Alternativ til giftige jernbanesveller:
Fra : Ukendt

Dato : 26-03-05 18:30

Hej med jer,

Til opbygning af en støttemur eller måske nærmere forskellige platuer (sådan
staves det vist ikke) vil jeg høre jeres mening om hvad man kan benytte til
dette?

Det drejer sig om en niveauforskel på mellem 80 og 50 cm hvor vi ønsker at
ændre en lille skråning til en opbygning i trin.

Det skal IKKE være sten!

MVH

Bo

Fra : Rene Hansen

Dato : 26-03-05 18:45

Bo <ejsmbprivat.dk> (a) skrev:
> [...]
>måske nærmere forskellige platuer (sådan
>staves det vist ikke) vil jeg høre
>jeres mening om hvad man kan benytte til

Egetrae, dyrt som bare UH... men det holder!
Sibirsk laerk, maaske?
Jeg ved faktisk ikke hvor velegnet det er til Jeres brug, men det
kunne vel undersoeges, og det er helt sikkert ikke ligesaa dyrt
som Chr IV's "Krigs-ege"

Ren

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-05 19:59

> [...]
> Jeg ved faktisk ikke hvor velegnet det er til Jeres brug, men det
> kunne vel undersoeges, og det er helt sikkert ikke ligesaa dyrt

Tak for det, men uha, vi skal vel bruge noget der ligner 30-40 m af af
rimelig kraftig dimension da de skal holde jordtryk!

MVH

Bo

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 26-03-05 19:22

Prøv at se hos http://www.hvalsoe-sawmill.dk/, de har sveller i lærk og eg
(osse i bøg men det ville jeg ikke bruge i kontakt med jord).

/tue

(og jeg har ingen forbindelse med savværket andet end vi har samme
postnummer)

Fra : Armand

Dato : 26-03-05 21:28

Bo wrote:
> [...]
> Det drejer sig om en niveauforskel på mellem 80 og 50 cm hvor vi ønsker at
> ændre en lille skråning til en opbygning i trin.

Hvorfor ikke sten? gamle fortovsfliser er ofte lettilgængelige og ganske
velegnede!
Hvis det er noget med udsendet kan de camoufleres med stenbedsplanter
eller andet!
Klyner var også en mulighed, men de har sikkert ikke styrke til at
udgøre en kant medmindre plateuets højde er behersket. Igen kunne man
bruge sten og camouflere med klynerne!

Andet:
Jem&fix har nogle "hegn" af halve Ø7cm rundstokke til 30,- pr 120cm.
ligesom man kan vælge den dyrere vej á enkelte rundstokke, som har den
fordel at de kan varieres dekorativt i højden.

Endelig vil en større planteskole sikkert være et egnet sted at søge
inspiration - Det ér jo ikke en uset terræn-forekomst i form af højbede!

--
Armand.

Fra : Omnolog HMH

Dato : 29-03-05 11:26

grøstørv. 30 cm brede, 60 cm lange, 5 cm høje. trukket 2-3 cm ind i forhold
til den underliggende.