid har i ingen glæde af ;)

Enig.
Sådan klarer man den, når man er på landet.

Hilsen Inger

Fra : sanse

Dato : 27-03-05 15:46

tak for jeres svar men vi bor altså ikke på landet men i et sommehus
kvarter
lidt uden for århus

Fra : ...

Dato : 27-03-05 16:04

Hvis naboens træpillebrænder ( fastbrændselfyr ) er godkendt af
skorstensfejeren, er der nok ikke ummidebart meget at stille op.
Men prøv at snakke med naboen, måske kan i finde en løsning, f.eks. en
højere skorsten, hvis det er muligt.

Jeg er ikke helt enig i "vi kom først, nabo" tyraniet.
En nabo som uforbeholdent oser, eller på anden måde generer, skal vel også
indrette sig.

Fra : Holst

Dato : 27-03-05 16:22

.... wrote:

> Jeg er ikke helt enig i "vi kom først, nabo" tyraniet.
> En nabo som uforbeholdent oser, eller på anden måde generer, skal vel også
> indrette sig.

Det er der vel som sådan heller ingen, der har sagt. Blot, at man næppe
når så langt ved at vifte med lovparagraffer og lignende.

Tråden er i øvrigt også over i dk.videnskab.jura, men der er der ikke
blevet sagt meget endnu, ud over at jeg også forslog en højere skorsten.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 27-03-05 16:11

.... wrote:

> [...]
>
> Jeg er ikke helt enig i "vi kom først, nabo" tyraniet.
> En nabo som uforbeholdent oser, eller på anden måde generer, skal vel også

Jeg er helt enig i dine kommentarer.

Men iøvrigt:
Det er normalt at man svarer under det man kommenterer.
Og klipper overflødig tekst væk.

Ofte skriver man også sit navn.
Ihvertfald hvis man vil stå ved det man skriver.

Mvh. Jørgen

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 27-03-05 16:21

I news:BGz1e.107677$Vf.4112295@news000.worldonline.dk <sanse>
<Sanne4u@get2net.dk> skrev:

> tak for jeres svar men vi bor altså ikke på landet men i et sommehus
> kvarter
> lidt uden for århus

Det ændrer ikke spor på teknikken/fornuften. Nyd jeres hus og jeres
naboer.
'Bymanerer', (uden at der nødvendigvis ligger noget negativt i det),
holder ikke længe, når man har lys og luft omkring sig. Snak med jeres
naboer, vær imødekommende og find en mindelig/fælles løsning. Det er det
eneste der holder i længden. I en opgang kan man leve uden at
kende/kunne lide naboerne. Den går ikke når man har fælles hegn, fælles
vej og fælles udsigt. Et godt naboskab er guld værd, værn om det :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Anette

Dato : 27-03-05 21:17

Inger Pedersen wrote:
> Sådan klarer man den, når man er på landet.

Også enig og det gælder vist ikke bare på landet
Det kunne også være naboen bare skal købe nogle andre træpiller til sit fyr.
Vi har pillefyr. Den første ladning pille vi købte lugtede og røg meget,
næste hold ( købt hos Jama trading i Esbjerg www.jamatrading.dk gik det
straks meget bedre. Røg og lugtgener er næsten helt væk

Ligeså hvis det er brænde, så kan det være et spørgsmål om kvalitet hvor
voldsom en røgudvikling og lugt der er.
Så snup en god snak med naboen

/ Anette

Fra : Armand

Dato : 27-03-05 22:19

Anette wrote:

> [...]
> straks meget bedre. Røg og lugtgener er næsten helt væk
> Ligeså hvis det er brænde, så kan det være et spørgsmål om kvalitet hvor

Kan det ikke også ligge i uren forbrænding á fyret er skruet temmeligt
meget ned for lufttilførsel i misforstået spareiver??

--
Armand.

Fra : Christian

Dato : 27-03-05 16:14

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> wrote in message
> [...]
> pizzabar ;)
>
> Hvis ikke naboen benytter ulovligt brændsel (imprægneret, malet) har du

du kan sagtens klage til kommunen,-eller bringe det for en domstol.

http://danmark.dk/portal/page?_pageid=34,328530&_dad=portal&_schema=PORTAL

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 27-03-05 16:31

I news:4246cdb5$0$291$edfadb0f@dread11.news.tele.dk <Christian>
<askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> skrev:

> du kan sagtens klage til kommunen,-eller bringe det for en domstol.

Ja da, og hvad får man ud af det?
Måske lidt medhold i den aktuelle sag, men helt sikkert en sur nabo og
nogle fjender i området. Tro mig, sure naboer er meget værre end en
smule brænderøg. Sund fornuft og en god snak er det der holder i
længden.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Christian

Dato : 27-03-05 17:50

> [...]
> nogle fjender i området. Tro mig, sure naboer er meget værre end en
> smule brænderøg. Sund fornuft og en god snak er det der holder i

det er rigtigt, jeg har selv brændeovn, men ingen klager,fyrer også kun med
briketter hele vinteren,-det er nemt og lugter ikke så dårligt som mere vådt
brænde.

Fra : Benny Andersen

Dato : 27-03-05 19:17

On Sun, 27 Mar 2005 14:31:04 +0200, "sanse" <Sanne4u@get2net.dk>
wrote:

Klip]
Udover mindelige aftaler er det rart at kende lovgrundlag:

Bygningsreglement
for småhuse
Udfærdiget i medfør af §§ 3, 5 og 16, stk 3-4
i byggeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 452 af 24 juni 1998.

(8.4.4) Hvis et fyringsanlæg medfører
væsentlige røgluftgener for omgivels
e rn e, giver miljøbesky t t e l s e s l ove n
kommunalbestyrelsen mulighed for at
kræve, at ildsteder og skorstene eller
fyringen ændres, så generne ophører.
Hvis ulemperne ikke kan afhjælpes,
kan kommunalbestyrelsen for byde
anvendelse af anlægget.

10.3.3 Sommerhuse skal holdes mindst 5,0 m fra skel
mod nabo eller sti. Denne afstand gælder også for
udestuer, karnapper, verandaer, svømmebassiner,
skorstene, havepejse m.v. samt opholdsarealer i
det fri, som hæves mere end 0,3 m over det naturlige
terræn.
Afstanden gælder ikke for bygningsdele under
terræn som kælder, trapper, nedgravet tank, ledninger
og lignende.

Fra : John T.

Dato : 28-03-05 07:15

> [...]
> Alle
> svar modtages med mange tak. Det skal lige siges at både vores og naboens

Der er noget der hedder en "Røgvender"
Den monteres på skorstenen og skulle fordele røgen så der ikke er så stor
gene.
Jeg søgte i Google og fandt dette:
http://www.rogvender.dk/
Mvh. John

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-03-05 10:42

John T. wrote:

> Der er noget der hedder en "Røgvender"
> Den monteres på skorstenen og skulle fordele røgen så der ikke er så
> stor gene.
> Jeg søgte i Google og fandt dette:
> http://www.rogvender.dk/

Jeg tror ikke den hjælper på omgivelsernes problemer. Trods sit navn kan
den ikke vende røgens retning i forhold til vindretningen, men
forhindrer blot vindnedslag i skorstenen. Sådanne indretninger var meget
almindelige på byens skorstene da jeg var barn.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : John T.

Dato : 28-03-05 07:23

Vedr. Røgvender:
Glemte lige at sige til dig, tryk på "produktinfo" i venstre side,
så får du en fyldesgørende forklaring.
Hvis du kan overbevise din nabo om sådan en, er det måske løsningen,
Print siderne ud og vis naboen den, (ta en pils med
John

Fra : Henning Fuglsang Sør~

Dato : 28-03-05 09:32

"John T." <kispus@despammed.com> wrote in message
> [...]
> Hvis du kan overbevise din nabo om sådan en, er det måske løsningen,
> Print siderne ud og vis naboen den, (ta en pils med

Måske vil det være en god ide at lige konferere med skorstensfejeren hvad
han siger til at montere sådan en sag på skorstenen. Der vil sikkert ikke
være problemer, men det vil jo være lidt træls at købe den hjem for bagefter
at skulle skændes med skorstensfejeren.

Mvh

Henning

Fra : John T.

Dato : 28-03-05 10:04

> [...]
> han siger til at montere sådan en sag på skorstenen. Der vil sikkert ikke
> være problemer, men det vil jo være lidt træls at købe den hjem for

Helt enig, jeg nævnte det for én af svendene, mester var på ferie,
svenden havde aldrig hørt om sådan en røgvender,
og jeg har ikke spurgt mester, havde egentlig glemt alt om det.
Kom i tanke om det da jeg læste tråden.
Men igen,
en kop øl gør underværker, også hos en skorstensfejer.
John

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-03-05 19:48

> ..kan det være lovligt at at ha sådanne et fyr ... er der ingen miljø
> lovgivning der beskytter naboer for denne forurening hvem ved noget ???

Et lovligt opstillet pillefyr eller brændeovn vil naturligvis give noget
røg, også så vasketøjet lugter af det det, men det gør det ikke ulovligt.
Bruger naboen brænde, der er malet/lakkeret eller trykket, så er det en
anden sag.
Prøv at høre naboen om der er noget galt med hans piller denne gang? Sådan
over hækken og med en stille pils i nærheden.

> Alle
> svar modtages med mange tak. Det skal lige siges at både vores og naboens
> hus har sommerhus status

Det gør ingen forskel. Anlægget skal godkendes, og det gør skorstensfejeren,
ligesom det er skorstensfejeren der foretager det/de årlige tilsyn.

Mvh Maria