Chilidyrkning på altan?
Fra : Benedikte Brisson

Dato : 26-03-05 01:43

Jeg er begyndt at fantasere om alt det, jeg godt vil have på min altan, når
det nu snart(!) bliver sommer. Jeg vil blandt andet godt have et par
chiliplanter, men kan man have dem på frilandsaltan eller skal de absolut i
drivhus/indendørs vindueskarm?
Det jeg havde tænkt var at plante dem i plantesæk ovenpå en kapillærkasse.
Der plejer at være sol og læ nok på det sted til en rædsom masse tomater, så
jeg tænkte, at chiliplanter måske ku li det også?

Venlig hilsen Dikte

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 26-03-05 10:24

"Benedikte Brisson" <hemmelighejre@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der plejer at være sol og læ nok på det sted til en rædsom masse tomater,

> jeg tænkte, at chiliplanter måske ku li det også?

Hvis tomater plejer at lykkes for dig så tror jeg også chilli kan. Hvis det
bliver en varm sommer kan næsten alt jo gro, og omvendt hvis det bliver en
kold regnfuld sommer..

Steen.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-03-05 16:37

> [...]

> godt have et par chiliplanter, men kan man have dem på
> frilandsaltan eller skal de absolut i drivhus/indendørs

Næh. Der er mange der dyrker chili på deres altan eller udendørs
iøvrigt og har success med det på vores breddegrader, så det er bare at
klø på og prøve sig frem.

> Det jeg havde tænkt var at plante dem i plantesæk
> ovenpå en kapillærkasse. Der plejer at være sol og læ nok på det
> sted til en rædsom masse tomater, så jeg tænkte, at chiliplanter
> måske ku li det også?

Det vil de med stor sandsynlighed kunne. Du kan få problemer med både
tomater og chili, hvis sommeren bliver ligeså kold som den var i juni
og juli sidste år, men sådan er det jo.

Jeg selv har i år valgt at dyrke mine chilier i 12L foderspande efter
"svensk forbillede"
http://petterssononline.com/habanero/
Det giver plads til væsentligt flere planter end plantesække gør, og
det er nemmere at flytte rundt med og evt. flytte ind, hvis det bliver
for koldt og vådt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Armand

Dato : 26-03-05 17:41

Morten Bjergstrøm wrote:

> Næh. Der er mange der dyrker chili på deres altan eller udendørs
> iøvrigt og har success med det på vores breddegrader, så det er bare at
> klø på og prøve sig frem.

Fakta har et 129-kroners væksthus på forsiden af deres reklameblad i
denne uge!

--
Armand.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-03-05 19:07

On Sat, 26 Mar 2005 17:41:03 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Fakta har et 129-kroners væksthus på forsiden af deres reklameblad i
>denne uge!

Det ligner samme model som vi solgte på arbejdet sidste år - og det var
ærlig talt ikke en pind værd - så snart det kom ud i bare en lille smule
blæst gik plasten i stykker.

Men er der nogenlunde læ på altanen er det da biligt at prøve det.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-03-05 18:36

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev:

> Fakta har et 129-kroners væksthus på forsiden af deres reklameblad i
> denne uge!

Det ser lidt småt ud til tomater og til dels for chilier men ellers et
ok forslag til et "drivhus" til en altan.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Armand

Dato : 26-03-05 20:14

Morten Bjergstrøm wrote:

> Det ser lidt småt ud til tomater og til dels for chilier men ellers et
> ok forslag til et "drivhus" til en altan.

Som væksthus her i forsæsonen hvor planterne endnu ikke er så voldsomme,
er det vil ganske udemærket:-/

--
Armand.

Fra : Migti

Dato : 26-03-05 18:46

Jeg forspirede dem inde for og da nattemperaturen ikke var alt for meget
under 10-12 grader så stod de ude .... Det gik ganske fint og de gav rigtig
meget ..
Så det er bare med at komme i gang ... jeg har sået dem og de er kommet en
ca. 5 cm op nu :)

/Steffen

--
#Fodbold på EFnet
http://www.migti.dk

I nyhedgruppen tips+odds
Årets Tipper 2003
Vinder af kvartal 1

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 26-03-05 20:46

"Benedikte Brisson" <hemmelighejre@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er begyndt at fantasere om ...

.... og mens jeg gør det, læser jeg alle de gode svar, I skriver til mig. Jeg
lytter og lærer, så godt jeg kan *S*

Venlig hilsen Dikte